Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pris for bygging av dusj i betong-garasje.

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt opp en badestamp utenfor en gammel garasje, og tenker støtt og stadig at det hadde vært fint med en dusj og et skifterom i tilknytning til denne. Leser på nettet at folk bruker 250 000 kroner på å pusse opp et bad, men jeg regner med at jeg kan slippe mange av de store kostnadene som er inkludert i å bygge et helt nytt bad, slik som kloakk, vask, baderomsmøbler etc. Garasjen står nå der, og er laget med betonggulv og gamle murvegger, og det er en leilighet oppå garasjen som har alt av avløp, vann og kloakk 2 meter unna. 

I utgangspunktet er planen å bygge et våtrom på rundt 5 kvadratmeter, rett og slett et rom med en dusj og et sluk. Jeg planlegger å gjøre brorparten av arbeidet selv (reisverk, flislegging, dør, etc), men å overlate rør (rundt 2 meter med avløpsrør frem til eksisterende løsning + pluss vann til dusj) og elektro (varmekabler, vifte og en lampe) til håndverkere.

For meg høres denne pakka nesten for god ut til å være sann, og da har jeg erfart at det som oftest er det. Er det noen som har et røft overslag på hvor mye dette vil kunne koste, og om det er noe jeg har glemt å tenke på? Har bygget mye rart, både stort og smått, men aldri et våtrom, så dette er nytt for meg. 

På forhånd takk!

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs jo litt hvor nøye du vil gjøre det, sånn strengt tatt kan du støpe gulv med varmekabler og legge flisene rett på veggene og sette inn dusjkabinett. Betongen tåler jo en god del vann og varmekabler vil jo tørke det opp raskt.

Du får riktignok ikke ett skikkelig våtrom men du må jo ta en vurdering av om det er verdt det i forhold til bruken.

Hadde det vært meg hadde jeg nok gjordt det veldig enkelt og billig :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Spørs jo litt hvor nøye du vil gjøre det, sånn strengt tatt kan du støpe gulv med varmekabler og legge flisene rett på veggene og sette inn dusjkabinett. Betongen tåler jo en god del vann og varmekabler vil jo tørke det opp raskt.

Du får riktignok ikke ett skikkelig våtrom men du må jo ta en vurdering av om det er verdt det i forhold til bruken.

Hadde det vært meg hadde jeg nok gjordt det veldig enkelt og billig :)

Hei, og takk for svar! Det er jo absolutt noe liknende det du sier jeg hadde sett for meg. Planen er å gjøre dette så billig og enkelt som mulig, men jeg får litt hetta når jeg leser hva proffene sier på nettet. Det som er et poeng her er vel at det ikke er så ekstremt alvorlig dersom det, mot all formodning, skulle bli fuktproblemer, siden rommet i seg selv er det eneste som blir skadet? Det er ikke noen overhengende risiko med andre etasjer eller tilstøtende rom. 

Lenke til kommentar

Største kostnaden med bad er vel nettop dette med membran og flislegging, IP godkjente strømkontakter etc etc.. Greia er vel at selv om det ikke er noe stress med fukt på betong og det er allerde avløp, så er det litt viktig med membran og lignende for å unngå langtidsfukt i betong som skaper sopp og muggdannelse under flisene.. Kan vel strengt tatt bare kjøre på og få det fiks ferdig for en rimelig penge, men man kan ikke forvente levetid på så veldig mange år før man vil se antydning til muggsopp her og der..

Lenke til kommentar

Det proffene tar høyde for er jo ett fullverdig bad. Jeg rev badet mitt helt ned for noen år siden, flyttet en vegg for å utvide det og flyttet både sluk og kloakk. Ble satt opp membran, nytt gulv, fliser, strøm og alt annet som hører til, dette fikk jeg for totalt sett rundt 150 000 for litt under 6kvm, men jeg fikk en veldig god pris på det.

Men, å ikke bygge våtrom medfører jo noe risiko, som alt annet som ikke blir gjort skikkelig.

Hva som skjer med muren om det skulle bli en vannlekasje mens du f.eks nyter en lengre ferie på stranden i thailand vet jeg ikke, men det kan sikkert noen andre her svare på.

Sånn jeg ser det er vannlekasje ut over gulvet det eneste potensielle problemet så lenge det ikke blir brukt som ett vanlig bad der det dusjes gjerne flere ganger om dagen.

Jeg er for ordens skyld ingen ekspert :)

Største kostnaden med bad er vel nettop dette med membran og flislegging, IP godkjente strømkontakter etc etc.. Greia er vel at selv om det ikke er noe stress med fukt på betong og det er allerde avløp, så er det litt viktig med membran og lignende for å unngå langtidsfukt i betong som skaper sopp og muggdannelse under flisene.. Kan vel strengt tatt bare kjøre på og få det fiks ferdig for en rimelig penge, men man kan ikke forvente levetid på så veldig mange år før man vil se antydning til muggsopp her og der..

Vil ikke varmekabler og dusjkabinett kombinert med det jeg antar er veldig lite og lett bruk gjøre at dette ikke blir noe problem?

Det er vel ikke ett bad som er i bruk flere ganger om dagen men det vil antagelig få god tid til å tørke skikkelig mellom hvert bruk.

Bruken får nesten TS svare på...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det proffene tar høyde for er jo ett fullverdig bad. Jeg rev badet mitt helt ned for noen år siden, flyttet en vegg for å utvide det og flyttet både sluk og kloakk. Ble satt opp membran, nytt gulv, fliser, strøm og alt annet som hører til, dette fikk jeg for totalt sett rundt 150 000 for litt under 6kvm, men jeg fikk en veldig god pris på det.

Men, å ikke bygge våtrom medfører jo noe risiko, som alt annet som ikke blir gjort skikkelig.

Hva som skjer med muren om det skulle bli en vannlekasje mens du f.eks nyter en lengre ferie på stranden i thailand vet jeg ikke, men det kan sikkert noen andre her svare på.

Sånn jeg ser det er vannlekasje ut over gulvet det eneste potensielle problemet så lenge det ikke blir brukt som ett vanlig bad der det dusjes gjerne flere ganger om dagen.

Jeg er for ordens skyld ingen ekspert :)

Vil ikke varmekabler og dusjkabinett kombinert med det jeg antar er veldig lite og lett bruk gjøre at dette ikke blir noe problem?

Det er vel ikke ett bad som er i bruk flere ganger om dagen men det vil antagelig få god tid til å tørke skikkelig mellom hvert bruk.

Bruken får nesten TS svare på...

Helt enig i det du skriver, men når det gjelder varmekabler.. Ideell tempratur for bakterier å vokse og gro på.. Ca 30 grader i gulvet og litt fuktighet, trenger jo bare litt fukt.. Ikke mye. Det som vil bli problemet.

Om man ikke har varmekabler og heller legger skifer stein eller lignende rett på betongen og beholder gulvet kaldt vil det ikke bli så mye problemer..

Personlig ville jeg bare ha satt opp noen lettvegger, dekorert gulvet med fine steiner eller lignende og brukt garasjens egen drenering om det er god nok helling..  Unngå varme i gulv så slipper man unna nesten gratis ;)

Alt kommer vel an på hvor fancy TS ønsker det skal bli :)

Lenke til kommentar

Varme er en luksus ja, men skal man ha eget rom må man jo uansett sette inn sluk og dermed støpe opp nytt gulv eller pigge ned eksisterende.

Selve varmekablene er ikke så dyre så vidt jeg vet, det er alt rundt som koster men TS må jo uansett gjøre noe med gulvet.

Men, hva tror du om TS f.eks legger membran kun på gulvet, dette kan han jo fint gjøre selv også og dermed holde kostnaden på det nede.

Det aller billigste er vel å bare ha epoxy rett på betonggulvet slik at vannet ikke trenger inn, men epoxy betong er jo ikke akkurat kjempepent på gulv :)

Man får forresten veggplater som ser ut som fliser men er mye billigere om du vil spare inn på flisen, enklere å sette opp selv også.

TS avgjør i stor grad prisen selv, fra det rørlegger og elektriker koster pluss noen tusenlapper i materialer og opp ;)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Om man legger membran selv og gjør dette er det jo prissparende, men det er tidkrevende..

Om man skal ha lukket rom og eget avløp vil prisen fyke i været med en gang.. Det er vel mest i arbeidstimer. Jeg er ingen ekspert jeg heller men hjalp litt til da vi laget nytt bad til folka.. Pris ble vel i overkant av 400 000,- Men det ble også ny ventilasjon og mye mer som ballet på seg der... mye gikk til elektriker og rørlegger som var de eneste som ble hyret inn som proff, resten var matrial og for en som jobbet overkant 200 timer nesten gratis... Må nevne at vi rev ned hele 3 vegger og utvidet badet... samt alt er i 2 etasje, og ikke minst er sikringsboksen til huset tett i tett med badet.. Så det var litt høye krav :D  Og det gikk vel med nesten 30K for ett hull i veggen og vindu på lengden med badekaret :p

Lenke til kommentar

Kunne det vært eit alternativ med utendørsdusj omtrent slik som på mange strender? Då hadde du sluppet unna med å lage ein liten platting til å stå på og nokre veggar for privatlivet. Avhengig av kor mykje dusjen skal brukast så vil det nok være lurt at dusjen har skikkelig avløp slik at vatnet blir leda vekk frå garasjeveggen.

Så kan du ha dør i nærheita av dusjen der du kjem inn i garasja for påkledning etter dusjen?

Har du utendørsdusj så vil mesteparten av utfordringane med vatn, damp og fuktigheit inne i garasja være løyst.

Når du bader utendørs så burde det vell ikkje være eit problem å også dusje utandørs?

Ein anna ting er at dersom det er snakk om ein gamal enkel garasje, så er kanskje ikkje dette med vannskade og eventuelt sopp/mugg ei så stor bekymring? Grunnen til alle krava for vanlige våtrom er jo at problemer som starter på våtrommet får store konsekvensar for resten av boligen. Men om det ikkje er noke av nevneverdig verdi i garasjen, som f.eks. innreda loft så gjer det vell ikkje så mykje om ting ikkje blir heilt perfekt. Worst Case om garasja blir full i sopp så kan det vell ikkje koste så mykje meir å utbedre det enn det kostar å bygge eit fullverdig forskriftsmessig bad heller?

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens, takk for mange gode svar,

Dusjen kommer naturligvis ikke til å bli brukt flere ganger om dagen, men jeg regner med at når den først brukes vil den bli brukt av flere personer etter hverandre, så det kommer nok til å bli en del trøkk. 

Smørbrødlisten jeg har sett for meg ser slik ut:

1. Pigging av gulv for sluk og vanntilførsel,

2. Reisverk

3. Støp, m varmekabler

4. Membran (om dette kommer i sammenheng med støpen er jeg fortsatt litt usikker på, som sagt, ganske blank når det kommer til dette). Jeg tenker å hovedsakelig vannsikre gulvet og 30-40 cm opp fra dette.

5. Flislegging

6. Blandebatteri osv taes fortløpende der det passer.

En mulighet jeg har tenkt på, er å rett og slett ikke bygge helt til taket inne i garasjen? Dvs, jeg bygger et rom i rom, hvor taket i indre rom har klaring fra taket i selve garasjen. Da eliminerer jeg vel all form for risiko for råtedannelse videre i bygget ovenfor?

Også ser jeg at det er mange som lurer på hvor fancy jeg vil ha det, og da må jeg bare svare at jeg selvfølgelig vil ha det så flott som mulig, men det er mange kreative måter å gjøre det kult på, ikke bare å kjøpe italienske marmorfliser og dusjhode i gull.

Utedusj er et godt forslag, jeg har tenkt på det selv, men jeg gikk vekk fra det etter hvert. Stampen blir jo helst brukt midt på vinteren i -10 blå og nedover, og dusjen er jo ment som en slags avslappende affære etter de ekstreme kontrastene ute, og det får man jo ikke dersom man bygger dusjen ute. I tillegg regner jeg med at det kommer til å bli mye jobb for å i det hele tatt frostsikre en dusj som står helt utsatt for elementene hele året rundt. 

Igjen, takk for svar folkens!

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar

Bare tenk veldig godt gjennom lufting og membran sånn at fukt ikke kan hope seg opp i noe innestengt hulrom. Et dusjkabinett i seg selv er en god forsikring mot mugg. Bygg gjerne baderommet etter samme prinsipp. Altså godt med lufting på alle kanter rundt den vanntette innsiden av badet.

Lenke til kommentar

Støp gulv med varmekabler og membran, sett opp lettvegger med trestender, fibo trespo veggplater (så slipper du membran på vegg), og legg opp avtrekk direkte til det fri med tilbakefallssperre for å unngå trekk. Dusjkabinett gjør eventuelle byggefeil og enkle løsninger mindre kritisk.

Lenke til kommentar

Kapillærkreftene til betong er imponerende høy, og suger utrolig mye vann hvis den får mulighet.

Men hvis man har dusjkabinett, og ikke bruker badet så altfor ofte vil konstruksjonen kunne tørke tilfredsstillende mellom bruk.

Eneste man bør tenke på er at betongvegger/yttervegger er vesentlig kaldere enn øvrige overflater, og varm damp fra dusjen vil kunne kondensere på veggen, og gjøre det veldig fuktig

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens, og takk for god input.

Tror jeg tar kontakt med en proff og får en ordentlig gjennomgang, også tar jeg stilling etter dette. Vil i utgangspunktet ikke bruke dusjkabinett. Tror jeg ender opp med å gå den litt yngre (dyrere) ruten, og bygger våtrom, så slipper jeg å bekymre meg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...