Mastiff Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Jeg har drevet med å bygge pc-er siden tidlig 90-tall, så merkelige feil og problemer er ikke akkurat nytt for meg. Men iblant kommer jeg over ting jeg ikke fatter, såkalte WTF-øyeblikk! Jeg holder på å bygge en ny hjemmeserver med Intel Xeon og 32 gig RAM. Når jeg setter minnebrikkene i A1 og A2, funker det ikke. Jeg får tre pip, og POST stopper på 4C,som er AMIs "et eller annet er på trynet med minnet ditt, gutt" melding. Det samme skjer når jeg kjører dem i B1 og B2. En og en funker begge helt greit, uansett slott, og merkelig nok funker det også når jeg setter de to i A1 og B1 eller A2 og B2. Jeg har lest bruksanvisningen flere ganger for sikkerhets skyld, og A1/A2 og B1/B2 er fargekoordinert (blått og svart). Jeg må bare installere operativsystmet, jeg har ikke tid til å vente på dette, men det blir jo ikke dual channel med det oppsettet. Kan noen tenke seg hva problemet er her? Endret 8. august 2016 av Mastiff Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Når jeg setter minnebrikkene i A1 og A2, funker det ikke Hvorfor setter du dem i A1-A2 eller B1-B2 da vi aldri dual channel virke. Du har nok glemt eller ikke styret nok med dette, 2 brikker skal ikke på forskjellige farger slot, men på like farger slot f.eks blå A2-B2 da er de satt opp til og virke i dual channel. Du bør alltid teste med Memtest86+ selv om brikkene er nye. Og selvfølig CPU-Z memory-fane for og se om dual channel virker og MHz og tilgansgstider er riktig. Endret 5. august 2016 av snippsat Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Jeg gjør riktig, jeg blandet bare noen A-er, B-er, 1-ere og 2-ere når jeg skrev dette. Jeg mente at når jeg setter dem i A1/B1, eller A2/B2 (altså begge på blått eller begge på svart, og altså dual channel, som det står i overskriften), så stopper pc-en på POST, mens det funker når jeg setter det i A1/A2, altså ikke dual channel. Jeg kommer til å kjøre minnetest når jeg har installert operativsystemet, men jeg fatter altså ikke hvorfor det fungerer på alt annet enn dual channel. Endret 5. august 2016 av Mastiff Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Jeg gjør riktig, jeg blandet bare noen A-er, B-er, 1-ere og 2-ere når jeg skrev dette. Ok den er grei Når du kjører i dual channel så belastes minnekontroller mer. Pass på innstillinger i BIOS som spenning og tilgangstider til minne. Vet ikke du bruker en XMP-profil eller setter spenning og tilgangstider selv. Start gjerne med lavere MHz eller høyere tilgangstider når brikkene er i dual cannel, så du får dem til virke. Test med Memtest86+ ikke feil øk MHz,feiler som regel i Test-5 eller 8 ved for lite spenning minne. Jeg kjører som regel bare Test-5(kan velge og bare kjør en test) når jeg overklokker minne. Ved feil øk spenning litt,gjerne litt også til IMC. Disse brikkene har vel lav spenning i utgangspunktet 1.2v og tilgangstider CL=15, viss jeg ser på riktig minne type da. Jeg kommer til å kjøre minnetest når jeg har installert operativsystemet Litt av poenget er at Memtest86+ trenger ikke OS lastet fra minnepenn/cd, du har kanskje ikke noe liggende og må lage det. Endret 5. august 2016 av snippsat Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 7. august 2016 Forfatter Del Skrevet 7. august 2016 Jeg har faktisk ikke overklokket på 5-6 år, jeg trenger stabilitet og kjøper heller raskere prosessorer hvis det trengs. Jeg har valgt auto/standardinnstillinger på alt, og den viser at minnet kjører i 2133 mHz, som er det riktige. Jeg har kjørt gjennom fullstendig Memtest (grunnen til at jeg måtte vente til etter installasjonen var at jeg hadde OS på den eneste minnepinnen jeg hadde tilgjengelig, og jeg hadde ingen brenne-cd-er) og det var ingen som helst feil noe sted. Jeg skal oppgradere til siste BIOS på kortet, så får vi se om det hjelper. Minnekonfigurasjonen på kortet er for øvrig bare frekvens (Auto), TOLUD, Scrambler og remap. Jeg tror ikke det er kontroll av volt og sånt på dete serverkortet. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 7. august 2016 Forfatter Del Skrevet 7. august 2016 Niks. Nå har jeg prøvd absolutt alle mulige kombinasjoner. Ifølge bruksanvisningen for hovedkortet skal man begynne i de blå slottene, altå A2/B2. Men samme hvor jeg begynner, så funker det når jeg bare har minne i A1 og/eller B1. Så snart jeg får inn noe i A2 og/eller B2, er det "beep-beep-beep" et par sekunder etter at jeg slår på strømmen, og ikke noe oppstart. Det må vel være hovedkortet som har en feil, antar jeg. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 8. august 2016 Forfatter Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Det funker visst ikke, den stopper på POST, så jeg vet ikke hva som er feil med den. Noe er tydeligvis ødelagt, iallfall. Så da var det en fysisk feil, og jeg anser spørsmålet som løst. Endret 8. august 2016 av Mastiff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå