Hegino Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Er det noen bilhoder her som kunne hjelper meg med tips og råd til kjøp av første bil! Har hatt lappen i 3 år og er nå på utkikk etter en praktisk, liten og økonomisk bil. Ser etter biler til under 100 000kr! Jeg kjører en god del, både lange og korte turer. Lurer derfor på om jeg skal kjøpe bensin, diesel eller hybrid. Jeg er ei jente og har ikke noe som helst peiling på hvilken bil jeg burde velge. Har kikka litt på audi a3 eller Toyota auris/yaris, så kan tenke meg en sånn type bil har dere noen tips om forsikring også i forhold til bil? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Styr langt unna Audi, med mindre du synes det er rasende festlig å bruke masse penger på bil. Auris/Yaris kan være noe, men sjekk også Mazda 3. Bunnsolid biler så sant du velger bensin evt hybrid og ikke diesel. Toyota er ikke gode på diesel, men bensin og hybrid kan de. Mazdaen tror jeg bare kommer i bensin. En bensinbil er stort sett rimeligere å ta service på, og har mindre kilder til feil enn en diesel. 1 Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Styr langt unna Audi, med mindre du synes det er rasende festlig å bruke masse penger på bil. Auris/Yaris kan være noe, men sjekk også Mazda 3. Bunnsolid biler så sant du velger bensin evt hybrid og ikke diesel. Toyota er ikke gode på diesel, men bensin og hybrid kan de. Mazdaen tror jeg bare kommer i bensin. En bensinbil er stort sett rimeligere å ta service på, og har mindre kilder til feil enn en diesel. Hva er problemet med en Audi A3 1.9TDI egentlig? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Tror hybrid kan velges bort med dette budsjettet. Dersom du har småkjøring med en og annen langtur, velg bensin. Jeg ville sett etter Hundai, Kia Mazda og asiabiler. Sorter på finn.no etter bensin og år nyest- og i ditt område. Når du finner noe passende, sjekk aktuell bil på honestjohn.co.uk 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Audi trenger ikke å være et pengehull relativt til andre biler i den prisklassen. Derimot så passer det ikke på noen måter inn i definisjonen "økonomisk". 1 Lenke til kommentar
trulseth Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Styr langt unna Audi, med mindre du synes det er rasende festlig å bruke masse penger på bil. Auris/Yaris kan være noe, men sjekk også Mazda 3. Bunnsolid biler så sant du velger bensin evt hybrid og ikke diesel. Toyota er ikke gode på diesel, men bensin og hybrid kan de. Mazdaen tror jeg bare kommer i bensin. En bensinbil er stort sett rimeligere å ta service på, og har mindre kilder til feil enn en diesel. Mazda 3 kommer med både 1,6D og 2,2D, men 2,2 kom bare fra andre generasjon. Ved kjøp av første gen mazda3 hadde jeg nok gått for bensin, samt sjekket veldig godt etter rust, særlig hjulbuer bak. Har en (første generasjons) Auris -07 2.0D. Har hatt den siden -09 og det eneste jeg har gjort med den er å bytte olje og et sett med bremseskiver og bremseklosser. Jeg pleier å kalle den verdens beste, men kjedeligste bil. Endret 5. august 2016 av trulseth 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Ja, Toyota er ganske flinke på å lage kjedelige biler. Hadde en '01 Avensis en kort stund (et arbeidsuhell), den var så dørgande kjedelig at vi døpte den "Gjespet". Men virket gjorde den. Flere over kommer inn på asiatiske biler, og det er ikke uten grunn. I denne prisklassen, og uten å ha andre spesielle preferanser enn pris og at den skal være økonomisk, så er det ikke så mye annet å se etter.Til TS: Gjør som Luske-Ludvig sier, sjekk finn.no . Når du finner noe du synes virker interessant, sleng gjerne ut lenken her i tråden, så vil du nok få mer konkrete råd om akkurat den bilen du ser på.Personlig ville jeg ikke valgt de helt minste bilene, men holdt meg til type Mazda3/Auris/Yaris/etc, fordi de oftest gir deg en god balanse mellom lett bybil samtidig som den er fin til langkjøring. Å kjøre langt med en pitteliten f.eks Toyota Aygo kan fort bli ganske anstrengende. Selvsagt et generelt råd, der finnes helt sikkert unntak.Noe jeg ville satt som absolutt krav er at bilen har antiskrens, antispinn kan og være bra. Antiskrens er standard på mange biler, men ikke alle.Det kan være smart å vurderer å kjøpe fra en seriøs/stor forhandler, for å få med deg noen måneders garanti. Du kan gjøre varp på privat-solgte biler, men der finnes endel luringer der ute, så jeg vil anbefale deg å få med deg en bilkyndig. Det er slett ikke umulig at noen her kan hjelpe deg, om du vil fortelle i hvilken del av landet du holder til. Bor du i Bergen / omegn, kan jeg hjelpe med å se på bil.Angående forsikring så kommer det an på mye. Uansett er forsikring dyrt for en som aldri har hatt bil før. Noen unge velger å forsikre bilen på en forelder, noe som gjør det rimeligere der og da, men du får ikke bygget deg opp bonus selv. Alt etter bilmodell og forventet kjørelengde (og bosted, og alder, og mye rart), så varierer forsikringen stort. Har du noen i familien som jobber i jernbaneverket så har de meget gode forsikringsordninger. Er du organisert i en YS-tilsluttet organisasjon kan Gjensidige være et godt valg, de har endel rabatter. Men uansett må man først finne seg en bil som virker interessant, så må man ta ringerunden til de forskjellige selskapene. Endret 5. august 2016 av fikse Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Lurer derfor på om jeg skal kjøpe bensin, diesel eller hybrid. Jeg er ei jente og har ikke noe som helst peiling på hvilken bil jeg burde velge. Har kikka litt på audi a3 eller Toyota auris/yaris, så kan tenke meg en sånn type bil har dere noen tips om forsikring også i forhold til bil? Først, jeg vil anbefale å gå for en bensinbil. Dagens bensinmotorer er vesentlig enklere enn relativt moderne turbodieselmotorer og har færre store ting som kan skape problemer. Når det gjelder forsikring må du rett og slett sjekke ALLE selskapene for å finne det som gir akkurat deg best pris på akkurat den bilen du kjøper. Styr langt unna Audi, med mindre du synes det er rasende festlig å bruke masse penger på bil. For noe vås! A3 er ikke som en A6 allroad med luftfjæring akkurat, faktisk er den teknisk sett relativt lik Golf. Den har heller ikke multiknirkforstillingen som de større Audi-modellene har. Jeg har hatt noen A3er innom, de har vist seg å være særdeles gunstige å ha rent økonomisk. Hva er problemet med en Audi A3 1.9TDI egentlig? Når det gjelder TDI spesifikt er det rett og slett en turbodieselmotor med alle de morsomme feil det kan medføre. I prisklassen opp mot 100k er det nok også aktuelt med biler såpass nye at de har partikkelfilter i dieselutgaver.. Lenke til kommentar
Hegino Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Har kikka på denne: http://funnemark.no/bruktbil/65465336/ Kjenner en som jobber der og han kunne gå ned 20 000 i pris, hva tenker dere? Har også sett litt på den her: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=74897594 men veit ikke helt med tanke på et par riper om det da blir et dumt kjøp, selvom den ligger til en gunstig pris i forhold til mange av de andre på Finn. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Regner du med at det blir mest småkjøring eller langkjøring? Med mye småkjøring er moderne dieselbil bare å glemme, partikkelfilterne tåler det ikke. Vær også forberedt på andre problemer med slike motorer etterhvert. Lenke til kommentar
Hegino Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Regner du med at det blir mest småkjøring eller langkjøring?Med mye småkjøring er moderne dieselbil bare å glemme, partikkelfilterne tåler det ikke.Vær også forberedt på andre problemer med slike motorer etterhvert. Begge deler, studerer i Fredrikstad og kommer fra et lite sted 3 timer unna hvor jeg må ha bil for å komme meg hit og dit. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Har kikka på denne: http://funnemark.no/bruktbil/65465336/ Kjenner en som jobber der og han kunne gå ned 20 000 i pris, hva tenker dere? Har også sett litt på den her: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=74897594 men veit ikke helt med tanke på et par riper om det da blir et dumt kjøp, selvom den ligger til en gunstig pris i forhold til mange av de andre på Finn. Jeg ville styrt unna den dieselmotoren. Den er kjent for havari og høyt oljeforbruk. På Yaris tror jeg at 1.3 VVT-i bensiner er en grei motor. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Hadde heller sett etter f.eks en VW Polo, Skoda Fabia, Hyundai i30 eller Ford Fiesta i den prisklassen hvis du skal kjøre en del. Bensin, selvsagt. 1 Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Honda civic eks denne:http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77121120 for du både 1,4 og 1,8 rimelig og driftsikker. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Er det noen bilhoder her som kunne hjelper meg med tips og råd til kjøp av første bil! Har hatt lappen i 3 år og er nå på utkikk etter en praktisk, liten og økonomisk bil. Ser etter biler til under 100 000kr! Jeg kjører en god del, både lange og korte turer. Lurer derfor på om jeg skal kjøpe bensin, diesel eller hybrid. Jeg er ei jente og har ikke noe som helst peiling på hvilken bil jeg burde velge. Har kikka litt på audi a3 eller Toyota auris/yaris, så kan tenke meg en sånn type bil har dere noen tips om forsikring også i forhold til bil? Pristilbud på forsikring sjekker du her: https://www.finansportalen.no/forsikring/bilforsikring/ For biler under under 100 000 ville jeg personlig valgt delkasko, men hvis du finanisierer kjøpet med pant i bilen må du ha kasko. Antar du ikke har opptjent bonus siden dette er førstebil, og da er det dyrt både å betale for og benytte kaskodelen. Ang valg av bil, hvis du klarer deg med noe lite så får du nyere biler med en god del gjenstående nybilgaranti til under 100 000, f.eks: '12 Mazda 2. garanti til des. 2017: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73779766 '14 Peugeot 107, garanti til april 2019: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76917934 '13 Kia Picanto, garanti til 2020: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79369981 Endret 5. august 2016 av jon67 1 Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Biler som Peugeot 107 og Kia Picanto er jo veldig små, å ikke noe særlig på lengre turer. Foreslår å se på Ford Fiesta som Feh også sier. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Hvis jeg var deg ville jeg valgt en Toyota Bensin. Dette fordi motorene er kjempegode og stillegående. Toyota har i tillegg svært lite feil. Jeg hadde en Corolla 2004-modell fra 2008 til 2014 og kjørte den fra 80.000 til 140.000km, og den var kun inne på service. Har aldri vært reparert for noe som har gått i stykker, men kun byttet olje, bremser og dekk... Det er med andre ord et ganske problemfritt eierskap. Derfor kan jeg anbefale deg Auris - som tidligere var kalt Corolla. Begrunnelsen er som følger; Du skal kjøre i 3 timer for å komme deg hjem. En Yaris har mye kupéstøy og dårlige seter, slik at du vil bli svært sliten og ør i huet av en slik tur. En Auris er mye mer behagelig på disse punktene, i tillegg til at du har god plass til bagasje og venner dersom du skal på hyttetur eller liknende. MEN! Bil er dyrt! Dersom du kan klare deg uten er det uansett å foretrekke, dersom man ikke får økonomisk støtte hjemmefra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå