Simen1 Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Jeg er ikke ute etter merke og modell, men å sortere tankene rundt type teknologi. Den jeg har fra før er elektrisk og kablet. Jeg er fornøyd med relativt lavt støynivå, og deler den med naboen. Vi har ca 300 m2 plen hver og en 10m skjøtekabel er nok til at den rekker alle deler av plenene. Så langt har jeg listet opp 6 typer og utelukket 4 av de: 1. Manuell hånddrevet - uaktuelt pga tungvint 2. Bensindrevet - uaktuelt pga støy, eksos og kjøp/oppbevaring av drivstoff 3. Elektrisk kablet - aktuelt 4. Elektrisk batteridrevet - aktuelt, men noe dyrere og usikker på batterikapasiteten (ferielagt gress på 300 m2) 5. Sitteklipper - uaktuelt pga pris, drivstoff, støy, eksos 6. Robotgressklipper - uaktuell pga pris og noe umoden teknologi og lav toleranse for utfordringer Da bør vel egentlig spørsmålet være: Er det verd å merprisen for en batteridrevet for å slippe å styre med ledning? Klipper de like godt (motoreffekt, klippebredde etc)? Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Har hatt batteriklipper i noen år, og veldig fornøyd. Den har ingen svakheter annet enn noe høyere pris. Uten styr med ledning går hele operasjonen kjappere og med større grad av trivsel uten irritasjonsmomentet som ledningen er. Jeg tror du vil trenge et ekstrabatteri til såpass stor plen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Batteriklipper funker fint, men kjøp kvalitet. Mine foreldre har en, den har de hatt i ca 20 år. Riktignok har de byttet batteri på den minst en gang, og en utslitt bryter, men kapasiteten holder for å slå godt over 1/2 mål på en lading. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) 6. Robotgressklipper - uaktuell pga pris og noe umoden teknologi og lav toleranse for utfordringer Sett bort fra pris så er jeg ikke enig i disse påstandene. Robotgressklippere fungerer veldig godt gitt at du kjøper noe skikkelig, og de fungerer helt topp selv på utfordrende plener med kratt, mose, kvister, busker, bratte bakker og smale passasjer. Jeg skal ikke prøve å overbevise deg om at robotklipper er det riktige valget, men mye av skepsisen fra folk er ufortjent. Endret 5. august 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Takk for tips angående batteriklipper. Tror jeg skal begynne å sondere forskjellene på modellene nå. Gavekort: Prisen alene er nok til å gjøre robotklippere uaktuelt i denne omgang, men jeg vil gjerne få ryddet bort noen feilaktige forestillinger om de, hvis jeg har det. Da spør jeg like gjerne litt mer konkret: - Jobber de taktisk, stripe for stripe, eller vilkårlig til de treffer en "grense"? - Trenger de dyre modellene også avgrensningsledning? Jeg håper jo de har kommet videre derfra og bruker kameraer, kompass, GPS eller annet navigasjonssystem for å orientere seg og at avgrensning skjer når eieren styrer den rundt plenen manuelt, første gang den tas i bruk. - Har de oppsamler? - Kan de se seg for før de kjører over veien for å tømme det oppsamlede gresset der? - Ikke at det er aktuelt hos meg, men kan de se forskjell på plen og hundedritt og styre unna dritten? Endret 5. august 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Sett bort fra pris så er jeg ikke enig i disse påstandene. Robotgressklippere fungerer veldig godt gitt at du kjøper noe skikkelig, og de fungerer helt topp selv på utfordrende plener med kratt, mose, kvister, busker, bratte bakker og smale passasjer. Jeg skal ikke prøve å overbevise deg om at robotklipper er det riktige valget, men mye av skepsisen fra folk er ufortjent. Hvilken type® er det du har erfaring med? Jeg må ha klipper snart også og vurderer å kjøpe en som klipper selv. Jo mindre jeg slipper å gjøre i hagen jo bedre Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) - Jobber de taktisk, stripe for stripe, eller vilkårlig til de treffer en "grense"? Jeg er ikke så veldig sikker på hvordan det fungerer på tvers av modeller, men de billigere Gardena-klipperne jobber nokså vilkårlig. Dette blir uansett gjort ubetydelig av at plenen klippes noen millimeter hver eneste dag, så du ser ingen striper i plenen. De dyrere modellene (f.eks Bosch med Logicut) er noe smartere og kjører striper over plenen, men da snakker vi om en nokså høy prisklasse. - Trenger de dyre modellene også avgrensningsledning? Jeg håper jo de har kommet videre derfra og bruker kameraer, kompass, GPS eller annet navigasjonssystem for å orientere seg og at avgrensning skjer når eieren styrer den rundt plenen manuelt, første gang den tas i bruk. Tror alle modellene trenger avgrensninger ja. Men har aldri sett på dette som et problem utover arbeidet som kreves i starten. Etterhvert som ledningen får ligge i plenen så synker den ned og forsvinner til bunnen. Bryr du deg fortsatt så kan du grave ledningen ned i bakken. Har du barn som løper rundt på plenen så ville jeg vurderte å grave ned guide-kabelen (den som går på tvers av plenen og leder klipper til ladestasjon). - Har de oppsamler? - Kan de se seg for før de kjører over veien for å tømme det oppsamlede gresset der? Ikke som jeg vet om, men igjen så blir dette gjort ubetydelig av at klipperen tar så lite gress om gangen. - Ikke at det er aktuelt hos meg, men kan de se forskjell på plen og hundedritt og styre unna dritten? Ikke de modellene jeg har sett på ihvertfall. Jeg har ikke så mye erfaring med flere av toppmodellene, men selv de som ligger opp inntil 10.000kr er nokså dumme og bruker bare kollisjonssensorer. Sett bort fra pris så er jeg ikke enig i disse påstandene. Robotgressklippere fungerer veldig godt gitt at du kjøper noe skikkelig, og de fungerer helt topp selv på utfordrende plener med kratt, mose, kvister, busker, bratte bakker og smale passasjer. Jeg skal ikke prøve å overbevise deg om at robotklipper er det riktige valget, men mye av skepsisen fra folk er ufortjent. Hvilken type® er det du har erfaring med? Jeg må ha klipper snart også og vurderer å kjøpe en som klipper selv. Jo mindre jeg slipper å gjøre i hagen jo bedre Jeg har erfaring med Gardena R40 og har lest en del om Bosch Indego for å finne ut hva jeg går glipp av med billigere modeller. Gardena R40 er en henholdsvis "billig" modell, men gjør likevel en glimrende jobb på en hage jeg vil anse som over gjennomsnittet utfordrende mtp. størrelse, kratt, busker, mose, bakker og smale passasjer (alle de tre siste på en gang). Den sliter litt i regnværet, men den har aldri sviktet og mistet ladestasjonen. Endret 5. august 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Takk for info. Jeg tror mye av det jeg spør om kommer etter hvert. Robotklipperne blir smartere, bedre og billigere med årene. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Absolutt. Vil påstå at teknologien fortsatt er ung og dyr, så du gjør lurt i å vente noen år om du har tid og helse til å klippe plenen selv. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Robotklipper....latskapen lenge leve!! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Absolutt. Vil påstå at teknologien fortsatt er ung og dyr, så du gjør lurt i å vente noen år om du har tid og helse til å klippe plenen selv.Om du ikke hadde hatt gressklipper, ville du satser på å vente eller kjøpe en automagisk nå?Jeg jo ha en eller annen uansett, så å legge i en del ekstra for å slippe å klippe selv er veldig fristende for min del Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Robotklipper....latskapen lenge leve!! I mitt tilfelle så var det til min bestemor som snart blir 90. Hehe. Absolutt. Vil påstå at teknologien fortsatt er ung og dyr, så du gjør lurt i å vente noen år om du har tid og helse til å klippe plenen selv.Om du ikke hadde hatt gressklipper, ville du satser på å vente eller kjøpe en automagisk nå?Jeg jo ha en eller annen uansett, så å legge i en del ekstra for å slippe å klippe selv er veldig fristende for min del Jeg vil si at det er alt etter behov. De fungerer helt fint per idag, men prisen på robotklippere har sunket ganske mye i det siste, og det kommer mye kult på de dyrere modellene som vi kanskje kan se i en sub-7000kr klasse om noen år. Hvis du har en veldig lett og liten plen så kan du trolig bare kjøpe den billigste Worx-modellen og si deg ferdig med den saken, så da har du allerede en relativt rimelig løsning som fungerer som forventet. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Det er nærmere 1000kvm, den er fin opp til 500kvm Robotklipper....latskapen lenge leve!! Jepp, det gjelder all teknologi, det er lagt for at folk skal ha der best mulig Endret 5. august 2016 av aklla Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 6. Robotgressklipper - uaktuell pga pris og noe umoden teknologi og lav toleranse for utfordringer Sett bort fra pris så er jeg ikke enig i disse påstandene. Robotgressklippere fungerer veldig godt gitt at du kjøper noe skikkelig, og de fungerer helt topp selv på utfordrende plener med kratt, mose, kvister, busker, bratte bakker og smale passasjer. Jeg skal ikke prøve å overbevise deg om at robotklipper er det riktige valget, men mye av skepsisen fra folk er ufortjent. Interresant. Hvor bratte bakker takler de? Har ei tomt på over et mål der halve tomta er 45 grader litt ugjevn skråning som vi klipper med elektrisk ledningsgressklipper på grunn av vekt alene. Om en robotklipper som ikke koster tilsvarende en liten bil kunne gjort jobben hadde nok jeg gått for det istedenfor klatring i skråning med ledning og klipper. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Det er nærmere 1000kvm, den er fin opp til 500kvm Robotklipper....latskapen lenge leve!! Jepp, det gjelder all teknologi, det er lagt for at folk skal ha der best mulig Da må du nok opp i toppsjiktet der det kanskje koster litt mer enn det smaker. Tror du hadde tjent mye på å vente litt isåfall. Interresant. Hvor bratte bakker takler de? Har ei tomt på over et mål der halve tomta er 45 grader litt ugjevn skråning som vi klipper med elektrisk ledningsgressklipper på grunn av vekt alene. Om en robotklipper som ikke koster tilsvarende en liten bil kunne gjort jobben hadde nok jeg gått for det istedenfor klatring i skråning med ledning og klipper. Spørs kanskje litt på underlaget og været den klipper i, men f.eks Gardena spesifiserer 20% helning, mens Bosch Indego 1000 spesifiserer 35%. Jeg vet at Universitetet i Oslo bruker robotklippere på en plen med mye helning langs IFI-bygget, men fikk ikke med meg hvilken modell de brukte. Anbefaler forøvrig å bare bla gjennom brukermanualen til Gardena om dere vurderer robotklipper, da de har en ganske god innføring i ting. http://www.gardena.com/ddoc/GARO/GARO2015_EUenAPen/GARO2015_EUenAPen__1157069-26.pdf (NB: 85MB PDF-dokument) Endret 5. august 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Er det jeg tror også, har du noen å anbefalle? Skal ikke undervurdere min latskap Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Er ikke stødig nok med de forskjellige modellene til å kunne anbefale noe, men jeg tror du kan vurdere Bosch Indego eller Husquarna Automover til ditt bruk. De gjør det ihvertfall godt på tester, og har riktige spesifikasjoner til ditt bruk. Sistnevnte kan forøvrig klatre helninger på 45%. Stiller meg skeptisk til at den klarer det i regnvær da. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Bosch Indego er vel eneste robotklipper som klipper i rette striper - vil ikke påstå at det er bedre. Angående "umoden teknologi" så har Husqvarna drevet med robotklippere i over 20 år, så noe erfaring har de fått.... Men det er jo noen nye på markedet. Gardena er samme klippere som Husqvarna, bare litt strippa på software og annet design. Husqvarna har mulighet for GPS-assistanse på de dyrere modellene, men jeg synes begrensningstråd er supert. Da er det en fast grense som ikke rører seg. Oppsamler - nei, det er gammeldags. Bioklipp er tingen, gjødsler plenen samtidig som det sparer deg for arbeid - dette gjelder alle typer klippere. Pga. slik robotklippere er, så er det naturlig at det er slik de arbeider og. Klipper veldig lite om gangen, og lar gresset ligge igjen. Dette blir til gjødsel.. Nyeste Gardena Sileno'ene har høyere toleranse for bakker/skråninger - slik HQ 310/315 har. Min rusler i noen skråninger som jeg synes er tunge å gå opp, og som er over spesifikasjonene. Hagen er forøvrig relativt kompleks, men alt er klipt. Jeg ble overraska over hvor bra den tok seg fram og løste hindringer. Beste kjøpet jeg har gjort på lenge. (Gardena Sileno, btw).. Men om du ønsker å gå for et av de to alternativene du har lista opp som aktuelle, hadde jeg uten tvil valgt batteri-versjonen. Ledninger har jeg trøtna på. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Oppsamler er kun for de som ikke klipper plenen ofte nok, merarbeid er det også Mye bedre for plenen at en bruker bioklipper og klipper oftere Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Oppsamler er kun for de som ikke klipper plenen ofte nok, merarbeid er det også Mye bedre for plenen at en bruker bioklipper og klipper oftere Merarbeid er å klippe plenen oftere, ikke å tømme oppsamleren noen få ganger. Mye mere fleksibbelt å benytte oppsamler og kunne utsette plenklippingen noen dager når det styrtregner. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå