Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

HJELP! Rep på ny bil!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var også ett kjøleelement bak filteret på egf som måtte skiftes ble jeg fortalt.

Fikk denne sendt på mail..

EGR ventil er som en annen skriver over en enkel del, og er alltid koblet til kjølevæske.

Ikke alltid, på min Mondeo mk3 er den ikke tilkoblet kjøling. Blomberte bare eksosingangen på den, slik at den "fungerer" men får ingen eksos når den åpner for det.

Lenke til kommentar

Ett regulært ran vil jeg si. :)

EGR ventil er som en annen skriver over en enkel del, og er alltid koblet til kjølevæske.

På min gamle Previa kostet den ca 1500kr via nettet (koster sikkert det firedoble fra Toyota Norge).

Kan være tidkrevende å skifte og klarer man ikke det sjøl så ryker det fort 5k i arbeidspenger.

Dessverre.

Denne er et mareritt å skifte på 1.6 og 2.0 TDI Euro 5 VAG.

Det er ikke bare EGR Ventilen heller som skiftes, men EGR Pakken, med kjøler, filter og alt.

Problemet er at denne tettes.

Se her:

Jeg tror mye av problemet er at altfor mange har kjøpt diesel uten å vite hva de egentlig har kjøpt.

For mange eller de fleste vil det bli en uforutsigbar utgiftsbombe med tiden dersom de brukes feil.

Mao, mye småkjøring og kaldstarter, generelt daukjøring som de overhodet ikke tåler.

Det er mye som feiler på nyere dieselbiler. Nevner i fleng:

-EGR

-Dobbelmasse svinghjul

-Dyser

-Clutch

-Turbo

-Partikkelfilter

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Forbrukerkjøpsloven gjelder når TS har kjøpt bil av en forhandler i Norge, men bilen vil ikke dekkes av VAG sin garanti for "norske" biler når den er bruktimportert.

Jepp, normalt 6 md om jeg husker rett :tease:

Hvor har du det fra? Forbrukerkjøpsloven gir deg reklamasjonsrett i 5 år for ting som er ment å vare i mer enn 2 år.

Lenke til kommentar

Jeg må få skyte inn at det er litt dårlig research å ikke vite om bilen er bruktimportert eller ikke. Det er jo ganske vesentlig.

Hvor vesentlig mener du det er?

Nå ville garantien i dette tilfellet uansett gått ut svært snart (i løpet av året en gang, bilen er førstegangsregistrert i 2011)

Lenke til kommentar

Jeg må få skyte inn at det er litt dårlig research å ikke vite om bilen er bruktimportert eller ikke. Det er jo ganske vesentlig.

Nå ville garantien i dette tilfellet uansett gått ut svært snart (i løpet av året en gang, bilen er førstegangsregistrert i 2011)

Er nå litt relevant i forhold til både garanti og standardutstyr.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven gjelder når TS har kjøpt bil av en forhandler i Norge, men bilen vil ikke dekkes av VAG sin garanti for "norske" biler når den er bruktimportert.

Hvor har du det fra? Forbrukerkjøpsloven gir deg reklamasjonsrett i 5 år for ting som er ment å vare i mer enn 2 år.

Jepp, Gjelder den på brukt importert også.

Jeg tenkte på om du kjøper brukt og er over 5år. Sorry

Lenke til kommentar

Jepp, Gjelder den på brukt importert også.

Jeg tenkte på om du kjøper brukt og er over 5år. Sorry

Det gjelder vel for alt(?) som er kjøpt fra ett firma?

Er til og med to års reklamasjon på kjøp mellom privatpersoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Man må skille mellom fabrikkgaranti, importørgaranti og reklamasjonsrett.

Fabrikkgaranti på en VAG er 2 år, den gjelder for hele verden.

Den norske importøren gir 3 år ekstra garanti utover det som fabrikken dekker. Bruktimporterte biler omfattes ikke av dette, men kan være omfattet av ev. utvidet garanti som importøren til det landet der bilen er  kjøpt ny tilbyr.

Alle forbrukerkjøp foretatt i Norge (der du som privatperson kjøper noe fra en bedrift) er omfattet av Forbukerkjøpsloven, som gir deg inntil 5 års reklamasjonsrett, uavhengig av om gjenstanden er ny eller brukt. Kjøper man en bruktimportert 4 år gammel VAG fra en bedrift, er denne ikke om fattet av Møllers tilleggsgaranti, men av 5 års reklamasjonsrett fra kjøpsdato. En tilsvarende VAG som ikke er bruktimportert, vil ha 1 år igjen av Møllers garanti, og fortsatt ha 5 års reklamasjonsrett fra kjøpsdato. 

Forbrukerkjøpslovene er forskjellige fra land til land, og kan være greit å sette seg inn i. Jeg fikk rettet en mangel på en gammel iPad kjøpt i England (fikk en helt ny på reklamasjonsretten), da England har 7 års reklamasjonsrett. Apple har 1 års garanti, så den var utløpt forlengst.

Lenke til kommentar

Er nå litt relevant i forhold til både garanti og standardutstyr.

Standardutstyr, hvor viktig er egentlig det?

Det viktige er vel hvilket utstyr den aktuelle bilen har, ikke hva som var standard på modellen der den ble levert som ny.

Bilen min er eksempelvis en bruktimportert bil opprinnelig solgt i Tyskland.

Den har alt utstyr som var standard i Norge, i tillegg har den også noe ekstrautstyr.

Når bilen straks runder 5 år er det begrenset hvor lenge garantien har noen relevans også..

Lenke til kommentar

... Bilen min er eksempelvis en bruktimportert bil opprinnelig solgt i Tyskland ...

...Når bilen straks runder 5 år er det begrenset hvor lenge garantien har noen relevans også ...

Hvis du har kjøpt den i Tyskland og importert den selv så er det riktig.

Hvis den er kjøpt i Norge, så er kjøpsdatoen relevant og reklamasjonsfristen gjelder fra din kjøpsdato uavhenging av opprinnelig salgsdato og garantier. Er den kjøpt av privatperson har man 2 års reklamasjonsrett iflg kjøpsloven, men hvis den er kjøpt av firma/forhandler så har man 5 års reklamasjonsrett iflg forbrukerkjøpsloven.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

... Bilen min er eksempelvis en bruktimportert bil opprinnelig solgt i Tyskland ...

...Når bilen straks runder 5 år er det begrenset hvor lenge garantien har noen relevans også ...

Hvis den er kjøpt i Norge, så er kjøpsdatoen relevant og reklamasjonsfristen gjelder fra din kjøpsdato uavhenging av opprinnelig salgsdato og garantier. Er den kjøpt av privatperson har man 2 års reklamasjonsrett iflg kjøpsloven, men hvis den er kjøpt av firma/forhandler så har man 5 års reklamasjonsrett iflg forbrukerkjøpsloven.

Irrelevant, det er her snakk om garanti.

Garantien er en tilleggsytelse utover hva lovverket påbyr.

Lenke til kommentar

Hva er irrelevant? Hvis fabrikkgarantien er utgått, men en feil/mangel kan dekkes under reklasjonsretten, er ikke det relevant? Eller mener du at hvis fabrikkgarantien er utgått så skal man ikke kreve noe mer selv om reklamsjonsretten er lengre enn garantien?

Lenke til kommentar

Hva er irrelevant? Hvis fabrikkgarantien er utgått, men en feil/mangel kan dekkes under reklasjonsretten, er ikke det relevant? Eller mener du at hvis fabrikkgarantien er utgått så skal man ikke kreve noe mer selv om reklamsjonsretten er lengre enn garantien?

Reklamasjonsretten mot forhandleren man kjøper den bruktimporterte bilen fra har man uavhengig av nybilgarantien.

Når det uansett i beste fall gjenstår få måneder av nybilgarantien har det altså svært liten relevans hvor bilen er solgt ny da det er den man selv kjøpte bilen av man må gå mot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...