Horten Market Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 BMW klarer kravene, hvorfor er det ingen som kommenterer det? BMW har satset mye på å utvikle miljøvennlige motorer, mens alle andre har levert et minimum i forhold til testene.BMW juksar òg. I denne testen er det ein av to testa BMW-modellar som klarar kravet. Den andre slepp ut nesten 5 gongar meir enn kravet, og hamnar ca midt på treet. Du leser fremstillingen feil. Begge BMW-ene ligger innenfor kravet (rød vertikal strek). Begge bilene har for øvrig samme motor, men den ene er utstyrt med NOx-felle, som gir forskjellen. Overskriften er helt misvisende - det er ikke alle som jukser. De fleste bilprodusentene jukser ikke. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 (endret) Svaret er elbil. Elbil er fortsatt ikke renere enn kull, gass og atomkraftverkene som produserer strømmen. Endret 7. august 2016 av D4TVET2G 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Svaret er elbil. Elbil er fortsatt ikke renere enn gull, gass og atomkraftverkene som produserer strømmen. Med andre ord mykje reinare enn dieselmotorar i bilar. I Noreg har vi i tillegg den bonusen at vi køyrer på rein vasskraft. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 BMW klarer kravene, hvorfor er det ingen som kommenterer det? BMW har satset mye på å utvikle miljøvennlige motorer, mens alle andre har levert et minimum i forhold til testene.BMW juksar òg. I denne testen er det ein av to testa BMW-modellar som klarar kravet. Den andre slepp ut nesten 5 gongar meir enn kravet, og hamnar ca midt på treet. Du leser fremstillingen feil. Begge BMW-ene ligger innenfor kravet (rød vertikal strek). Nei, du les feil. Det står i billedteksten:"Den vertikale røde stripen er fem ganger utslippsgrensen på 80 mg/km." 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 (endret) Svaret er elbil.Elbil er fortsatt ikke renere enn kull, gass og atomkraftverkene som produserer strømmen.Med andre ord mykje reinare enn dieselmotorar i bilar. I Noreg har vi i tillegg den bonusen at vi køyrer på rein vasskraft. Elektrisk energi solgt i Norge i 2015 besto av kun 12% fornybar energi, resten er atomkraft og fossil varmekraft. Endret 7. august 2016 av D4TVET2G 2 Lenke til kommentar
X672 Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 (endret) Elektrisk energi solgt i Norge i 2015 besto av kun 12% fornybar energi, resten er atomkraft og fossil varmekraft. I Norge er 98 prosent av all strømproduksjon fornybar og klimavennlig. https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/fornybar-energi/fornybar-energiproduksjon-i-norge/id2343462/ Endret 7. august 2016 av X672 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Produksjon og forbruk er to forskjellige ting. Vi inngår i et europeisk kraftmarked der hele Europa må ses under ett. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 (endret) Elektrisk energi solgt i Norge i 2015 besto av kun 12% fornybar energi, resten er atomkraft og fossil varmekraft.I Norge er 98 prosent av all strømproduksjon fornybar og klimavennlig.https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/fornybar-energi/fornybar-energiproduksjon-i-norge/id2343462/ Kun 12% av strøm solgt i Norge er fornybar energi. https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/varedeklarasjon/varedeklarasjon-2015/ All strømproduksjon i Norge som du kommer dragende med er et helt annet tall som ikke har noe å gjøre med hva jeg snakker om. Når du lader elbilen din, så lader du bilen med det som står på varedeklarasjonen til NVE. Hva kraftverk i Norge bruker for å drive generatorene er helt irrelevant, da vi har valgt å være medlem i et større internasjonalt kraftmarked. God dag mann, økseskaft. Endret 7. august 2016 av D4TVET2G 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Elektrisk energi solgt i Norge i 2015 besto av kun 12% fornybar energi, resten er atomkraft og fossil varmekraft.I Norge er 98 prosent av all strømproduksjon fornybar og klimavennlig.https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/fornybar-energi/fornybar-energiproduksjon-i-norge/id2343462/ Nei. Det vet NVE best selv. https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/varedeklarasjon/varedeklarasjon-2015/ Problemet er at du ikke ser forskjellen fra papirflytting og faktisk elektroner, kraften er kjøpt men den er ikke transportert ut av landet. Men noen har betalt for at den skal produseres, ja. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 (endret) Elektrisk energi solgt i Norge i 2015 besto av kun 12% fornybar energi, resten er atomkraft og fossil varmekraft.I Norge er 98 prosent av all strømproduksjon fornybar og klimavennlig.https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/fornybar-energi/fornybar-energiproduksjon-i-norge/id2343462/ Nei. Det vet NVE best selv. https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/varedeklarasjon/varedeklarasjon-2015/ Problemet er at du ikke ser forskjellen fra papirflytting og faktisk elektroner, kraften er kjøpt men den er ikke transportert ut av landet. Men noen har betalt for at den skal produseres, ja. Faktiske elektroner forlater aldri generatorhallen, da generatoren er galvanisk skilt fra høyspentnettet vha en transformator.... Endret 7. august 2016 av D4TVET2G 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 (endret) Sålenge det er vekselstrøm, går elektronene like langt frem og tilbake. Det er ikke poeng å følge hvert enkelt elektron, men hvordan kraften overføres. Poenget er om den energien jeg fyller i batteriet på kjøretøyet mitt er produsert lokalt eller fraktet fra et kullkraftverk i Ruhr. Jeg liker å tro at det lokale vannkraftverket, 900 meter herfra, har noe med saken å gjøre. Endret 7. august 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 (endret) Sålenge det er vekselstrøm, går elektronene like langt frem og tilbake. Det er ikke poeng å følge hvert enkelt elektron, men hvordan kraften overføres. Poenget er om den energien jeg fyller i batteriet på kjøretøyet mitt er produsert lokalt eller fraktet fra et kullkraftverk i Ruhr. Jeg liker å tro at det lokale vannkraftverket, 900 meter herfra, har noe med saken å gjøre. Da må du kjøpe opprinnelsesgarantier med kraften. Ellers medvirker du bare til å grønnvaske tysk kullkraft. Først fordi en tysker kjøper opprinnelsesgarantiene til vannkraftverket som er 900m unna deg, og etterpå fordi du sier kraftten du bruker er fornybar fordi du bor 900m unna et vannkraftverk. En av dere bruker tysk kullkraft, men begge to tror selv at dere bruker fornybar kraft. Hvem av dere som faktisk er fornybare kan dere krangle med hverandre om, det gir jeg faen i for å si det rett ut. Poenget er at hvis dere begge velger å kalle dere fornybare, i strid med kjøp av opprinnelsesgaranti eller ei, så bidrar dere bare til å grønnvaske tysk kullkraft. Hva som er fysksk riktig i forhold til effektflyt i nettet blir bare teknisk semantikk. Vi er bundet av det kraftmarkedet vi har valgt å være med i, og hvis du ikke vil være med i kraftmarkedet slik det fungerer, så si opp strømabbonnementet ditt da vel. Kjøp dieselaggregat til å lade elbilen med Endret 7. august 2016 av D4TVET2G 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Mitt elektriske kjøretøy lades med vannkraft, og turbinen er 900 meter unna. Så enkelt er det. Hvis tyskeren kjøper grønne avlatsbrev, lurer han seg selv. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Nei, du les feil. Det står i billedteksten: "Den vertikale røde stripen er fem ganger utslippsgrensen på 80 mg/km." Ja, det er riktig at det står der, men denne "grensen" gjelder jo bare for bilene med de blå stolpene, som skal tilfredsstille Euro6-standarden. De røde er Euro5-biler, det fremgår også av teksten (de har ikke NOx-felle). Fremstillingen er dessuten feil: Det finnes ingen offisiell grense for utslipp i faktisk trafikk. Grenseverdien gjelder for kjøring i en nøye spesifisert labsyklus. I disse OL-tider kan det passe å sammenligne med idretten. Heller ikke der gjelder rekordene satt innendørs for utendørs konkurranser. Fremstillingen slik den presenteres er rett og slett løgn. Det er ingen eksperter som er overrasket over at labmålinger ikke stemmer overens med faktisk kjøring. Slik er det som regel med alle labmålinger. Dette faktum har vært godt kjent i mange, mange år. Også fagblader har skrevet om det i årevis, og etterlyst bedre tester. Det er ikke bilene det er noe galt med, men målemetodene. VW-skandalen har ikke noe med dette å gjøre i det hele tatt. Den saken er at VW hadde et renseprogram som kun var aktivt under måleprosessen. Når populærpressen fattet interesse for saken, evnet de ikke å forstå forskjellen mellom slik juks og kjente begrensninger i målemetodene. Enten er det IQ det står på, eller redelighet. Du kan velge selv for ditt vedkommende. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 (endret) Mitt elektriske kjøretøy lades med vannkraft, og turbinen er 900 meter unna. Så enkelt er det. Hvis tyskeren kjøper grønne avlatsbrev, lurer han seg selv. Da kan jeg bare gi deg en sterk anbefaling om å lese litt om kraftmarkedet. Norges vassdrags- og energidirektorat har ei ganske bra hjemmeside med forklaringer for sluttbruker. Så kan du slutte å lure deg selv Vannkraftens fornybarhet er en salgbar vare som har verdi, og det kalles opprinnelsesgaranti. Du har ikke rett til å tilrane deg et kraftverks opprinnelsesgaranti, uten å betale for det, bare fordi det er 900 meter unna deg. På samme måte som at du ikke har rett til å tyvlåne naboens bil bare fordi han er naboen din. Kraftens fornybarhet, aka opprinnelsesgarantien, er kraftverkseier sin eiendom helt til han selger den, og når han selger den så er det kunden som kjøper den som rettmessig kan si at han bruker fornybar kraft. At denne fornybarheten kan selges til tyskland er en konsekvens av at vi har valgt å ta del i et internasjonalt kraftmarked. Dersom du ikke liker kraftmarkedet så kan du når som helst si opp strømavtalen din. Men dersom du velger å ta del i kraftmarkedet, så må du nesten gjøre det på kraftmarkedets premisser. Da kraftmarkedet neppe kommer til å tilpasse seg dine premisser. I mellomtida så driver du bare å grønnvasker tysk kullkraft.Du nekte å anerkjenne kraftmarkedets mekanismer så mye du bare vil, men det som skjer er bare at du og en tysker begge tror dere bruker ren vannkraft, når en av dere i realiteten bruker kullkraft. Miljøet tar like stor skade, samme hvem av dere som bruker kullkraft, så om det er du eller tyskeren spiller ingen rolle for noen som helst andre enn dere selv og miljøegoet deres. https://www.nve.no/stromkunde/om-kraftmarkedet/ Endret 7. august 2016 av D4TVET2G 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Mitt elektriske kjøretøy lades med vannkraft, og turbinen er 900 meter unna. Så enkelt er det. Hvis tyskeren kjøper grønne avlatsbrev, lurer han seg selv. Gjør han? Det er han som betaler ekstra for fornybar energi, ikke du. Du må gjerne kalle det "avlatsbrev", men han her mer rett enn deg i mine øyne. AtW Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Mitt elektriske kjøretøy lades med vannkraft, og turbinen er 900 meter unna. Så enkelt er det. Hvis tyskeren kjøper grønne avlatsbrev, lurer han seg selv. Typisk norsk, vet best og konkluderer bare med det! Bare din samvittighet er ren har det ikke så mye å si hva andre gjør. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Elektrisk energi solgt i Norge i 2015 besto av kun 12% fornybar energi, resten er atomkraft og fossil varmekraft.I Norge er 98 prosent av all strømproduksjon fornybar og klimavennlig.https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/fornybar-energi/fornybar-energiproduksjon-i-norge/id2343462/ Nei. Det vet NVE best selv. https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/varedeklarasjon/varedeklarasjon-2015/ Problemet er at du ikke ser forskjellen fra papirflytting og faktisk elektroner, kraften er kjøpt men den er ikke transportert ut av landet. Men noen har betalt for at den skal produseres, ja. Faktiske elektroner forlater aldri generatorhallen, da generatoren er galvanisk skilt fra høyspentnettet vha en transformator.... Poenget er at om du ser på faktisk import så er den ekstremt liten, ser en på pengeflyt er den stor. Det er stor skillnad, og det er bare penger det står på. Men, hva om de ikke hadde kjøpt garantiene? Hadde vi stengt ventilene? Sannsynligvis ikke. Du kan jo se litt her: https://www.hafslund.no/strom/bedrift/produksjon__forbruk__import_og_eksport_av_elektrisk_kraft__gwh_/2064 I tillegg kan det jo nevnes at elbilforeningen har rundt 40 000 medlemmer, eller 50% av elbilbestanden. De kjøper garantier for ladingen vår. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Alt for din samvittghet Salvesen! 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Alt for din samvittghet Salvesen! Samvittighet? Det er jo fakta, vi importerer veldig lite kraft. Faktisk er vi netto eksportører, men ikke mye. I tillegg har jeg disse papirene i orden, selv om det ikke endrer hva jeg får ut av stikket. I tillegg bruker jeg ikke drivstoff, hva var det 2-3kWh for å produsere en liter? Ja jeg har ikke dårlig samvittighet, det hadde jeg ikke når jeg kjørte BMW heller for den del(diesel), men hverdagen er bedre nå Anbefaler å prøve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå