Gå til innhold

Kjøpe utleiebolig av familie mest økonomisk

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en tomannsbolig av min far om 1 år eller 2. Noen som vet hvordan dette kan kjøpes mest økonomisk, med tanke på skatt. Han kjøpte det en gang i tiden for 900 000, og nå er taksten rundt 2,5-3mill. Han har ikke bodd der det siste året, og har heller ikke tenkt til å gjøre det heller, slik at det blir skattefritt. 

Noen tips til hvordan man kan løse dette? Nå må han skatte av den summen som kommer over 900 000. Er det mulig å kjøpe for 900 000 på papiret, og betale resten utenom f.eks? Har egen leilighet som jeg kommer til å få ca 2 mill for når jeg selger, hvor lånet på denne (som nå er 500 000 jeg skylder) er i min fars navn om det har noe å si. Sånn sett har jeg en egenkapital på 2 mill.

Takker for alle tips  :)

Anonymous poster hash: a888e...963
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tilfeldigvis heter det samme som far, bare med en Jr. bak kan det gå ved å melde flytting i folkeregisteret... Kan også få noen spørsmål fra skattemyndigheter om det er reelt at han flyttet ut fra kona, men ikke levert papirer på separasjon...

Ikke lovlig, og blir du bustet får du straffeskatt så det svir hele veien til kemneren. 

Lenke til kommentar

Hvis du tilfeldigvis heter det samme som far, bare med en Jr. bak kan det gå ved å melde flytting i folkeregisteret... Kan også få noen spørsmål fra skattemyndigheter om det er reelt at han flyttet ut fra kona, men ikke levert papirer på separasjon...

Ikke lovlig, og blir du bustet får du straffeskatt så det svir hele veien til kemneren.

Da kan han jo like greit betale under border, hvordan man svindler er vel ikke så nøye...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pga. kontinuitetsprinsippet ved arv og gave er det ingen regel som sier at (gave)salg mellom far og sønn skal beskattes som om transaksjonen skjedde til markedsverdi.

Det vil si at den enkleste måten å gjøre dette på er at din far selger til deg for MAX ~900k (hans egen inngangsverdi), og dermed unngår dere beskatning av den transaksjonen. Det du da må tenke på er at du overtar hans inngangsverdi på 900k, men dette får ikke betydning for deg, for når du selger etter å ha bodd der noen år så kan du realisere verdiøkningen skattefritt etter de ordinære reglene om skattefritt salg av bolig, både gevinsten fra hans eierperiode (diff din kjøpesum - 2,3mio) og fra din eierperiode (diff 2,3mio - salgssummen når du selger).

Dette forutsetter imidlertid at du får beholde gevinsten, og at det ikke er noen avtale eller binding (skriftlig eller muntlig, formelt eller uformelt) mellom dere på salgstidspunktet om at du skal betale ham noen andel av den senere gevinsten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...