Gå til innhold

Her gjør Samsung narr av Apples valg om å droppe hodetelefoninngang

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

Interessant at Apple velger å melke kundene sine i en periode hvor de stadig mister fotfeste med tanke på at konkurrentene blir stadig bedre og bedre mens de selv står på stedet hvil. 

Hva med iPad? 1800 kr for tastaturcover som suger bjelle i forhold til Surface sitt Type Cover, 650 for Smart Cover og 850 elns for silikondeksel. Koster så mye å beskytte Appledingser med offisielt tilbehør at om du har andre merker er det flere tilfeller hvor du kan kjøpe en ekstra enhet og ducttape på som beskyttelse for samme prisen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lightning kan sende ut analoge signaler :)Uansett: Grunnen til at Apple gjør dette er nok enkelt og greit for å tjene masse penger på at folk begynner å kjøpe offisielt lisensierte headset. De kommer til å si at det er for kundenes del og for å få plass, men det er bare vås.Det er selvsagt fordeler ved å droppe en gammel teknologi, og Apple har gjort det tidligere med stor suksess, men denne gangen mener iallfall jeg de setter egne interesser foran kundenes i for stor grad. Og jeg har ikke engang brukt pluggen på mine tre siste iPhones.

Om lightening kan eller ikke sende analoge signaler er underordnet nå . Da audio over lighening baserer seg på DA converter eksternt og droppes i telefonen. Standarden (om det kan kalles det) er klar for lenge siden I et eget apple MFI program og flere produsenter lager nå earpiece og headsett for lightening digital med innebygget dac (store og små ). Det har også vært oppe i flere andre diskusjoner her.

Cirrius bekrefter dette med denne:

https://investor.cirrus.com/news-and-events/media-center/news-details/2016/Cirrus-Logic-MFi-Headset-Development-Kit-Simplifies-Design-of-Lightning-Based-Audio-Accessories/default.aspx

Lenke til kommentar

Nå er det ikke slik at jackpluggen utelukkende er brukt til hodetelefoner.

Hva med folk som er på fest og vil koble telefonen til anlegget? Hva med folk som har biler uten Bluetooth men har minijack til radioen? Hva med folk som allerede eier headset til 5000,- med jackplugg?

Nå er det vel ikke akkurat i Apple sin ånd å tviholde på utganger for å tenke på folk med "eldgammelt" utstyr. Her gjør de som de har for vane, kutter ut porter litt vel tidlig for å prøve å fremtvinge en overgang til enda mere kabelfritt.

Unnskyldningen jeg leste, var at analogt ikke ga god nok lydkvalitet i forhold til digitale signaler, i tillegg til at de sparte plassen som minijacken og tilhørende hw krever. Alt er mulig å ofre på designens alter.

At det samtidig betyr at de kan selge adaptere til blodpris, som betyr mere peng i kassa dems, det ser de neppe negativt på. Og de er nok veldig klar over at de med headset med jack/minijack til 5000,- har råd til adapteret.

Vil tro Apple også går med saftig drøm om å kutte den siste utgangen også, så snart de ser at trådløs lading er godt nok, og synking over trådløst blir så kjapt at det danker ut kablet på fart.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke slik at jackpluggen utelukkende er brukt til hodetelefoner.

Hva med folk som er på fest og vil koble telefonen til anlegget? Hva med folk som har biler uten Bluetooth men har minijack til radioen? Hva med folk som allerede eier headset til 5000,- med jackplugg?

Hva med alle som hadde diskettstasjon da DVD kom?

Man kan sikkert finne overganger som løser det meste.

Lenke til kommentar

Interessant at Apple velger å melke kundene sine i en periode hvor de stadig mister fotfeste med tanke på at konkurrentene blir stadig bedre og bedre mens de selv står på stedet hvil. Det vil etter min mening være merkelig om Apple ikke gjør et forsøk på å ta seg inn igjen mtp. den store suksessen som Samsung har hatt samt hvor stabilt og pålitelig Android har blitt med tiden.

Jeg ser frem til å se hvordan dette kommer til å arte seg. De har tross alt dratt på seg mye negativ PR nå uten å ha et fornuftig svar på all kritikken, så jeg begynner virkelig å lure på om de har noe skjult i ermet eller om de kommer til å holde seg til planen som de fleste ser på som en fiasko.

Hva får deg til å tro at Apple mister fotfeste?

Og hva får deg til å tro at det er negativ PR av betydning? At noen få har sterke meninger om Apple har da aldri påvirket dem før.

Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg liker at de dropper minijack. Men tenker det lanseres en overgang som gjør at man kan bruke det allikevel. Greit nok. Burde følge med i eska. Blir spennende å se på avdukingen av Iphone7.

Det høres nesten ut som en like god idé som å ha kun 1 USB-C port på nye Macbooker, fordi "man kan jo bare bruke en adapter". Problemet er at Apple selger disse adapterene til 500kr stk og er eneste på markedet som gjør dette. Det er ingenting "revolusjonerende" eller "nytenkende" med dette. Det er utelukkende for å gi kjøperene en ekstra testikkel de kan skvise for penger.

Hvor stor andel av Apples gigantiske budsjett tror du kommer fra slikt? Ja nettopp, særdeles lite. Tror du virkelig salg av slikt utgjør et satsningsområde for Apple? Apple har antakelig funnet ut at de fleste ikke trenger det. Apple tenker ikke som du tror. De tenker på hva de vil ha i selve produktet. De bryr seg ikke om salg av overganger o.l. De er bare der for de som har behov for det de har kuttet.

Lenke til kommentar

Lightning kan sende ut analoge signaler :)

Uansett: Grunnen til at Apple gjør dette er nok enkelt og greit for å tjene masse penger på at folk begynner å kjøpe offisielt lisensierte headset. De kommer til å si at det er for kundenes del og for å få plass, men det er bare vås.

Det er selvsagt fordeler ved å droppe en gammel teknologi, og Apple har gjort det tidligere med stor suksess, men denne gangen mener iallfall jeg de setter egne interesser foran kundenes i for stor grad. Og jeg har ikke engang brukt pluggen på mine tre siste iPhones.

Hadde du forventa noko anna? Apple, som dei fleste andre bedrifter eksisterer for å skaffe profitt til aksjeeigarane. Det er det som betyr noko.

Lenke til kommentar

Hat på følelsen at det dukker opp mange slike små adapter/dac i ulike prisklasser.

Dette allerede vist på computex tidligere i år.

gsmarena_001.jpg

http://www.gsmarena.com/lightningto35mm_adapter_cables_spotted_at_computex_may_confirm_iphone_7_ditching_the_headphone_jack-blog-18538.php

For de litt mere audiofile har man f.eks noe sånt.

https://www.hifiklubben.se/kablar/diverse-kablar-kontakter-och-adaptrar/apple-md821am-lightning-usb-adapter--kabel/

https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/audioquest-dragonfly-red--da-omvandlare/

De som er opptatt av lydkvalitet står fritt til å velge egen dac etter eget behov/preferanser , og er ikke lenger låst til den som iPhone versjon X til enhver tid er utstyrt med. De vil da ha samme lyd (egenskaper) uansett hva de lytter på hvor mobil dac kan brukes.

Samtidig overføres kostnader bort fra Apple (for høy kvalitets dac internt.

Selv har jeg brukt parrot bluetooth øreklokker for musikk avspilling i noen år eller airplay til stue anlegg.

Men det er en god del andre i familie/omgangskrets som bruker 3.5" tilknyttede hodesett og plugger som sikkert ikke omfavner bortfallet av minijack.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Kan ikke si at jeg liker at de dropper minijack. Men tenker det lanseres en overgang som gjør at man kan bruke det allikevel. Greit nok. Burde følge med i eska. Blir spennende å se på avdukingen av Iphone7.

Det høres nesten ut som en like god idé som å ha kun 1 USB-C port på nye Macbooker, fordi "man kan jo bare bruke en adapter". Problemet er at Apple selger disse adapterene til 500kr stk og er eneste på markedet som gjør dette. Det er ingenting "revolusjonerende" eller "nytenkende" med dette. Det er utelukkende for å gi kjøperene en ekstra testikkel de kan skvise for penger.

Ja, det er ingen som produserer uoriginale deler til Apple produkter...

Lenke til kommentar

Interessant at Apple velger å melke kundene sine i en periode hvor de stadig mister fotfeste med tanke på at konkurrentene blir stadig bedre og bedre mens de selv står på stedet hvil. Det vil etter min mening være merkelig om Apple ikke gjør et forsøk på å ta seg inn igjen mtp. den store suksessen som Samsung har hatt samt hvor stabilt og pålitelig Android har blitt med tiden.

Jeg ser frem til å se hvordan dette kommer til å arte seg. De har tross alt dratt på seg mye negativ PR nå uten å ha et fornuftig svar på all kritikken, så jeg begynner virkelig å lure på om de har noe skjult i ermet eller om de kommer til å holde seg til planen som de fleste ser på som en fiasko.

Hva får deg til å tro at Apple mister fotfeste?

Og hva får deg til å tro at det er negativ PR av betydning? At noen få har sterke meninger om Apple har da aldri påvirket dem før.

Jeg mener, salget av iPhone har gått ned for første gang. Mange regner nok det som at Apple mister fotfeste.

Disclaimer: Jeg har aldri sagt at jeg mener dette, ikke i det hele tatt faktisk. Jeg er uenig i det. Samsung og opplevde synkende salgstall, og hva førte det til? Galaxy S7, som har vært en ekstremt populær modell, der de har gjort mye slik folk vil ha det. Så tom en artikkel her om at den solgte mer enn iPhone i USA. Så nedgang trenger ikke å bety at de mister fotfeste. HTC derimot er et slik tilfelle. Hva et selskap gjør i nedgang er ofte hva som skiller gode og dårlige selskaper. Jeg tror Apple kommer til å klare seg helt fint (spesielt siden nedgangen er svært liten, heller mangelen på oppgang som er skuffende, men ikke overraskende. Kan ikke selge mobiler i det uendelige)

Nå går ihvertfall ikke Apple ut slik og gjør narr av noen, for så å komme etter selv. Samsung er og forblir noen nisser.

Alltid morsomt med folk som tror at en tale gjort av en eller annen fyr i USA er godkjent av alle ledd i Samsung helt opp til toppledelsen. De kan jo ikke engelsk engang. Dette er jo bare noe Samsung USA gjør. Og da bare en liten del av selskapet. Så det sier mer om USA og amerikanere, enn Samsung. MS driver jo med det samme. Asus USA gjør det samme osv. De ville aldri gjort det i Europa/Asia. Kanskje ikke ta det så fort i svingene neste gang å se hva den egentlige årsaken er?

Lenke til kommentar

Det er 100% sikkert at det vil være en DAC i iPhone 6, så jeg blir veldig overrasket om ikke det blir mulig å hente ut analoge signaler via lightning-porten.

Kan du kanskje fortelle og opplyse oss andre hvor og hvordan disse analoge signalene føres ?

En diskusjon her hvor lightning pin layout hentet fra hvor det diskuteres samme tema.

http://www.computeraudiophile.com/f8-general-forum/how-does-quality-digital-analogue-converter-iphone-6-compare-5-a-23464/index3.html

post-35394-0-70425700-1470495487_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Må vel ha en form for DAC for å kunne spille musikk gjennom telefonens høytaler uansett.

Det kan brukes en bitteliten lav kvalitets dac chip til 1 dollar for mononlyd til telefonens innebygde høyttaler.(slik frigis også plass)

Forresten er det Cirrius Logic som beskrevet i post tidligere som har hatt audio chip/codec leveransen til iphone/ipad siste generasjoner.

Cirrius Logic 338S1201 som brukes i iPhone6 har ingen hensikt å bruke for analog ut kun til innebygd mono speaker.

Blokk diagram for iPad air (Cirrius dac nede til venstre , lightning nede i midten)post-35394-0-41322700-1470497640_thumb.jpeg

Dette med analog ut av lightning porten via en innebygd dac er bare ikke mulig eller ønsket.

Man snakker om høyhastighets bidireksjonelle link her hvor alle pins er tatt i bruk i krets og logikk.

Det er på lik linje med USB audio digital audiostream sendt i databuss/lanes.

.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er mange varianter av en digital analog kodek chip med tillegg (DAC) og kostnader.

Lyd må som sagt analogt ut av telefonere interne "kjeks" høyttaler og lyd inn i mic og til dette trenger ikke en stereo dac med 192hkz hi res audio og kraftfull amp for å drive analoge hodesett med ulik impedanse.

Det vi diskuterer er om hi-fi lyd til headsett som benyttes film/musikk som sendes digitalt over lightning ikke bruke intern dac og at det gjøres i eksterne utstyret.

( noen typer som er linket til tidligere av hodesett ,, earplugs og adapter av ulike typer da coverter med amp chip i seg )

Adapteret som Apple "kanskje" kommer til å leverer til nye enheter vil ha lightning til analog konverterings krets i pluggen.

http://www.idownloadblog.com/2016/07/28/leak-lightning-to-3-5-mm-audio-adapter/

post-35394-0-58652000-1470500558_thumb.jpeg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Veldig mye mulig du har helt rett - det er iallfall ingen tvil om at highend-headset vil ha egen dac og forsterker, det blir sikkert også ett av Apples selling points for teknologien.

Men: Husk at alle lekkede bilder av iPhone 7 har hatt to høyttalere, og dermed er det rimelig å anta stereolyd også fra innebygget høyttaler. Rent teknisk ville det dermed vært temmelig enkelt for Apple å beholde dac, forsterker og alt som i dag og bare route signalet til lightningporten i stedet for en 3,5mm-port. Det er én av fordelene med å kjøre på proprietære porter, man kan kjøre på med sånt helt uten å bryte med standarder. Men om de gjør det? Kanskje ikke. Jeg trodde det var en del av spekken allerede, men når det ikke er det er jeg langt mindre overbevist om at de gidder.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...