hhjelle Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Jeg har 2 hus med 2 hager der jeg har installert Husquarna Automower 310 i den ene og Bosch Indego 1000 Connect i den andre. Begge hagene er relativt kompliserte og omkring 1000m2 plen. Jeg valgte Automower i den som var mest kompleks. Etter 2 års drift er jeg ikke i tvil: Husquarna Automower er bedre på alle områder. Indego stopper omtrent 1-2 ganger i uken, ofte uten synlig grunn, mens Automower stopper 2 ganger i løpet av sommeren da pga synlige hindrer som at den har kjørt seg fast under en campingstol som har presset ned stopp-knappen eller liknende. Indego bråker mye mer, Automower høres knapt. Indego's programvare er etter mitt syn "stupid", den kan kjøre rundt og rundt en bærbusk i det uendlige og tror den er på vei "hjem" til ladestasjonen. Automower finner alltid veien hjem uten problemer. Det såkalte "Logicut" systemet på Indego med klipping i parallelle striper er i teorien greit, men det har en tendens til å stå igjen striper her og der, og "skygger" bak hindringer. Det tilfeldige klippemønstetet til Automower mener jeg er bedre, da det gir helt jevn plen. Så min anbefaling er Husquarna Automower til alle som har råd. Den er en del dyrere, men for dem som ikke ønsker å bruke tid på plenklipping men likevel ha en perfekt plen er det bare å investere. For øvrig, oppsamling av gress er ikke aktuell problemstilling med robotklipper. Den kutter gresset i ørsmå partikler som forsvinner ned i gresset og komposteres der. Ingen synlige problemer med det heller. Tvert i mot gir dette bedre næring for plenen og en veldig fin og jevn gressmatte til enhver tid. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Det du skriver her er akkurat min oppfatning av Bosch sin klipper også. Husqvarna/Gardena er mine førstevalg anyday. Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Har montert både Robomow og Husquarna.Robomow'en vil jeg si er sterkere og mer robust, får jobben gjort men den er stokk dum. Samt solide kniver. Vi har ca 700m" med plen i skråning som var 90% mose før, nå er det bare kløver og gress. Takler både skråning, regn, mose, samt en real dose juling. God batteri tid også. Husquarna'n hadde GPS og alt mulig slags dill, mer beregnet for "avanserte" plener vil jeg si, med smale overganger. Husquarna har også "ledekabel" dvs den går midt på plenen når den skal hjem til den treffer den, så følger den kabelen elegant hjem, og knivene var mer som små barberblad. Robomow følger kantledningen "mot klokken" helt til den finner hjemmet. Bosh har jeg ikke hørt noe negativt om, utenom om du har flere soner så var det litt kluss der. Er mye snadder på markedet nå, med tanke på type så blir det alt utfra hvordan plenen ser ut. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Noen tips til vanlig gressklipper med bioklipp så jeg slipper å ta opp noe gress? Tenker ca. 5k-ish, men er fleksibel. Har lagt fra meg tanken om automatisk da plenen er litt vanskelig tror jeg, mye blåbærlyng osv. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Rundt 5k ville jeg vurdert Honda sine Izy modeller, lettstartet og driftsikre Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Kan gå opp i pris også, men hva får jeg ut av en dyrere modell? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå