Gå til innhold

Universitetet uten facebook?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal studere jus på universitet i Bergen til høsten. For to år siden studerte jeg undervannsteknologi og husker mye praktisk informasjon ang. studiehverdagen var å finne på facebook på diverse grupper som linjen hadde laget. Var også det mediet gruppeoppgaver osv. ble delt på. Etter jeg sluttet på studiet i fjor slettet jeg facebooken min, da jeg egentlig ikke ønsker å ha det. Problemet er at jeg føler at det er et must å ha i studiehverdagen, mtp de overnevnte grunnene. Er det noen her som studerer uten å ha facebook? Ser ut som jeg kanskje må lage meg ei ny facebook profil før studiestart, men vil helst unngå dette. Tror dere det går fint uten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare lag deg en midlertidig profil. er på universitet jeg også og må bruke facebook, men ønsker å slette det da det er konstant falsk skit som blir postet der og man får en feil inntrykk over hvordan folk lever livene sine på. alle skal liksom skryte mest mulig av seg selv på en eller annen måte. blir helt dårlig av det

Lenke til kommentar

En kamerat prøvde å deaktivere Facebook-profilen sin for et år siden. Etter nesten to uker viste det seg å være umulig å fungere i studiesammenheng uten. Skal du f.eks bli medlem i studentorganisasjoner foregår alle kommunikasjon på Facebook.

Lenke til kommentar

Du kan ha ein fullstendig ribba profil som er skjult for alt og alle. Så lenge du får tilgang til grupper og samtalar så har du nok. Treng ikkje legge ut personleg informasjon, bilete osv. Namnet er vel det einaste du treng ha.

Lenke til kommentar

Du kan ha ein fullstendig ribba profil som er skjult for alt og alle. Så lenge du får tilgang til grupper og samtalar så har du nok. Treng ikkje legge ut personleg informasjon, bilete osv. Namnet er vel det einaste du treng ha.

Om jeg gjør det sånn at profilen min er skjult for alt og alle, hvordan kan jeg da bli lagt til i diverse grupper og bli kontaktet av studenter jeg evt. skal utføre gruppearbeid med?

Lenke til kommentar

Om jeg gjør det sånn at profilen min er skjult for alt og alle, hvordan kan jeg da bli lagt til i diverse grupper og bli kontaktet av studenter jeg evt. skal utføre gruppearbeid med?

Du kontakter dem og legger dem til.

Ser ikke helt problemet med å ha Facebook, problemene er nok ikke større enn du gjør dem til selv. Med en FB profil styrer man jo ALT som man vil angående feeds fra andre, grupper man vil være med i og sider man liker.

Fordelene er veldig stor, ikke bare i studiesammenheng... jeg har funnet gamle kjente som jeg knapt husker eksisterte noe jeg faktisk synes er morsomt. Selv om man ikke har mye kontakt med de fleste kan man følge litt med på hva de gjøre og ønsker man å ta kontakt av noen grunn så er terskelen mye mindre på FB enn å ta opp telefonen å ringe.

Lenke til kommentar

Ingen facebook i 3 år studieår. 

Aldri vært bort i noe problem, med unntak av siste eksamen før sommer. 

Det hadde blitt nevnt i timen at noen kapitler ikke var pensum på eksamen, ettersom denne delen av pensum var dekket i innleveringene.  

Og selvfølgelig var ikke jeg tilstede i timen, men det ble også nevnt i en gruppe på Facebook. 

Jeg fant ikke ut av dette før på eksamensdagen, da noen kompiser forteller meg. Jeg var helt i sjokk, for jeg hadde ikke lest en dritt til eksamen, og alt jeg kunne var de kapitlene vi hadde fått i innlev, som nå ikke var pensum på eksamen.

Målet ble plutselig å bare bestå, men det gikk likevel veldig bra.

Og jeg har nå planer om å ta en master uten facebook ;)! Alt er mulig.

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Det vil sjeldent være noe problem å gjennomføre et studie uten å ha facebook, lesles. Men om man ønsker å ta del sosiale aktiviteter og nettverk knyttet til studiet, så er det ofte vesentlig vanskeligere uten å ha det. Det er nok gjennomførbart, men du vil gå glipp av ting, og folk vil synes det er frustrerende å forholde seg til deg og inkludere deg.

Lenke til kommentar

Det vil sjeldent være noe problem å gjennomføre et studie uten å ha facebook, lesles. Men om man ønsker å ta del sosiale aktiviteter og nettverk knyttet til studiet, så er det ofte vesentlig vanskeligere uten å ha det. Det er nok gjennomførbart, men du vil gå glipp av ting, og folk vil synes det er frustrerende å forholde seg til deg og inkludere deg.

Ingen av mine venner har hatt problemer med å forholde seg til meg eller inkludere meg. Jeg har en mobiltelefon med meg 24/7, og de fleste har en abonnement med gratis antall sms og ringeminutter, men det finnes helt klart de som foretrekker facebook.

Lenke til kommentar

Tror de fleste bruker sosiale media idag for å videreformidle informasjon. Dersom en tar valget om å ikke skaffe seg facebook, må man aliere seg med noen på studiet. Imidlertid tror jeg graden av informasjonsflyt varier med oppbygning på studiet med mer.

Som det sies her, så kan man gå glipp av det sosiale dersom man ikke er online.

Lenke til kommentar

Som andre også har nevnt, kan du bare mute alle du ikke ønsker å se innlegg fra. På den måten slipper du å fremstå som den sære, samtidig som du slipper å forholde deg til det andre legger ut.  

De fleste jeg er venn med på Facebook, skriver svært sjelden innlegg.  Noen veldig få, skriver hyppige intetsigende eller irriterende innlegg.  Disse har jeg mutet, og ser dermed aldri deres oppdateringer i min feed.

Jeg følger noen grupper og personer som skriver om ting jeg er opptatt av.  

I sum fører det til at min FB-feed er skreddersydd til meg. Jeg ser kun det som interesserer meg.  

Lenke til kommentar

Som andre også har nevnt, kan du bare mute alle du ikke ønsker å se innlegg fra. På den måten slipper du å fremstå som den sære, samtidig som du slipper å forholde deg til det andre legger ut.  

De fleste jeg er venn med på Facebook, skriver svært sjelden innlegg.  Noen veldig få, skriver hyppige intetsigende eller irriterende innlegg.  Disse har jeg mutet, og ser dermed aldri deres oppdateringer i min feed.

I sum fører det til at min FB-feed er skreddersydd til meg. Jeg ser kun det som interesserer meg.  

Mute = Blokkere?

Lenke til kommentar

Mute = Blokkere?

Neida. Det er valget "Ikke følg".  Ingen blokkering. 

Gå inn på en venns profil. Nederst til høyre på dennes bakgrunnsbilde, velger du "Følger".

Da får du en meny med tre valg:

Se først 

(Alle innlegg vennen skriver, prioriteres i din nyhetsstrøm.)

Standard

(Vennens innlegg dukker opp fortløpende ettersom de skrives, basert på FB's standardalgoritme.)

Ikke følg ...  

(Dere er fortsatt venner, vennen ser dine innlegg i sin nyhetsstrøm, men du ser ikke hens i din. Vennen får ikke se at du har valgt dette.  Du kan se vedkommendes innlegg om du går inn på profilen hens.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...