Gå til innhold

Ny dieselrapport: – Alle jukser på en eller annen måte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
De fleste bilprodusentene leverer dieselmotorer som slipper ut langt mer giftige nitrogenoksider (NOx) under faktiske driftsforhold enn hva de gjør i laboratorietestene som kreves for å få bilene godkjent.

Giftige gasser ?

 

Hvorfor har ikke myndigheter da etablert godt nok regelverk for testene ?

 

Dette har jo vært håpløst i mange år. Blir som å stille krav til at folk skal løpe 100m på under 20 sek. hvorpå bli man overasket over at folk gjør testen i shorts, innendørs i 18° når de aller fleste faktisk befinner godt påkledd i kuldegrader ute om vinteren.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Nå når hemmeligheten(e) til bilfabrikantene er avslørt så dukker det opp test etter test som bekrefter at vi ikke kan stole på bilfabrikantene.

Hvorfor er det ingen i Europa som har våget å teste og avsløre dette tidligere?

Er redselen for å bli stemplet som angiver og folkefiende så stor at folk lukker øynene og holder kjeft?

 

Vi rister på hodet over at mafiaen i Italia kan dumpe giftig avfall i naturen, og sier at slik skjer kun i Italia...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen i Europa som har våget å teste og avsløre dette tidligere?

 

At diesel-biler slipper ut mange ganger lab-nivåer i ekte trafikk har vært testet og avslørt tidligere. Det er ikke noe nytt. Man har da gått ut ifra at test-løypene har vært for snille. Det nye som avsløres nå er at det faktisk er direkte manipulasjon av resultatene, og ikke bare forskjell på lab-løypa og ekte belastning, som utgjør forskjellene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det nye som avsløres nå er at det faktisk er direkte manipulasjon av resultatene, og ikke bare forskjell på lab-løypa og ekte belastning, som utgjør forskjellene.

Nja.. "Manipulasjon" har det vært lenge.

 

De har bl.a gjort banetester uten sidespeil og teip over bilens åpninger (mindre luftmotstand, mindre forbruk, mindre utslipp) helt fra 1980/90 tallet og sånt er vel hverken bedre eller værre enn mye av dagens juks. Når tallene er feil er metoden det ble gjort på av midre betydning (etter min mening).

Kjent har det vært også, folk (eller myndigheter) har bare ikke brydd seg nevneverdig tidligere.

 

Nå har jo utslipp blitt en motesak så da bryr tydeligvis folk seg. Plutselig masse oppstyr og klask på lanken. Det var hva som overrasket meg i VW saken.

 

Uansett, det er bare (for myndighetene) å innføre testrutiner som duger, gjerne med offentlig åpenhet rundt metodikk og utføring. Det burde jo alle være tjent med.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Når lovgivende forsamlinger har tatt seg bryet med lage grenseverdier, og motorkonsernene har valgt å ikke følge dem men heller lure testene, er dette i mitt hode rent bedrageri. De burde sagt i fra dersom kravene var urealistiske, men i stedet har de drevet på en brosjyre-konkurranse der de konkurrerer på løgn.

 

Hadde produsentene blitt målt og holdt etter de reelle utslippene, hadde de blitt nødt til å investere i nyutvikling av motorer. I stedet har de fortsatt som før men forfalsket resultatene for å kunne gjøre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

De fleste bilprodusentene leverer dieselmotorer som slipper ut langt mer giftige nitrogenoksider (NOx) under faktiske driftsforhold enn hva de gjør i laboratorietestene som kreves for å få bilene godkjent.

Giftige gasser ?

 

Hvorfor har ikke myndigheter da etablert godt nok regelverk for testene ?

 

Dette har jo vært håpløst i mange år. Blir som å stille krav til at folk skal løpe 100m på under 20 sek. hvorpå bli man overasket over at folk gjør testen i shorts, innendørs i 18° når de aller fleste faktisk befinner godt påkledd i kuldegrader ute om vinteren.

 

Det er kanskje regelverket som har muliggjort jukset! 

 

Jeg tror testprosedyrene er så rigide at software kan lett skrives, som f.eks trigger på en rekkefølge.

 

Var regelverket friere (spes med tanke på rekkefølge) hadde det blitt komplisert å detektere "Test"!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Markedsførig er blitt et fag hvor målet er å klare å lyve mest mulig og samtidig slippe unna med det.

Tablodiene henger alltid ut en enkeltprodusent i stedet for å nøyansere saken. Det etiske ansvaret media har er ikke så viktig, så lenge man har en "nyhet".

Lenke til kommentar

Markedsførig er blitt et fag hvor målet er å klare å lyve mest mulig og samtidig slippe unna med det.

Tablodiene henger alltid ut en enkeltprodusent i stedet for å nøyansere saken. Det etiske ansvaret media har er ikke så viktig, så lenge man har en "nyhet".

Eller kan skape en nyhet.

 

Hypotetisk - 

 

Spørsmålet fra mediasmøreren, "Utelukker dere X?" hvor "X" ville være en sensasjon, får ofte svaret:"Vi kan ikke utelukke noe på det nåværende tidspunkt"!

 

Oversatt, med tanke på opplag blir:

 

"Myndighet utelukker ikke X!"

 

 

Tilbake til konkret sak, utslipp fra diesel motor."

 

Mediasmøreren tør ikke tenke den naturlige tanke:"VW er tatt i juks. Hva med de andre leverandørene av SAMME type PRODUKT"?

 

Det er nyhet, men vil kreve mot og integritet.

Lenke til kommentar

BMW klarer kravene, hvorfor er det ingen som kommenterer det? BMW har satset mye på å utvikle miljøvennlige motorer, mens alle andre har levert et minimum i forhold til testene. VW fusket i motsetning til andre merker også på testene.

 

Konklusjonen må være at testprosedyrene må bli bedre, slik at bilfabrikkene blir tvunget til å lage bedre motorer og rensesystem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

BMW klarer kravene, hvorfor er det ingen som kommenterer det? BMW har satset mye på å utvikle miljøvennlige motorer, mens alle andre har levert et minimum i forhold til testene.

 

BMW juksar òg. I denne testen er det ein av to testa BMW-modellar som klarar kravet. Den andre slepp ut nesten 5 gongar meir enn kravet, og hamnar ca midt på treet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener at konklusjonen må være at man kjører hver produsent gjennom juridiske prosesser og dømmer dem for bedrageri. Det vil også tvinge bilfabrikkene til å lage bedre motorer og rensesystem, men samtidig gjøre at de også lærer seg å følge loven. 

Lenke til kommentar

 

BMW klarer kravene, hvorfor er det ingen som kommenterer det? BMW har satset mye på å utvikle miljøvennlige motorer, mens alle andre har levert et minimum i forhold til testene.

 

BMW juksar òg. I denne testen er det ein av to testa BMW-modellar som klarar kravet. Den andre slepp ut nesten 5 gongar meir enn kravet, og hamnar ca midt på treet.

Du blander biler med Euro 5 og Euro 6 teknologi. De røde er Euro 5 og disse klarer selvsagt ikke Euro 6 krav.

Lenke til kommentar

Er hovedsakelig bensinbiler som er testet her, og de skal normalt ha nær null i NOx-utslipp. Det har jo også de fleste, men utslippene fra BMW og Mini er overraskende høye. Jeg vil tro at det kommer av en svært effektiv forbrenning som gir for lite varme til katalysator. Under vanlig kjøring er dette trolig et mindre problem enn på tomgang i laboratorium.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...