ChrisAndre Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Hei, Har akkurat installert ny harddisk i laptopen, og putta den gamle harddisken inn i et ekstern kabinett med USB-kaben. Nå ønsker jeg å bruke den gamle disken som ekstern harddisk. Den er naturligvis full av skit som må formateres, men problemet er at disken har partisjoner. Før het de C og D, og når jeg nå kobler til harddisken med USB, kommer de samme to diskene opp som to forskjellige disker (D og E). Finnes det noen måte jeg kan få slått disse sammen til én på? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Du går i diskbehandling og sletter partisjonene, så lager du en ny og formaterer og alt blir bra 1 Lenke til kommentar
ChrisAndre Skrevet 4. august 2016 Forfatter Del Skrevet 4. august 2016 (endret) Hørtes jo enkelt og greit ut Så, nå er jeg her inne. Hva gjør jeg så? Endret 4. august 2016 av ChrisAndre Lenke til kommentar
ChrisAndre Skrevet 4. august 2016 Forfatter Del Skrevet 4. august 2016 Nå med screenshot Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Du høyreklikker på 'Utildelt' disk og velger 'Create volume' eller noe tilsvarende på norsk. Så takker du ja til alle forslag og kjører i vei. (Husker ikke alle stegene her.) Velg 'Quick format'. Med en så liten disk skulle ikke dette ta lang tid. (Men hva er det for disk som er såpass liten? Gammel snurredisk?) Lenke til kommentar
ChrisAndre Skrevet 4. august 2016 Forfatter Del Skrevet 4. august 2016 Tja, det er vel en gammel snurredisk sikkert. Det er harddisken som var i PC-en da jeg kjøpte den, den skal være på 500GB. Fordelt på det som nå heter D og E i bildet over. Nå er den i et kabinett og jeg vil slå disse to sammen til én, tom, enhet. Er det da riktig at jeg skal trykke på utildelt? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 (endret) Å, sorry, jeg blingset. Det er flere partisjoner enn D: og E: på den disken - er du sikker på at PC'en fungerer fint når denne disken ikke er tilkoblet? Hvis svaret er ja, gjør du følgende: Du høyreklikker på en og en partisjon etter tur og velger 'Delete volume'. Start f.eks. med den på 20GB lengst til høyre, og jobb deg bortover mot venstre helt til hele disk 2 står som 'Utildelt' Hvis Disk Management sier at den ikke kan slette noen av partisjonene, så må det kraftigere kost til. Last ned MiniTool Partition Wizard herfra: http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html og installer den. Når du starter programmet vil du se at det ligner en del på Disk Management. Velg de partisjonene du ikke fikk slettet i sted, og slett dem nå. (Det er vel noe sånt med at du må trykke APPLY for å utføre handlingene.) Endret 4. august 2016 av nebrewfoz Lenke til kommentar
ChrisAndre Skrevet 4. august 2016 Forfatter Del Skrevet 4. august 2016 Ja, ja, maskinen fungerer utmerket uten disse diskene. Jeg har akkurat koblet den til med USB, og da kom de opp. Skal prøve å gjøre som du sier, forhåpentligvis går det. Først med E, og så med D. Men hvordan slår jeg så dem sammen til én partisjon etterpå? Eller må det alltid være to disker? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Regner med at du ser tegninga når du har fått slettet - partisjonene forsvinner, og da er det ingenting å slå sammen. Du oppretter en ny som tar hele disken. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 På den linja som heter Disk 2 høyreklikker du hver enkelt del og velger delete volume/slett volum. Gjenta med alle stykkene bortover (partisjonene). Tilslutt sitter du igjen med 450-500GB "unallocated" eller Ikke allokert diskplass som er svart slik som disken vi ser på vedlegget ditt. Høyreklikk så på denne delen og velg new volume/nytt volum. Trykk neste igjennom denne veiledningen og gjør justeringer om du føler for det (stort sett ikke nødvendig) så har du laget EN stor partisjon på denne disken. Lenke til kommentar
ChrisAndre Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Da var det gjort! Var jo grei skuring når jeg bare skjønte hva jeg skulle gjøre! Takk for all hjelp Men nå i denne prosessen har jeg oppdaget denne disk 1 med 22,37GB utildelt. Hva er dette? Harddisken jeg nå har satt inn skal være en slik hybrid med både HHD og SSD. Er den lille disk 1 HDD? Hvis jeg ikke har noe på den, så får jeg vel ikke utnyttet hurtigheten til SSD? Jeg trodde ideen var at harddisken selv skulle skjønne hvilke filer som brukes mest, og bruke SSD til disse filene. Eller noe i den duren Endret 5. august 2016 av ChrisAndre Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Har aldri brukt en hybrid, men min forståelse er at Windows skal kunne bruke den lille SSD'en som en cache. Da må du sette opp RAID i BIOS, og styre det med Intel Smart Response. Du finner noe info her: http://www.intel.com/content/www/us/en/support/boards-and-kits/000005501.html Lenke til kommentar
ChrisAndre Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Ja det var min forståelse også, jeg visste bare ikke at jeg måtte gjøre noe ekstra. Skal se på linken din og gjøre litt research. Thanks again! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Har aldri brukt en hybrid, men min forståelse er at Windows skal kunne bruke den lille SSD'en som en cache. Da må du sette opp RAID i BIOS, og styre det med Intel Smart Response. Du finner noe info her: http://www.intel.com/content/www/us/en/support/boards-and-kits/000005501.html Intel Smart Response gjelder vel bare dersom man bruker en separat SSD som 'cache' for en tradisjonell HDD (eller et RAID-array av slike)? I dette tilfellet er det vel snakk om en SSHD der SSD-cache'n er innbygget i hybriddisken? Da mener jeg at laptop'en kun skal forholde seg til hybriddisken på samme måte som om det hadde vært en tradisjonell snurredisk. Hvordan SSD-cache'n brukes er noe som blir styrt fra elektronikken i hybriddisken. I bildet i post #4 kan vi vel anta at Disk 0 er en C:-partisjon på 1TB - tilsvarende full kapasitet på hybriddisken -, mens Disk 1 er SSD-cache'n. Jeg kan ikke nok om hybriddisker til å svare på hvorfor SSD-cache'n er synlig i Disk Management, men jeg har lest om at andre også har stusset på dette og at enkelte hybriddisker gjør dette, mens andre klarer å holde den skjult. Bottom line, jeg tror ikke det skal nødvendig å installere noe ekstra SW/drivere for å få hybriddisken til å fungere. Hvilken hybriddisk er det snakk om, forresten? 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Det er to typer hybrid - dette er en dual-drive. Dette er en SSHD. https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_drive#Types Endret 5. august 2016 av Hårek Gjettet feil. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Har akkurat installert ny harddisk ... Kan jeg spørre hvilken merke og modell det er snakk om? Lenke til kommentar
ChrisAndre Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Det er denne harddisken jeg har: https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/sata2a5/seagate-laptopsshd1tb5400rpm/187029.11112/ Ser ikke ut til at jeg skal trenge å gjøre noe ekstra. Endret 5. august 2016 av ChrisAndre Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Så det er en SSHD. Da har ikke Disk 1 noe med denne å gjøre. Hva annet kan det være? Lenke til kommentar
ChrisAndre Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Nei jammen om jeg vet. Da jeg installerte windows på disken (jeg laget en win10 boot usb før jeg installerte ny hd), hadde jeg problemer med å få til én disk i det hele tatt. Den ville absolutt lage to partisjoner. Men jeg fikk det nå til, slik at jeg kun har én ©, men kanskje er det noe ubrukt der ute, uten bokstav, som kan slås sammen med C? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Windows lager minst to partisjoner, gjerne flere. Det er slik det skal være. De andre partisjonene kan hete EFI og Recovery, de har ingen bokstav. Men Disk 1 er en disk, ikke en partisjon. Hva slags laptop er dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå