Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av Sub og forsterker.

Anbefalte innlegg

Hei!
Holder på med litt lyd i en Skoda Octavia 2006 STV, og trenger litt tips til hva å kjøpe videre. 

Til nå har jeg fått bygget om og satt inn et Focal PS165 komponentsett forran, og skal til å sette inn det samme bak. Fantastisk lyd i disse høyttalerne selv på orginal spiller, men innser at jeg uansett etterhvert vil trenge både sub, spiller og forsterkere. Har først og fremst bestilt ny spiller, en Alpine ICS-X8 som visstnok skal være god nok til det jeg trenger etterhvert.

Lurer da først på om noen har førstehånds erfaring med Focal FD 2.350 på dette settet? Vil kjøre 2-kanals så jeg har god styring over hele linja og jeg har veldig lyst til å kjøre Focal over hele linja da jeg har en forkjærlighet for Focal og lyden er veldig god for min musikk smak. Er også selvsagt åpen for å muligens prøve noe annet enn Focal forsterker, men er på en måte låst til et par Focal FD 2.350 frem til jeg hører noen med god erfaring anbefale meg noe annet. (Kan kanskje virke litt sær, og det er jeg)

Så lurer jeg på om noen har en anbefaling på hvordan jeg kan få kvalitetsbass uten å måtte betale i dyre dommer for en sub og forsterker? Vil veldig gjerne også prøve å bare sette et element inn i en kasse laget for bagasjerommet til Skoda Ocavia STV på 10'', da jeg regner med å bruker resten av plassen avsatt av fruen til forsterkere og delefilter.
Vil som sagt ikke legge så mye i bassen, da jeg stort sett hører på rock/metall/blues, ja dere skjønner.. Men vil gjerne ha en presis god bass som fyller ut det komponentsettet ikke tar. 

Har ikke veldig god erfaring på bilstereo annet enn det jeg leser på nett og det jeg har montert selv oppigjennom tidene, og det blir man ikke veldig smart av..

Håper noe kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du liker focal, så kan du likeså fortsette trenden, Focal 33V1 er noe av de bedre SQ basser jeg har hørt. i 40L lukket kasse. ville godt for en lukket kasse uavhengig element, men alle har hver sin dataspesifikasjoner så 40L er ikke noe elementært å bruke.

GZUW12SQ fra Ground Zero er en litt mere lettdreven basser 42L kasse tøff sak.

Gladen sin RS 10 har også hørt, veldig fornøyd. den kjørte vi i 48L lukket kasse tørst på plass, men spiller ganske tøft.

Nå vet ikke jeg hvor stor dette "rommet" i octavian er, forsøkte å google det uten hell.

Focal FD 2.350 er ofte brukt i USA av folk som kjører Honda Goldwing og Harley street glide. ikke noe erfaring selv, men ser OK ut etter min mening. det du også kunne vurdert er Gladen, jeg ville kanskje kjørt en liten 4 kanaler på Diskant for foran og bak tipper en 90watt rms holder pr kanal. og en 6 kanaler til midbass i dørene foran og bak + subwoofer. 60rms watt pr kanal og cirka 2-300watt rms til subwoofer. med det så dekker du foran,bak og subwoofer på 2 forsterkere. de overnevnte subwooferne trenger ikke mer enn 2-300

om du vil så kan du også kjøre 4 kanaler på diskant, 4 kanaler på bass/midbass og koble en DSP prossesor her for du overstyrt spilleren samt forsterkerne i både tidskorrigering mye mer og samt mye mer enn spilleren ville klart. 4To6 mosconi sin er å anbefale på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Om du liker focal, så kan du likeså fortsette trenden, Focal 33V1 er noe av de bedre SQ basser jeg har hørt. i 40L lukket kasse. ville godt for en lukket kasse uavhengig element, men alle har hver sin dataspesifikasjoner så 40L er ikke noe elementært å bruke.

GZUW12SQ fra Ground Zero er en litt mere lettdreven basser 42L kasse tøff sak.

Gladen sin RS 10 har også hørt, veldig fornøyd. den kjørte vi i 48L lukket kasse tørst på plass, men spiller ganske tøft.

Nå vet ikke jeg hvor stor dette "rommet" i octavian er, forsøkte å google det uten hell.

Focal FD 2.350 er ofte brukt i USA av folk som kjører Honda Goldwing og Harley street glide. ikke noe erfaring selv, men ser OK ut etter min mening. det du også kunne vurdert er Gladen, jeg ville kanskje kjørt en liten 4 kanaler på Diskant for foran og bak tipper en 90watt rms holder pr kanal. og en 6 kanaler til midbass i dørene foran og bak + subwoofer. 60rms watt pr kanal og cirka 2-300watt rms til subwoofer. med det så dekker du foran,bak og subwoofer på 2 forsterkere. de overnevnte subwooferne trenger ikke mer enn 2-300

om du vil så kan du også kjøre 4 kanaler på diskant, 4 kanaler på bass/midbass og koble en DSP prossesor her for du overstyrt spilleren samt forsterkerne i både tidskorrigering mye mer og samt mye mer enn spilleren ville klart. 4To6 mosconi sin er å anbefale på det sterkeste.

Virker som din løsning ikke bare vil være mer økonomisk, men også at jeg får mer kontroll over Diskant, mellomtoner og bass, fremfor og ha kontroll over de ulike "delene" av bilen.

Men ser at jeg kanskje må gå for en kasse i bagasjen fremfor å bruke rommet på siden. Den kassen jeg har tenkt på er denne; https://bilradiospes.no/produkter/skoda-03-fit-box-subwoofer-kabinett

Innser jo det at 15L vil være litt lite iforhold til elementene Focal leverer. Kanskje bedre med en god kasse og montere det jeg kan på den?

Lenke til kommentar

Ja, tror nok jeg vil gå for å bygge en egen. 
Madammen er storfornøyd med lyden i bilen nå med 2 stk Focal PS165V komponent sett, men er faktisk (!!!) enig i at vi trenger litt mer futt i det. Så regner med det ikke skal være noe problem å få lov å sette inn en kasse der ;) 
Uansett er barnevogn-tiden forbi, så trenger ikke alle de 580 literne dette bagasjerommet tilbyr.

Og itillegg når du sier Focal 33V1 er noe av det bedre du har hørt, ser jeg ikke noe grunn til å ikke prøve å få viljen min på den og gå for http://www.bassbrothers.no/bilstereo/basshoeyttalere/12/focal-33wx2 i 45L kasse.  ;)

Endret av Hagland123
Lenke til kommentar

Ja, tror nok jeg vil gå for å bygge en egen. 

Madammen er storfornøyd med lyden i bilen nå med 2 stk Focal PS165V komponent sett, men er faktisk (!!!) enig i at vi trenger litt mer futt i det. Så regner med det ikke skal være noe problem å få lov å sette inn en kasse der ;) 

Uansett er barnevogn-tiden forbi, så trenger ikke alle de 580 literne dette bagasjerommet tilbyr.

Og itillegg når du sier Focal 33V1 er noe av det bedre du har hørt, ser jeg ikke noe grunn til å ikke prøve å få viljen min på den og gå for http://www.bassbrothers.no/bilstereo/basshoeyttalere/12/focal-33wx2 i 45L kasse.  ;)

Er du glad i fin lyd, så kjører du den suben i en 50 liter lukket kasse ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...