Gå til innhold

En vanskelig situasjon med NAV.. Noen som kan hjelpe?


J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kommet opp i en litt kjip situasjon..

Jeg er snart 30 år, har så si aldri vært fast ansatt noe sted, men tatt omtrent det jeg har fått tilbud av innen jobber.

Jeg hoppet av skolen etter 10'ende klasse, og begynte å jobbe sammen med min far.

Dette gikk helt fint i noen år, helt til behovet ikke var der lengre, og sjefen hans lot meg få mindre og mindre timer.

 

Etterhvert kom jeg meg inn i et vikarbyrå og fikk et lengre oppdrag der.. Dette varte nesten et år.. Så ble den arbeidsplassen nedlagt.

Etter dette hadde jeg tjent nok til å få dagpenger.. Da fikk jeg en 2 års periode som normalt, men jeg husker ikke helt hva slags tidligere arbeidstid dem hadde beregnet på meg pr uke.

Denne periode klarte jeg å strekke til det dobbelte, pga vikariater osv.

Noe som igjen førte til at jeg kunne søke om en ny periode når denne gikk ut.

Dette gikk igjennom, og jeg fikk mer utbetalt.

Men.. Dem har beregnet arbeidstiden min til 5 timer i uka.. så om jeg jobber 5 timer i løpet av 14 dager, så får jeg halvparten utbetalt, og jobber jeg 5,5 timer eller mer, i løpet av samme periode så får jeg ikke noe.

Dette dagpenge grunnlaget fikk jeg godkjent i Mai i år.. Så det er altså lang tid igjen fremdeles.

Men, på samme tid gikk jeg på jobbklubb (jobbsøker kurs) igjennom NAV.

Dette var et kurs som var inkludert 6 ukers praksis, hvis vi selv klarte å finne en praksisplass.

Her klarte jeg å skaffe meg et utvalg av 3 plasser.. Den første var ærlig å sa at jeg fikk 6 uker der, men etter det hadde dem ikke noe tilbud om jobb.. for dem hadde nok ansatte, og alt av ferie var planlagt.

 

Nr 2, er innen dagligvare handel, og der måtte dem ha 3 mnd for å gi meg full opplæring.. Noe som NAV godkjente.. Men dem gjorde en liten feil.. Det ble 2x 6 uker istedet for 3 mnd.. Det er ca  dager som mangler for å fylle 3 mnd.

 

Nr 3 fikk jeg tilbud om, etter at jeg hadde skrevet kontrakt med nr 2.. så denne var utelukket for min del.

 

Tilbake til saken.. Neste uke har jeg siste dag med tiltak, på praksisplassen, men sjefen har skrevet opp 2 ekstra dager, siden han regnet med at jeg skulle være der lengre.

Noe han vil løse med å gi meg lønn for disse 2 dagene.

Det som da skjer er at jeg blir trukket ALT av dagpenger for 2 uker, siden det overstiger 5 timer.

Dagpengene utbetales annenhver uke og er ca 4800kr etter skatt, og jeg har ikke sjans til å tjene like mye på 2 dager i en butikk.

Jeg har også fått tilbud om ei 10% stilling i denne butikken.. Noe som fører til at dagpengene blir helt avbrutt, siden det da kontinuerlig vil overstige 5 timer pr 14 dag, og jeg vil ende opp med å tape mye penger i forhold til å ikke jobbe i det hele tatt.

Jeg har forklart situasjonen til NAV.. Og dem sier bare at hvis jeg takker nei, får jeg karantene tid på 6 uker, uten dagpenger.. noe jeg skulle klare, da jeg har litt oppspart etter feriepenger og skattepenger.

Men, dem anbefaler meg å si ja til tilbudet.. Men dem er overhodet ikke behjelpelig med økonomien.. som jeg har forklart dem ganske grundig om at jeg er avhengig av om.. Jeg har ikke sjans til å betale husleie, mat, og andre faste utgifter på ei 10% stilling.

Eneste svaret dem kommer med er at jeg da kan søke om "økonomis sosial hjelp" eller hva dem kalte det, og dem kunne heller ikke garantere at jeg fikk det.. For ved å takke ja så fikk jeg jo tross alt lønn fra arbeidsgiver.

Lønn er det eneste dem tenker på.. Dem bryr seg ikke en dritt om ting ikke vil gå rundt for oss hjemme her..

 

Fikk også beskjed om at jeg kan søke husbanken om få hjelp til å dekke husleie.

Men, samboeren har 100% stilling, så jeg regner med at dem legger seg opp i det, og da avviser søknaden.

Hun har tross alt egne faste utgifter.. og vi deler på husleie, matpenger osv.. samt at vi har en guttunge som begynner i barnehage neste uke.. noe som vil si at vi får enda flere faste utgifter.

 

 

Så det jeg hovedsaklig lurer på er.. Er det noen her som kjenner NAV systemet så godt at dem kan peke meg i riktig retning for å evt søke på andre stønader som kan la meg ta den 10% stillingen, og fremdeles få økonomisk hjelp til å få ting til å gå rundt her?

 

Det er også snakk om en butikk i samme kjede, som skal gjenåpne rundt jul.. Da denne blir bygd opp igjen etter en brann tidligere.

Her er det snakk om at dem trenger flere ansatte.. da flere av dem gamle har fått seg ny jobb.. og jeg vil stille ganske sterkt her hvis jeg allerede er i kjeden.

Men takker jeg nei til tilbudet om 10%, så ender jeg opp der jeg var før jeg begynte på jobbklubben.

 

Eneste rådet jeg fikk av NAV, er å ta 10% stillingen, be sjefen min om å skrive en attest for så å søke på alt som er av jobber i tillegg..

At jeg skal passe på mens jeg fremdeles har en fersk referanse.
Jeg skjønner tankegangen, og den er god.. Men dem gjør det ikke lett for meg å si ja.. Da det gir meg ganske store økonomiske problemer.

Hadde jeg overhodet ikke hatt noe "inntekt" fra før, så ville jeg sagt ja uten å nøle.

 

Selv så mener jeg at jeg ville vært rimelig selvgående om jeg fikk en stilling et sted, hvor jeg hadde minst 50%.. Selvfølgelig er målet 100%.. men uten utdannelse, samt lite stillinger som lyses ut i området for tiden, så er det vanskelig å få seg noe som helst.

Har bil, og er villig til å kjøre et stykke.. men jeg må også tenke på familien.. Jeg har ikke akkurat lyst til å være borte halve dagen pga kjøring til og fra jobb, + stå i kø osv.

 

Detta forbannede firkanta regelverket dems.. Kunne dem bare gjort det så enkelt som å trekke fra en tilsvarende sum fra dagpengene, som det jeg vil få utbetalt i lønn.. Så hadde dette fungert helt fint for meg.

Da ville jeg hatt samme sum pr mnd.. Bare at NAV hadde betalt mindre av den.

Ville vært en vinn-vinn situasjon for både meg og NAV.

 

Vurderte å legge ut innlegget anonymt.. men dem som kjenner meg godt, vet allerede om situasjonen.. Så jeg føler ikke noe behov for å skjule det for noen.

 

PS.. Beklager for langt innlegg.. men vil få ut mest mulig frustrasjon, samt få med så mye detaljer som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...