Gå til innhold

Ny dieselrapport: – Alle jukser på en eller annen måte


Anbefalte innlegg

Ser at debatten angående dieselbiler aldri tar slutt.

 

LPG som drivstoff blir ofte glemt og kan langt på vei løse både NOX og partikkelutslipp. Dessverre er vår norske regjering ikke så glad i dette drivstoffet. Stikk i strid med EU som satser. I Norge satser vi på hybridbiler og elbiler. Hybridene bruker strengt tatt ikke noe mindre og forurenser dermed like mye som før. Elbil er fint det, men de billige elbilene har ikke nok rekkevidde. En LPG bil kan også trekke henger. Må da være mye bedre enn diesel.

 

Les på LPG Norge sin facebookside samt denne artikkelen. I prinsippet kan alle bensinbiler bygges om.

 

http://www.tb.no/kjor/motor/natur-og-miljo/autogass-kan-bli-dyrere-enn-bensin-da-gar-andre-over-til-dieselbil/s/5-76-310325?ns_campaign=editorial.article&ns_mchannel=editorial.email&ns_source=editorial.email&ns_linkname=editorial.share.article&ns_fee=0

 

Jeg bare river meg i håret. Det er meg som avbildet i Tønsberg blad.

 

Har 20 år gammel bil som forureser mindre enn de nyeste hybrider og er snillere med miljøet enn bussen. Med mindre den også går på gass eller strøm.

 

Når LPG eller i praksis propan forbrenner kommer det stort sett kun to ting. CO2 og vann. CO2 utslippet er ca. 20 mindre enn en bensinbil. Når det gjelder lokal forurensing og det er den vi er opptatt av. Så er det så godt som ingenting.

 

Viktig å huske på at CO2 heller ikke er giftig før den når en viss konsentrasjon. I praksis vil det si at eksosen er svært ren og like ren som fra gassgrillen din. LPG kommer fra samme tank på den lokale LPG stasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ta med en Mexicansk bonde samtidig da, så du ikke sammenligner epler og bananer...

Poenget mitt er at bilen har blitt et krusifiks for klimapolitikk, når den i realiteten står for kun ca 10% av klimagassutslipp. Selvfølgelig kan man si at "jammen, om vi klarer å utrydde bilen så har vi faktisk spart 10% klimagassutslipp!" Sant nok! Men det finnes mye enklere måter å kutte 10% på, og 10% vil ikke være i nærheten av nok uansett for å nå de klimaløftene vi har forpliktet oss til. Så vi er nødt til å se etter andre utslippskilder enn bilen. enten om vi velger selv å se etter andre utslippskutt enn bilen, fordi det er mest hensiktsmessig. Eller om vi først utrydder bilen og etterpå må se etter andre kutt likevel fordi det er tvingende nødvendig.

 

 

Helt greit for meg, du som dro inn arbeiderne. Det finnes dog nok lite statistikk. 

 

Poenget med bilen er at det finnes bedre alternativer, det er derfor det er slikt fokus. Det er gode nok biler for de aller fleste i dag. I tillegg får vi ekstremt mange gode ting i byen av byttet. Det er mange gode holdepunkt på å endre bilparken. Forøvrig kunne jeg aldri tenkt meg å gå tilbake til slike skranglekasser, ser virkelig ikke poenget. Og jeg skjønner også at det ikke passer alle, noen kjører alt for mye, noen må trekke masse, noen har ikke råd til å bytte enda osv. Men for de som er utenfor denne gruppen(altså de aller aller fleste) klarer seg fint med en elbil. 

 

Men at en må se på andre ting er det ingen tvil om! Det er mange ting en kan ta tak i. 

Lenke til kommentar

Helt greit for meg, du som dro inn arbeiderne. Det finnes dog nok lite statistikk. 

 

Poenget med bilen er at det finnes bedre alternativer, det er derfor det er slikt fokus. Det er gode nok biler for de aller fleste i dag. I tillegg får vi ekstremt mange gode ting i byen av byttet. Det er mange gode holdepunkt på å endre bilparken. Forøvrig kunne jeg aldri tenkt meg å gå tilbake til slike skranglekasser, ser virkelig ikke poenget. Og jeg skjønner også at det ikke passer alle, noen kjører alt for mye, noen må trekke masse, noen har ikke råd til å bytte enda osv. Men for de som er utenfor denne gruppen(altså de aller aller fleste) klarer seg fint med en elbil. 

 

Men at en må se på andre ting er det ingen tvil om! Det er mange ting en kan ta tak i. 

 

Mange veier fører til rom. Å rydde ut forholdsvis drivstofføkonomiske biler her i europa er ikke den korteste veien. I india og kina skal etterhvert 2 milliarder mennesker opp i mellomklassen, og de driver enda å fyrer kraftverk med kull, kjører mopeder med 2taks motor og oljeblandet bensin, og de bilene de har er halvgode kopier av 20-30 år gammel bilteknologi her fra Europa.

Hva vi gjør med bilparken bår her oppe i nord er en fjert i nordavinden.

Og elbilene er fortsatt fossilbiler all den til vi fortsatt fyrer kraftverkene våre med olje, kull og gass. Man kan selvsagt krangle seg blå i ansiktet på at det kanskje er mer økonomiske fossilbiler, men det er fossilbiler. Skal man endre på det må man fyre kraftverkene på noe annet.

Det eneste "noe annet" som pr. dags dato kan erstatte det store volumet av energi som kommer fra fossile kilder, er atom. Jeg har ingenting imot atom personlig, men en god del idealistiske miljøforkjempere har visst det. De er ute av stand til å velge det beste av to onder (fossil eller atom). De kan kun velge mellom ikke bra, men realistisk , og bra men urealistisk. Og da velger de selvfølgelig det urealistiske alternativet: At hele verden skal drives på vind, bølger og sol i løpet av et alt for kort tidsperspektiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mange veier fører til rom. Å rydde ut forholdsvis drivstofføkonomiske biler her i europa er ikke den korteste veien. I india og kina skal etterhvert 2 milliarder mennesker opp i mellomklassen, og de driver enda å fyrer kraftverk med kull, kjører mopeder med 2taks motor og oljeblandet bensin, og de bilene de har er halvgode kopier av 20-30 år gammel bilteknologi her fra Europa.

Hva vi gjør med bilparken bår her oppe i nord er en fjert i nordavinden.

Og elbilene er fortsatt fossilbiler all den til vi fortsatt fyrer kraftverkene våre med olje, kull og gass. Man kan selvsagt krangle seg blå i ansiktet på at det kanskje er mer økonomiske fossilbiler, men det er fossilbiler. Skal man endre på det må man fyre kraftverkene på noe annet.

Det eneste "noe annet" som pr. dags dato kan erstatte det store volumet av energi som kommer fra fossile kilder, er atom. Jeg har ingenting imot atom personlig, men en god del idealistiske miljøforkjempere har visst det. De er ute av stand til å velge det beste av to onder (fossil eller atom). De kan kun velge mellom ikke bra, men realistisk , og bra men urealistisk. Og da velger de selvfølgelig det urealistiske alternativet: At hele verden skal drives på vind, bølger og sol i løpet av et alt for kort tidsperspektiv.

 

 

Ingen som sier bilene skal skrotes.. 

Og nei de er ikke fossilbiler all den tid de ikke bruker fossilt drivstoff og derav trengs det ikke produseres som krever like mye energi som den som blir brukt av elbilen, regnskapet er tilnærmet null. I tillegg kan en bruke solkraft med lagring hjemme selv, mulighetene er store. 

Lenke til kommentar

Mange veier fører til rom. Å rydde ut forholdsvis drivstofføkonomiske biler her i europa er ikke den korteste veien. I india og kina skal etterhvert 2 milliarder mennesker opp i mellomklassen, og de driver enda å fyrer kraftverk med kull, kjører mopeder med 2taks motor og oljeblandet bensin, og de bilene de har er halvgode kopier av 20-30 år gammel bilteknologi her fra Europa.

 

Kolforbruket i Kina har gått nedover sidan 2013. Fornybar energi aukar like eksponensielt i Kina som i resten av verda, men kanskje endå litt fortare. I tillegg er kinesiske kolkraftverk meir effektive og har strengare utsleppskrav enn europeiske. Det er definitivt ein god idé for kinesarane å skifte til elektriske bilar, ikkje minst for å få bukt med forureiningsproblema i byane.

 

India er dei einaste som har bestemt seg for å byggje ut kol, men dei slit med å skaffe investorar. Private pengar går til solenergi, for det er meir lønsamt.

 

Hva vi gjør med bilparken bår her oppe i nord er en fjert i nordavinden.

 

Noko tilsvarande seier eg til Skatteetaten når dei vil ha meg til å betale skatt. Om eg ikkje betaler må dei berre krevje nokre øre meir inn frå kvar nordmann, og det er berre rusk i lommeboka.

 

Og elbilene er fortsatt fossilbiler all den til vi fortsatt fyrer kraftverkene våre med olje, kull og gass. Man kan selvsagt krangle seg blå i ansiktet på at det kanskje er mer økonomiske fossilbiler, men det er fossilbiler. Skal man endre på det må man fyre kraftverkene på noe annet.

 

I so fall går eksosbilar på dobbelt fossil. Ein av dei største straumforbrukarane i landet er raffineriet på Mongstad. Hovudproduktet derifrå er diesel. Reduserer vi dieselforbruket, reduserer vi òg kraftforbruket. Denne krafta kan vi i staden bruke til å drive bilane direkte. For ikkje å snakke om all den straumen som går til oljeproduksjon i Nordsjøen for dei få felta som er elektrifisert. Eg har ikkje tid til å slå opp nett no, men det er òg mykje.

 

Kva meiner du forresten med "våre" kraftverk? Dei aller fleste kraftverk går heldigvis på noko anna. I Noreg er det eitt gasskraftverk i drift, på Melkeøya, og eit kolkraftverk på Svalbard. Resten, over 98% av produksjonen, er vasskraft og vindkraft. Når du fordeler kraftproduksjonen i Europa på kjelde, står det fornybar energi på det største kakestykkjet. Nummer to er kjernekraft, som heller ikkje har NOx-utslepp. Kol kjem på tredjeplass. I Europa er det berre Malta og Kypros som har oljekraftverk, utanom naudaggregat. Lukke til med å skaffe straum derifrå.

 

Det fine er at nesten uansett kva kraft bilen køyrer på, er NOx-utsleppa lågare enn frå ein dieselbil,. Utsleppa er andre stader enn akkurat der eg står og pustar, og dei vert kontinuerleg reinsa og overvaka.

 

Det eneste "noe annet" som pr. dags dato kan erstatte det store volumet av energi

som kommer fra fossile kilder, er atom.

Det er i alle fall tull. Fornybar energi veks eksponensielt. Dei siste 15 åra har fornybar energi utanom vasskraft vakse med tosifra prosent år for år. Kvart einaste år. Prisen rasar òg. Dei siste par åra har sol- og landbasert vindkraft vorte billigare enn kol- og vasskraft. Dette pressar ned prisen på elektrisk kraft, og nyinvesteringar i kol- og gasskraft løner seg ikkje lenger. Bloomberg New Energy Finance har analysert seg fram til at det om ti år vil løne seg å leggje ned sjølv eksisterande fossile kraftverk og byggje sol- og vindkraft i staden. Sjå til den tildlegare kol-bastionen Storbritannia. Kolkraftproduksjonen i Storbritannia gjekk ned med 25% frå 2014 til 2015. Gasskraftproduksjonen gjekk òg litt ned. Berre fornybar energi aukar.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...