hobben91 Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Hei. Har ikke peiling på bil selv så spør forhåpentlig noen som har bra greie... Glødingslampen min lyste under kjøring, så kom motorfeil lyset opp, da valgte jeg å levere den inn. Verkstaden ringte meg opp igjen og sa at EGR ventilen var defekt, dette kostet 16.500. Bilen er kjøpt for nøyaktig 3 månender å 1 dag siden. Det er en Passat 2012 modell. Hva kan jeg gjøre? Det er fortvilende at jeg etter tre mnd må ut med nesten 17.000 i reprasjoner. Kan jeg ringe forhandler og kreve at han må være behjelpelig med betaling? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Er bilen kjøpt ny i Norge? Da er det vel i tilfelle 5 år/100kkm garanti.. Ellers er det jo å reklamere ovenfor selger, dette er ikke en ukjent feil akkurat.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Om du har handlet bilen pleier det jo å være brukt garanti også? Men som nevnt over, er den Norsk så er det både en garanti og reklamasjonssak. Forøvrig blodpris, yeez. Lenke til kommentar
hobben91 Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Jeg kjøpte den brukt hos forhandler kalt DB BIL utenfor Kristiansand. Den er gått 94.000 km. Er 2012 modell, hatt den i 3 mnd. Mener dere den skal ha en 5 års garanti? Lenke til kommentar
hobben91 Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Instruksjonsboken er kun på tysk, så jeg er redd den kam være importert fra Tyskland, dette ble ikke oppgitt da jeg v/kjøp. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Jeg kjøpte den brukt hos forhandler kalt DB BIL utenfor Kristiansand. Den er gått 94.000 km. Er 2012 modell, hatt den i 3 mnd. Mener dere den skal ha en 5 års garanti? Så lenge den er kjøpt i Norge skal den ha både garanti og reklamasjonsrett, altså kjøpt ny i Norge. Her er hva de sier på finn, sjekk hvor lang garanti tid du har: Du skal føle deg trygg når du handler bruktbil av oss. Alle våre brukte biler er testet og godkjent av fagmann og leveres med opptil 24 mnd bruktbil garanti. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Som andre har vært inne på, innførte VAG 5 års garanti på nye "norske" biler i 2011, så dersom den er norsk spørs det på reg. dato om dette også er en mulig garantisak. Er den bruktimportert, er det fabrikkgarantien som gjelder (2 år for VAG, og de fleste andre). En garantisak kan ordnes av alle merkeverksteder. Så lenge den er kjøpt i Norge skal den ha både garanti og reklamasjonsrett, altså kjøpt ny i Norge. Enten bilen er brukt eller ny, så lenge den er kjøpt av norsk forhandler, har du ihht forbrukerkjøpsloven 5 års reklamasjonsrett. En reklamasjonssak mot en enkeltstående forhandler må rettes mot den aktuelle forhandleren. En utfordring er at du på en såpass gammel bruktbil omtrent må kunne bevise at feilen var på bilen da du fikk den. Kontakt forhandler og krev mangelen utbedret på reklamasjon. Sørg for å ha all dokumentasjon skriftlig. Endret 5. august 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Du har 5 års reklamasjonsrett også på bruktbil. Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Hvordan i alle dager skal 5 års reklamasjonsrett fungere i praksis på bruktbil? Dette hørtes egentlig bare så dumt ut som det går an. Det vil uansett bli vanskelig, om ikke tilnærmet umulig å bevise at selger kjente til at EGR ventilen kom til å ryke 3 måneder frem i tid. Tror jeg ville sjekket hva det koster å få dette fikset hos et ikke-merkeverksted eller eventuelt i Sverige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Hvordan i alle dager skal 5 års reklamasjonsrett fungere i praksis på bruktbil? Dette hørtes egentlig bare så dumt ut som det går an. Du må gjerne synes det høres dumt ut, men slik at altså forbrukerkjøpsloven. Jeg har selv fått utbedret mangel på en 12 år gammel bruktbil kjøpt uten garanti, på reklamasjonrett, så dersom man setter seg inn i lovens innhold og er kjent med sine rettigheter, er det ikke alltid vanskelig. Ofte avvises man fordi selger/forhandler ikke selv er kjent med lovens innhold. Jeg presiserer at dette gjelder forbrukerkjøp, altså ved handel mellom bedrift/forretning og privatperson, ikke mellom private. Lenke til kommentar
hobben91 Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Takker for all informasjon! Blir å kontakte forhandler på Mandag, så får vi se om han er løsningsvillig. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Jeg kjøpte den brukt hos forhandler kalt DB BIL utenfor Kristiansand. Den er gått 94.000 km. Er 2012 modell, hatt den i 3 mnd. Mener dere den skal ha en 5 års garanti? Jepp, du skal ikke betale en dritt. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 17 Tusen for å bytte EGR ventil? Er den laget av gull? Nå aner jeg ikke hvilken motor du har, men finner EGR ventiler til 2012 Passat for under 2 lapper på ebay. Og på de fleste biler er den meget enkel å skifte. Er bare en ventil som åpner å slipper inn eksos tilbake i motoren når du bakker, for å gjøre bilen mer miljøvennlig. Ulempene er at dem ryker, og at innsuget blir fult av kokks som du kommer til å bli plaget med etterhvert. Selv har jeg blokkert min EGR ventil for å slippe å bli plaget, men spørs om det kan gjøres på en såppas moderne bil. Lenke til kommentar
hobben91 Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Det var også ett kjøleelement bak filteret på egf som måtte skiftes ble jeg fortalt. Fikk denne sendt på mail.. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Det var også ett kjøleelement bak filteret på egf som måtte skiftes ble jeg fortalt. Fikk denne sendt på mail.. Er tydeligvis en omfattende jobb på din modell da, siden de må tappe kjøleveske og for å bytte. Men 17 lapper hørtes fortsatt stivt ut. Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Hvordan i alle dager skal 5 års reklamasjonsrett fungere i praksis på bruktbil? Dette hørtes egentlig bare så dumt ut som det går an. Du må gjerne synes det høres dumt ut, men slik at altså forbrukerkjøpsloven. Jeg har selv fått utbedret mangel på en 12 år gammel bruktbil kjøpt uten garanti, på reklamasjonrett, så dersom man setter seg inn i lovens innhold og er kjent med sine rettigheter, er det ikke alltid vanskelig. Ofte avvises man fordi selger/forhandler ikke selv er kjent med lovens innhold. Jeg presiserer at dette gjelder forbrukerkjøp, altså ved handel mellom bedrift/forretning og privatperson, ikke mellom private. Høres fremdeles ut som en lov det skal godt gjøres å dra noen særlig nytte av etter 3-4 måneder fra kjøpsdato når det kommer til bruktbil. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 (endret) Instruksjonsboken er kun på tysk, så jeg er redd den kam være importert fra Tyskland, dette ble ikke oppgitt da jeg v/kjøp. Reg. nr står jo på pristilbudet ditt, og da finner vi at den er bruktimportert og registrert første gang i Norge 28.05.2013. http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=pr18696 Endret 6. august 2016 av Mr D 2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Okay så ikke den, +1. Da må du betale. Kjøpsloven gjelder ikke da om jeg husker rett. Selv kjøper jeg nytt i norge, siste jeg har nå er mars 15. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 (endret) Forbrukerkjøpsloven gjelder når TS har kjøpt bil av en forhandler i Norge, men bilen vil ikke dekkes av VAG sin garanti for "norske" biler når den er bruktimportert. Endret 6. august 2016 av Mr D Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Det var også ett kjøleelement bak filteret på egf som måtte skiftes ble jeg fortalt. Fikk denne sendt på mail.. Ett regulært ran vil jeg si. EGR ventil er som en annen skriver over en enkel del, og er alltid koblet til kjølevæske. På min gamle Previa kostet den ca 1500kr via nettet (koster sikkert det firedoble fra Toyota Norge). Kan være tidkrevende å skifte og klarer man ikke det sjøl så ryker det fort 5k i arbeidspenger. Dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå