Gå til innhold

Tråden for de som lurer på 23/5 regelen

Anbefalte innlegg

Hallais!

Jeg lurer på om det er noen her som vet helt konkret hva 23/5 regelen går ut på? Har lest meg opp om det på nettet, men er litt usikker på noen punkter.

1) Jeg har gått 1.klasse på VGS tre ganger. Ett år naturbruk, ett år studiespesialisering med toppidrett og ett år med helse- og oppvekst (tidl. helse- og sosial). Er det noen som vet om alle fagene jeg har tatt på vgs vil regnes med, eller om norsk i studiespes veier tyngre enn norsk på yrkesfag? Blir helsefagene og regnes med i beregningen? Samt de forskjellige fagene som jeg hadde på naturbruk (sett bortifra fellesfagene som matte, norsk, engelsk osv). Jeg har prøvd å ta kontakt med samordna opptak opptil flere ganger, men de er så treg i å svare, så tenkte jeg kunne prøve lykken her.

2) For å få studiekompetanse så skal jeg ta de fagene (norsk, historie og matte) igjennom sonans. Vil disse fagene også være med i beregningen når det kommer til arbeidserfaring? Vet at skole, militær, lønnet og ulønnet arbeid, omsorg for eget barn osv regnes med som arbeidserfaring når det kommer til 23/5.

Håper noen vil ta seg tid til å svare!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

23/5-regelen er hjemlet i opptaksforskriften § 2-1 som et selvstendig alternativ for å oppnå generell studiekompetanse:

(1) Det generelle grunnlaget for opptak til universiteter og høyskoler (generell studiekompetanse) skal normalt være:

Vitnemål om bestått norsk treårig videregående opplæring som gir studie- eller yrkeskompetanse,

eller

fylt 23 år i løpet av opptaksåret og ha dokumentert minimum fem års fulltids arbeidserfaring og/eller utdanning (23/5-søkere). Omsorgsarbeid og militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste kan også regnes som arbeidserfaring. Deltidsarbeid kan omregnes til fulltidsarbeid. Ved beregning av arbeidserfaring kan det tas hensyn til nedsatt arbeidsevne. Som utdanning gjelder bestått årstrinn i videregående opplæring, godkjent årskurs fra folkehøyskole, og/eller eksamen fra studium av minst ett års varighet.

For begge alternativene over kreves følgende fag fra videregående opplæring som må være dekket innenfor, eller tatt i tillegg til kravene over:

- norsk 393 timer

- engelsk 140 timer

- matematikk 224 timer

- naturfag 140 timer

- samfunnsfag 84 timer

- historie 140 timer.

Fagene er oppgitt med samlet omfang i timer (60 minutters enheter). Fagene må være bestått med karakteren 2 eller bedre.

Det er to vilkårssett man må se på. Det ene er om du faller inn under 23/5-regelen:

- Er du over 23 år?

- Har du mer enn 5 års fulltids arbeids-/studietid å vise til? Det er arbeidstid eller studietid som teller.

Det andre er om du oppfyller fagkravene:

- Har du tatt alle fagene på listen?

- Har du tatt nok timer i alle fagene?

- Har du fått karakteren 2 eller høyere i alle fagene?

- Du får ikke telt med timer på samme nivå mer enn én gang, slik at du får ikke 393 timer norsk av å gå 1. klasse tre ganger.

Slik du beskriver det får du 3 år for de tre gangene du har tatt 1. klasse (forutsatt at du hadde full timeplan alle tre gangene). Du trenger da 2 år til, med enten fulltidsarbeid eller fulltidsutdanning (eller omsorgsarbeid, militærtjeneste, eller siviltjeneste). Hvis du tar et år på Sonans vil dette året telle som et studieår hvis du har full timeplan.

Har du deltidsarbeid eller deltidsstudier teller disse forholdsmessig - en 50 % stilling teller seks måneder per år arbeidet, og 50 % studier teller seks måneder per år studert.

Lenke til kommentar

23/5-regelen er hjemlet i opptaksforskriften § 2-1 som et selvstendig alternativ for å oppnå generell studiekompetanse:

(1) Det generelle grunnlaget for opptak til universiteter og høyskoler (generell studiekompetanse) skal normalt være:

Vitnemål om bestått norsk treårig videregående opplæring som gir studie- eller yrkeskompetanse,

eller

fylt 23 år i løpet av opptaksåret og ha dokumentert minimum fem års fulltids arbeidserfaring og/eller utdanning (23/5-søkere). Omsorgsarbeid og militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste kan også regnes som arbeidserfaring. Deltidsarbeid kan omregnes til fulltidsarbeid. Ved beregning av arbeidserfaring kan det tas hensyn til nedsatt arbeidsevne. Som utdanning gjelder bestått årstrinn i videregående opplæring, godkjent årskurs fra folkehøyskole, og/eller eksamen fra studium av minst ett års varighet.

For begge alternativene over kreves følgende fag fra videregående opplæring som må være dekket innenfor, eller tatt i tillegg til kravene over:

- norsk 393 timer

- engelsk 140 timer

- matematikk 224 timer

- naturfag 140 timer

- samfunnsfag 84 timer

- historie 140 timer.

Fagene er oppgitt med samlet omfang i timer (60 minutters enheter). Fagene må være bestått med karakteren 2 eller bedre.

Det er to vilkårssett man må se på. Det ene er om du faller inn under 23/5-regelen:

- Er du over 23 år?

- Har du mer enn 5 års fulltids arbeids-/studietid å vise til? Det er arbeidstid eller studietid som teller.

Det andre er om du oppfyller fagkravene:

- Har du tatt alle fagene på listen?

- Har du tatt nok timer i alle fagene?

- Har du fått karakteren 2 eller høyere i alle fagene?

- Du får ikke telt med timer på samme nivå mer enn én gang, slik at du får ikke 393 timer norsk av å gå 1. klasse tre ganger.

Slik du beskriver det får du 3 år for de tre gangene du har tatt 1. klasse (forutsatt at du hadde full timeplan alle tre gangene). Du trenger da 2 år til, med enten fulltidsarbeid eller fulltidsutdanning (eller omsorgsarbeid, militærtjeneste, eller siviltjeneste). Hvis du tar et år på Sonans vil dette året telle som et studieår hvis du har full timeplan.

Har du deltidsarbeid eller deltidsstudier teller disse forholdsmessig - en 50 % stilling teller seks måneder per år arbeidet, og 50 % studier teller seks måneder per år studert.

Tusen hjertelig takk for svar! 

Da ser det faktisk ut til at det ordner seg siden jeg skal ta tre av de fagene jeg trenger på Sonans :D Jeg ble skikkelig lettet nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...