Simen1 Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Hvilket regelverk skal CanalDigital følge når de legger kabler? Ved mangelfull overholdelse av blant annet dybde, kan man kreve at CD utbedrer mangelen? Jeg lurer fordi det i mitt boligstrøk ligger kabler opp og ned av bakken som sjøormer, både på kommunal grunn (langs vei), privat fellesområde og private boligtomter. Dette skriver jeg i høydesongen for gressklippere, kantklippere osv, så kan dere legge sammen to og to selv. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Nå er det nok forskjellige regler, fra forskjellig kommuner men ofte er 30-60 cm vanlig: Canaldigital har egen: https://kabel.canaldigital.no/globalassets/komplett/grav-selv-brosjyre.pdf https://www.broadnet.no/wp-content/uploads/2014/03/Finansavisen_2701201_Fiber-Norge-i-grøften.pdf Men uansett er det nok canal digital sitt ansvar hvis kabelen ryker, men ditt ansvar å klage hvis det skulle skje. Men ofte har de nok 2-3 dager på seg før man kan kreve penger tilbake. Endret 5. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Hvem som har ansvaret kommer an på hvem som eier kabelstrekket. Det kan være CD, men det kan også være lokalt sameie, borettslag, grendelag eller lokalt kabelnett som har inngått avtale med CD om videreformidling. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 CD sitt ansvar helt frem til tomtegrensa di, så lenge dem eier kabelen. I en del områder er det egne operatører som leier TV signaler fra CD og selger egen internett infrastruktur. Da er det operatøren som har ansvaret. Det er svært sjelden i dag at borettslaget eier kabelen. CD har brukt de siste årene til å kjøpe opp sånn infrastruktur for å kunne ha kontroll i alle ledd. Ring CD og syt, og gjerne ta med deg alle naboene samtidig sånn at det faktisk blir fikset. Har dere et borettslag så kan styret i borettslaget ringe 815 55 520. Det er BRL avdelingen hos CD. 06090 er kun for privatpersoner. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Er det kanskje vært dugnadsutbyggd kabel-tv en eller annen gang i tiden? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Er det kanskje vært dugnadsutbyggd kabel-tv en eller annen gang i tiden? Nei, ikke noe dugnad. Dette var det CD selv som la opp ved bruk av et lokalt firma som gjorde selve utleggingen. Nettet er ikke eid av noe borettslag her. Vi burde sikkert klaget på jobben tidligere, men kablene stikker i hvert fall opp over alt. Ser nesten ut som det er lagt oppå bakken og bare havnet delvis under på grunn av løv, hageavfall osv i løpet av mange år. Tipper det er ca 20 år siden det ble lagt ut her. Stemmer det at man har ansvar for nedgraving på egen tomt? I så fall kan det forklare noen av stedene kablene ligger åpent. Kanskje så mye som 20% av stedene. Endret 5. august 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Fra tomtegrensa er man selv ansvarlig for å få ned kabelen. Henger kabelen k luftstrekk så er jeg litt usikker. Er et par år siden jeg jobba med det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå