myhken Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Har plass til flere harddisker ja, men gidder ikke å sette opp raid. Da det kan gi problemer hvis jeg resetter bios. Eller reinstallere windows særlig software raid. Hvorfor betyr flere disker at du må ha RAID? F.eks på den ene pcen min har jeg 19 harddisker, ingen kjører RAID. Eller mener du skal man ha 8 eller 10 TB er kun SSD på spill eneste riktige å velge? Da uansett harddisk vil SSD komme raskere ut av det? Spill kan fint kjøres fra en normal harddisk, problemet ditt er jo at du ikke har en normal harddisk i dag. Kjøpte meg akkurat en ny gaming bærbar, og der har jeg SSD til OS og programmer og så bruker jeg en normal snurredisk på 1 TB til Steam, bilder og andre større filer. Spillingen og lasting av savinger osv går helt fint, men ville selvsagt vært enda raskere på en SSD disk. Men har du 7 TB med spill så har du jo en utfordring uansett. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Jeg ville kopiert det/de spillene du skal spille, over på systemdisken (SSD). Altså ikke spilt dem direkte fra lagringsdisken. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 (endret) Jeg ville kopiert det/de spillene du skal spille, over på systemdisken (SSD). Altså ikke spilt dem direkte fra lagringsdisken. Om det var ment til meg, så er jeg klar over at det er bedre å bruke SSD disken ja, men den som fulgte med pcen, har bare 60 GB ledig plass, og hvert av de spillene jeg spiller tar rundt 10 GB. Kjøpt en større M.2 disk på 256GB, men bakdelen er at jeg da må gjøre en fullstendig installering av Windows, programmer, drivere osv. Så gidder ikke å gjøre det enn så lenge. Også vurdert å bytte snurredisken med 1TB SSD, men vet ikke om jeg gidder å bruke mellom 3 til 5.000 kroner for en SSD disk kun for spill. Alt annet jeg skal ha på disken krever absolutt ikke SSD. Endret 25. oktober 2016 av myhken Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2016 (endret) Jeg har også dårlig erfaringer med Steammover. Problemer et først og fremst når oppdateringer kommer, da får man ofte feilmelding på diskfeil i steam, når man forsøker å oppdatere spillet. Funger det svært dårlig ofte. Steam kan kun bruke en harddisk. Der alt ligger på. Hvis det er bare jeg som har dette problemet, er det litt rart. så dette er største problemet med steammover. Vet ikke man også må inn i windows registeret å gjøre endinger også der? Endret 26. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Har du 2 Seagate Archive 8TB som har forskjellig ytelse? WD sine Green disker har også forskjellig ytelse selv om for eksempel begge er av samme kapasitet. Dette fordi WD justerer hastigheten pr spesifikke disk, og hva den tåler innen for ett vist spekter, og ikke kun lar den være 5400 eller 7200 rpm, men ett eller annet sted i mellom. Har selv 2 av disse Seagate diskene, og de er ulidelig trege å skrive til. Har de kun til backup lagring, men å føre over noen terrabyte tar sin tid. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Slik er det med alle harddisker? Er vel en grunn for Sata SSD eller PCI-E SSD foretrekkes. Det jeg prøver å komme frem til, slik jeg ser det er det stort sett SSD som holder best hva som loves. Har gjort en del tester på dette selv, er kun harddisker som gir mest dårlig ytelse over tid i det siste. Selv OCZ trion 150 er vesentlig bedre over tid, sist problemer var med firmware. Dermed er SSD mere sårbar ved firmware av dårlig kvalitet. Men harddisk spørs vel om firmware har særlig mye å si vil jeg tro, da flaskehalsene er enten platene eller kontrolleren som er kretskortet mellom sata og disken. Da første bildet virker kretskortet er langt større antakelig hybrid versjon. http://www.extremetech.com/computing/189813-western-digital-unveils-worlds-first-10tb-hard-drive-helium-filled-shingled-recording ut i fra denne består den av 8 plater, eller 16 skrivbare sider, ca 1,6 terabyte per side. Endret 27. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. november 2016 Forfatter Del Skrevet 9. november 2016 Noen tror Seagate Enterprise Capacity 10TB SATA eller Seagate Barracuda PRO 10TB 3.5'' HDD som kommer nærmest SSD? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Ein harddisk vil aldri bli raskere enn en SSD, då en harddisk spinner mellom 5400 til 10000 ganger i sekundet. Det betyr med andre ord at du aldri vil få meir enn 50-150 IOPS Konsument SDD'ene har som regel over 50000 IOPS på les for "burst"-operasjoner, som faller over tid, men greier bare mellom 500-1000 IOPS på skriving fordi dei ikkje har kondensator. Enterprise SSD'ar har som regel stabil høg antall IOPS for både lesing og skriving 24 timer 7 dagar i veka. Dei fleste greier 10000-50000 IOPS for skriving også då dei kan skrive til RAM som får naudstraum frå ein kondensator. Enterprise SSD'ar har også betre og meir stabil forsinkelse. Så med andre ord, harddisker er for massiv lagring av "cold" data. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. november 2016 Forfatter Del Skrevet 9. november 2016 Men man kan jo vurdere å lage noen gode hybrid harddisker? Tror skrivehastigheten ved store filer burde i teorien kunne makse 500 MB\S i beste fall, særlig ISO filer eller større 4k filmer. Går det ikke ann å lage raidkontroller inni harddiskene? Slik at man ikke har kun en plate som kan skrive\lese av gangen? For virker ut som for meg HGST Ultrastar HE10 10TB SAS er samme disken som seagate enteprice kanskje levetiden er bedre? Da jeg ikke kan kjøpe noe slik: http://www.simplerna.com/2011/11/10-tb-ssd-pcie-card-for-servers-fusion.html Det hadde kostet halv milion kr vil jeg anta eller vertfall halvparten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå