Redaksjonen. Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Hassan Zouhar tar i denne kommentaren et oppgjør med unødvendig IT-kompleksitet i bedriftene.KOMMENTAR: Norske bedrifter tar fortsatt feil avgjørelser om egen IT Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 (endret) For noe tøv.. Om noe er feil i bedriftsmarkedet er det gigantiske selskaper som tar kontroll over hele markedet og bedrifter som ikke gidder å ta seg av grunnleggende enkle IT ting selv eller sammen med andre selskaper.De store selskapene gjør at tjenestene bare blir dårlige og dårligere og kompetansen blir redusert og redusert noe som gjør at de store selskapene kan levere elendige løsninger til altfor høy pris til inkompetente idioter som ikke har peiling på avgjørelsene de tar og kun velger basert på det selger sier.Det er en drøm for dårlige selskap som vil suge så mye penger ut av folk og andre skap som mulig mens de leverer så billige og enkle drittprodukt og tjenester som de har mulighet til å komme seg unna med. Endret 4. august 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Hassan Zouhar Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 For noe tøv.. Om noe er feil i bedriftsmarkedet er det gigantiske selskaper som tar kontroll over hele markedet og bedrifter som ikke gidder å ta seg av grunnleggende enkle IT ting selv eller sammen med andre selskaper. De store selskapene gjør at tjenestene bare blir dårlige og dårligere og kompetansen blir redusert og redusert noe som gjør at de store selskapene kan levere elendige løsninger til altfor høy pris til inkompetente idioter som ikke har peiling på avgjørelsene de tar og kun velger basert på det selger sier. Det er en drøm for dårlige selskap som vil suge så mye penger ut av folk og andre skap som mulig mens de leverer så billige og enkle drittprodukt og tjenester som de har mulighet til å komme seg unna med. For å kunne drive en liten bedrift effektivt er det helt avgjørende å kunne sette ut alle tekniske oppgaver, det gjelder e-post, dokument, fil, og annet. At leverandører til dette segmentet velger å prise seg ut av kampen er et resultat av manglende volum og et press på marginer. Ditt utsagn om at de store selskapene gjør at tjenestene bare blir dårligere faller på sin egen urimelighet. Det har aldri vært så mange bra, og kostnadseffektive løsninger for SMB markedet å benytte seg av som nå. At kompetansen for å ta kvalifiserte avgjørelser mangler er tydelig nok, men det ansvaret faller på begge sider av gjerdet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 (endret) For å kunne drive en liten bedrift effektivt er det helt avgjørende å kunne sette ut alle tekniske oppgaverVel, påstanden er avhengig av om den lille bedriften besitter kompetansen til drift av egne tekniske oppgaver eller ikke. En snekkerbedrift vil antagelig selv sette opp vegger i egne kontorer rimeligere enn en ekstern aktør og de vil få et bedre resultat enn ferdigvegger fra Obs!. Slik blir det også med IT relaterte oppgaver; en liten (IT) konsulent bedrift drifter antagelig rimeligst selv, fordi de vet hvordan. Potensialet for tilpassning er større ved lokal drift, fordi en har direkte tilgang til data. Såfremt data ikke er skjult bak proprietære løsninger. Da har du like få muligheter for egne tilpassninger som ved bruk av skyløsninger. Så har en dette med fagapplikasjoner. Ofte krever slike en lokal infrastruktur (lokale servere etc). Så da er ikke merkostnaden med intern drift av dokumenthåndtering og kommunikasjon alleverden. Slike oppgaver er rimelig standardisert. For resten av småbedriftene, de som egentlig ikke har behov for noe annet enn standardtjenester samt har moderate krav til informasjonssikkerhet, er skytjenester ofte rimeligst. Kravet er naturlig nok en stabil tilgang til nettet. Da kan en enklest kjøre "kjøp-it-utstyr-uten-å-tenke" politikken i bedriften. Endret 4. august 2016 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 For noe tøv.. Om noe er feil i bedriftsmarkedet er det gigantiske selskaper som tar kontroll over hele markedet og bedrifter som ikke gidder å ta seg av grunnleggende enkle IT ting selv eller sammen med andre selskaper. De store selskapene gjør at tjenestene bare blir dårlige og dårligere og kompetansen blir redusert og redusert noe som gjør at de store selskapene kan levere elendige løsninger til altfor høy pris til inkompetente idioter som ikke har peiling på avgjørelsene de tar og kun velger basert på det selger sier. Det er en drøm for dårlige selskap som vil suge så mye penger ut av folk og andre skap som mulig mens de leverer så billige og enkle drittprodukt og tjenester som de har mulighet til å komme seg unna med. For å kunne drive en liten bedrift effektivt er det helt avgjørende å kunne sette ut alle tekniske oppgaver, det gjelder e-post, dokument, fil, og annet. At leverandører til dette segmentet velger å prise seg ut av kampen er et resultat av manglende volum og et press på marginer. Ditt utsagn om at de store selskapene gjør at tjenestene bare blir dårligere faller på sin egen urimelighet. Det har aldri vært så mange bra, og kostnadseffektive løsninger for SMB markedet å benytte seg av som nå. At kompetansen for å ta kvalifiserte avgjørelser mangler er tydelig nok, men det ansvaret faller på begge sider av gjerdet. For små bedrifter er fleksibilitet og individuelle løsninger viktig. Standardiserte løsninger fra globale giganter passer egentlig dårlig i et slikt marked og vil frata små bedrifter mye potensial og muligheter de ellers ville hatt fordi løsningene de blir tilbudt på IT fronten er så lite tilpasset de individuelle bedriftenes behov, spesielt små og mellomstore. Selv store bedrifter har problemer med å få gigantiske IT selskap til å tilpasse løsningene til behovene heller enn å levere standardiserte løsninger og håpe de passer alle. IT er grunnleggende viktig i dagens bedriftsmarked og jeg vil si man kan tape mye på å la andre håndtere egne IT behov og at de fleste mellomstore og store bedrifter vil ha mange fordeler av å gjøre dette selv eller i samarbeid med andre små eller mellomstore bedrifter. De tingene du never trengs ikke å hånteres av andre, det er helt grunnleggende IT funksjoner som alle bør kunne og ikke krever mer enn en enkelt laptop eller eventuelt en enkel server. Man trenger ikke engang det, for epost kan leveres av en rekke eksterne selakaper til meget god pris. Det andre er ikke verdt å betale for om man er liten bedrift. Lenke til kommentar
Hassan Zouhar Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 For små bedrifter er fleksibilitet og individuelle løsninger viktig. Standardiserte løsninger fra globale giganter passer egentlig dårlig i et slikt marked og vil frata små bedrifter mye potensial og muligheter de ellers ville hatt fordi løsningene de blir tilbudt på IT fronten er så lite tilpasset de individuelle bedriftenes behov, spesielt små og mellomstore. Selv store bedrifter har problemer med å få gigantiske IT selskap til å tilpasse løsningene til behovene heller enn å levere standardiserte løsninger og håpe de passer alle. IT er grunnleggende viktig i dagens bedriftsmarked og jeg vil si man kan tape mye på å la andre håndtere egne IT behov og at de fleste mellomstore og store bedrifter vil ha mange fordeler av å gjøre dette selv eller i samarbeid med andre små eller mellomstore bedrifter. De tingene du never trengs ikke å hånteres av andre, det er helt grunnleggende IT funksjoner som alle bør kunne og ikke krever mer enn en enkelt laptop eller eventuelt en enkel server. Man trenger ikke engang det, for epost kan leveres av en rekke eksterne selakaper til meget god pris. Det andre er ikke verdt å betale for om man er liten bedrift. Fleksibilitet og individuelle løsninger koster penger, og så lenge bedrifter i SMB segmentet fortsetter å kaste gode penger etter dårlige løsninger vil de heller ikke kunne investere i teknologi som kan være med å differensiere de i markedet. Tanken om å dele IT som en ressurs mellom flere bedrifter er besnærende men lar seg neppe gjennomføre i den virkelige verden. Det er nettopp venstrehåndsarbeid jeg vil komme til livs, med lappteppe-løsninger som driftes på bakrommet til noen. Det er ikke løsningen, men nedetiden og kompleksiteten som koster penger for bedrifter. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 For små bedrifter er fleksibilitet og individuelle løsninger viktig. Standardiserte løsninger fra globale giganter passer egentlig dårlig i et slikt marked og vil frata små bedrifter mye potensial og muligheter de ellers ville hatt fordi løsningene de blir tilbudt på IT fronten er så lite tilpasset de individuelle bedriftenes behov, spesielt små og mellomstore. Selv store bedrifter har problemer med å få gigantiske IT selskap til å tilpasse løsningene til behovene heller enn å levere standardiserte løsninger og håpe de passer alle. IT er grunnleggende viktig i dagens bedriftsmarked og jeg vil si man kan tape mye på å la andre håndtere egne IT behov og at de fleste mellomstore og store bedrifter vil ha mange fordeler av å gjøre dette selv eller i samarbeid med andre små eller mellomstore bedrifter. De tingene du never trengs ikke å hånteres av andre, det er helt grunnleggende IT funksjoner som alle bør kunne og ikke krever mer enn en enkelt laptop eller eventuelt en enkel server. Man trenger ikke engang det, for epost kan leveres av en rekke eksterne selakaper til meget god pris. Det andre er ikke verdt å betale for om man er liten bedrift. Fleksibilitet og individuelle løsninger koster penger, og så lenge bedrifter i SMB segmentet fortsetter å kaste gode penger etter dårlige løsninger vil de heller ikke kunne investere i teknologi som kan være med å differensiere de i markedet. Tanken om å dele IT som en ressurs mellom flere bedrifter er besnærende men lar seg neppe gjennomføre i den virkelige verden. Det er nettopp venstrehåndsarbeid jeg vil komme til livs, med lappteppe-løsninger som driftes på bakrommet til noen. Det er ikke løsningen, men nedetiden og kompleksiteten som koster penger for bedrifter. Joda, jeg ser den og jeg ser absolutt behovet og nytten for sentraliserte løsninger i gitte situasjoner for visse bedrifter. Men det er ikke noe for alle og det vil i mange tilfeller være mye bedre med lokale skreddersydde løsninger om de er alene eller sammen med andre3 bdrifter. Når du snakker om enkle IT ting for små bedrifter er det langt viktigere i min formening med bra digitale arbeidsmiljø hvor m'an sipper å outsource helt enkle grunnleggende ting som man kan håndtere selv på en enkel og grei måte, gitt at arbeidsmiljøet (OS) faktisk fungerer på en tilfredstillende måte, noe det ofte ikke gjør fordi det kun leveres "one size fits all" fra globale aktører uten mulighet for tilpasning. Når jeg snakker om at bedrifter kan dele på IT oppgaver er jeg faktisk helt i et parallelt univers faktisk, hvor bedrifter ikke betaler for isens til operativsystem hele tiden og heller bruker bra og individualiserte arbeidsmiljø og bruker sine IT midler og resurser i samarbeid med andre bedrifter på utvikling av tilpasset programvare som bedriftene sammen har behov for heller enn å slø!s midler på nye PCer og lisenser hele tiden. Dette er nok mest relevant for mellomstore bedrifter som sammen eller alene kan utvikle feks regnskapsprogammer eller administrative programmer for effektivisering av driften av selskapet generelt. Å outsource allting, miste kontrollen og kun drive kjernevirksomheten blir nok bare dyrt, upraktisk og problematisk vil nå jeg si. Hver minste ting kan/burde da ikke outsources? Jeg tenker også litt på fremtiden til f.eks Norge hvis vi outsourcer alt til San Fransisco, ikke bare kvalitet og mangfold vil lide, men v/ivil ikke ha kompetanse i fremtiden og vil rett og slett ende opp som en IT tapernasjon som ikke evner å gjøre noe som helst selv fordi v/i ike har nødvendig kompetanse. Da vil vi ikke bare lide direkte konsekvenser, men hele produksjonsmarkedet vil lide akkurat som f.ek;s Sony og elektronikkselskapene i Japan som ikke har kompetanse på IT delen av elektronikk, noe som er helt nødvendig i dagens @marked, ikke bare for elektronikk men for stort sett alt av dagens produksjon. Lenke til kommentar
E32IF3SH Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Det som er ekstremt dyrt, det er å bruke lukket teknologi fra for eksempel Microsoft. Alt brukeren legger inn i systemet, er i praksis kryptert i en database. 2 Lenke til kommentar
Mathtrix Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 "om din IT-leverandør ikke til enhver tid jobber med deg for å øke effektivitet og senke kostnader så er det kanskje på tide på bytte?" ja, jeg syns det er en god konklusjon. 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 For noe tøv.. Om noe er feil i bedriftsmarkedet er det gigantiske selskaper som tar kontroll over hele markedet og bedrifter som ikke gidder å ta seg av grunnleggende enkle IT ting selv eller sammen med andre selskaper. Helt riktig, så lenge f.eks. epost-tjenester leveres av ett eneste selskap med totalt monopol. Men sånn er det jo ikke ... Det er ingenting å tjene for små firmaer på å implementere trivielle tjenester selv. Ja, det medfører en åpning slik at andre kan tjene penger på å implementere det samme på en bedre og mer effektiv måte, men det impliserer fortsatt ikke at småbedrifter skal surre med slike ting selv. De skal bruke ressurser på andre ting. 1 Lenke til kommentar
CPS Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 En ting jeg synes ikke belyses er det som kanskje i mange tilfeller er årsaken til at man havner i uføre med enten den ene eller andre løsningen, cloud, så vel som lokal infrastruktur. Det med at både itavdelinger, fagavdelinger og firmaets ledelse må sammen sette seg ned å bli enige om hva som er de faktiske behovene. Alt for ofte har ledelsen definert behov som "epost, dokumentbehandling og backup", fagavdelingen(e) har ofte allerede bestemt seg om fagapplikasjon for lengst og it avdelingen velger det de kjenner best og som passer sånn cirka med hva som er definert/ønsket. Resultatet er alt for ofte overkompliserte, super-redundante løsninger, med stor grad av overlappende funksjonalitet, som allikevel ikke fullt ut tilfredsstiller hverken fagavdelingen(e), ledelsens eller IT avdelingens ønsker og behov. _Uavhengig_ om dette ligger i et serverrom eller i en skytjeneste! For meg er hele "cloud" tilnærmingen preget av "Gresset er grønnere på andre siden av gjerdet" tankegang og vil på sikt fortsette å resultere i mange av de samme utfordringene man har på eget datarom i dag; Manglende kontroll, dårlig oversikt og lite fleksibilitet. Den store forskjellen er jo at da står ikke utstyret på eget datarom lenger heller, så man får ikke uten videre leid noen til å komme å rydde opp sånn over en helg heller Så lykke til med hodeløs outsourcing til alle som velger det fremfor, den litt mer krevende tilnærmingen å ha et bevisst forhold til egen it, uansett hvor den ligger og fortsatt god sommer til alle! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå