Gå til innhold

Server hovedkort

mysjkin

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter anbefalinger for server hovedkort. Jeg skal bygge en disk / database server i en 4U rack kasse. Formfaktor på hovekortet er likegyldig, jeg har nok plass. Jeg vil ha minst 6, helst 8 SATA-kontakter og helst integrert skjermkort. Prisklasse opp til ca 2000, men det gjør jo ikke noe om det koster mindre... Når jeg har søkt på mange SATAporter og integrert skjermkort i prisguiden, dukker det opp enten gaminghovedkort eller hovedkort for de svakeste AMD-prosessorene... Er det noen grunn til å ikke gå for gaminghovedkort for server (sånn rent bortsett fra at det kan ha egenskaper jeg betaler for, men aldri kommer til å bruke) - eller er det noe jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at du stort sett får opp gaming-hovedkort er fordi du legger deg ganske lavt i pris. 2000 kr er vanligvis for lavt for et skikkelig server-hovedkort. For å finne ordentlig server-hovedkort kan det være greiere å gå finne et fornufitg kort hos f.eks ASRock Rack og kjøpe fra Amazon eller Ebay.

Det du kan tape på å gå for et gaming-hovedkort er bl.a. ECC-støtte. Hvis du ønsker maksimal integritet for dataene du lagrer, så kan det være greit med ECC. Du skriver heller ikke hvilken sokkel eller CPU du kikker på heller. For å få ECC må du i det minste bruke Xeon CPU. Og går du for 2011-sokkel så blir alt mye mye dyrere. På server-plattform får du også mer funksjonalitet for virtualisering, f.eks diverse I/O passthrough.

Jeg synes også at det er verdt å nevne den nye Xeon D-plattformen fra Intel. Der kommer CPU loddet på hovedkort, så selve hovedkortet ser i utgangspunktet veldig dyrt ut. Men siden du får en CPU "med på kjøpet" er ikke prisen på plattformen så veldig gale. Og Xeon D har veldig mye interessant I/O som passer bra til filserver/database. F.eks 10 GbE og en del integrerte SATA-porter (i hvert fall 6). Bl.a. Nextron fører Xeon D.

Og til slutt vil jeg nevne at selvbygg for server vanligvis ender opp med å bli ganske dyrt. For hjemmebruk er det sannsynligvis rimeligere å gå for ferdigbygde entry-level SMB-servere fra HP eller Dell. De minste tower-modellene fås ganske rimelig, og kan f.eks utvides med PCIe harddiskkontroller hvis det ikke er nok SATA-porter. Gode og rimelige SATA/SAS-kontrollere finner du på Ebay. Jeg har f.eks satt opp noen Dell Poweredge T20 med ekstra RAM og HDD til private formål. Den har litt begrenset med harddisk-plasser i kabinettet, men det kan ordnes med litt kreativitet. ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er det noen grunn til å ikke gå for gaminghovedkort for server (sånn rent bortsett fra at det kan ha egenskaper jeg betaler for, men aldri kommer til å bruke) - eller er det noe jeg har oversett?

Kommer an på hvilken CPU du vil ha + RAM (ECC). Det som er den store forskjellen er chipset og diverse serverfunksjoner, men trenger du ikke ECC, funksjonene og en Xeon så er det lite vits å betale mer for det. Du må ut med noen kroner for et tilleggskort for å utvide HDD kapasitet og et skjermkort i "serverklassen" koster noen få hundre.

Greia er at det vil totalt koste bare bittelitt mer for et skikkelig serverkort hvis man ser på funksjoner/ stash du må ha tilleggskort for.

Noe ala dette er bra https://www.komplett.no/product/826010/datautstyr/hovedkort/intel-socket/asus-z10pa-d8-2xsocket-2011-3#

Eller dette https://www.komplett.no/product/871547/datautstyr/hovedkort/intel-socket/asus-z10pa-u8-socket-2011-3#technical-details

1 CPU i dual socket MB http://www.servethehome.com/answered-cpu-dual-processor-motherboard/

Jeg ville definitivt latt vær å spare noen få kroner hvis jeg skulle hatt en server. Tar man med alt av maskinvare så sparer du antagelig bare noen få prosent.

Jeg er langt fra noen ekspert i å bygge servere i denne klassen så dette er bare mine tanker og eksempler på hva jeg hadde kjøpt hvis jeg ikke hadde spurt om hjelp.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Dual socket 1366 kort fra e-bay går så lavt som 500-700 kr hvis man leter grundig. Tyan/Supermicro/Intel kan brukes siden de bruker vanlig atx strøm kontakt og 1 eller 2 8pins. Du får da ddr3 ECC minne og om man er heldig så kan man finne både cpu, minne og hk for under 2000,-. Noen kort har også innebygd SAS kontroller, da får du 8 hdd porter til.

Ulempen er 0 garanti og eventuelt moms du må etterbetale.

Kjører selv en Tyan server kort fra e-bay i 6 år nå, mistet skruer på den så den gnistet og den funker som bare det! Har 6 sata + 8 SAS/sata porter på den.

Ellers så kan du se om "Intel S3420GPLC" eller "Asus P9D-X" passer til. Begge er under 2k i norske butikker hvis jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar

Kan man bruke 1 CPU på de hovedkortene? er det ikke litt risky å koble alle harddiskene direkte til hovedkortet istedenfor et dedikert RAID-kort?  

Lenke til kommentar

er det ikke litt risky å koble alle harddiskene direkte til hovedkortet istedenfor et dedikert RAID-kort?

Det spørs helt hvilken RAID-løsning som brukes. F.eks vil et software-RAID basert på fri og åpen teknologi/software kunne flyttes fra én maskin til en annen uten noe som helst problem. Da er du ikke bundet til noe hardware i det hele tatt.

Hvis du baserer RAIDet på properitære løsninger fra Intel, LSI eller andre, så er du mye mer låst og sårbar for hardwarefeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...