Camlon Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Vet vi noe som helst om gjerningsmannen annet enn alder og bakgrunn? Hvor i London bodde han, hadde han noen form for tilknytning til Russell Square? Jeg har ikke sett noe slik informasjon, det har kommet veldig lite informasjon om denne fyren. Med mer informasjon, så ville det være enklere å vite intensjonene til denne fyren. Uavhengig av det: Er det virkelig så utenkelig at et rop om hjelp fra en psykisk syk person gjennomføres på et kjent sted, og ikke i nærheten av hjemme eller på et "tilfeldig" sted? Har du noen form for ekspertise her, eller spekulerer du bare? Om du husker trikkedrapet fra 2004 så skjedde dette på trikken rett ved Bislett stadion. Bislett stadion er et kjent sted, som også folk utenfor Oslo kjenner til. I august, når drapet skjedde, så er det også en del turister i området. Ved Bislett stadion er vesentlig mer tilfeldig enn i Russell Square. Hvor mange engelskmenn har hørt om trikken ved Bislett stadion? Bislett Stadion er også i nærheten av hans psykiatriske sykehus. Men som sagt, det er ikke det eneste argumentet, det er også mistenkelig at offerene ikke er tilfeldige. I Norge i 2004, på Bislett, så er de fleste etnisk nordmenn, Russell Square har folk fra hele verden ikke bare Israel og vesten. Dette minner meg ikke om noen som roper om hjelp, det minner meg om hat. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Han bodde et eller annet sted i Wandsworth, sammen med moren og søsknene, visstnok. Så syd for Themsen. Ikke så langt med undergrunnsbanen, om han bor nær en stasjon. Hva Russel Square har å tilby for en 19 år gammel somalier, bortsett fra British Museum, er ikke godt å si. Lenge siden jeg har vært der nå. Kilde Geir Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Det er da veldig mange som har eit forhold til London. Sjølv om vedkommande berre hadde gått ut av leiligheita og starta å stikke ned folk så er sannsynlegheita for at angrepet då skjer på ei kjent gate, eller i det minste ein kjent bydel veldig høg. Eigentleg er det vell nesten heilt usannsynleg å finne anna enn svært lokale gater og bydelar i London sentrum som ikkje er kjente i utlandet. For det første, det er ingenting som tilsier at angrepet måtte skje i sentrum. De fleste i London bor ikke sentrum, og det er sannsynlig at en som er sinnsyk, vil angripe et sted i nærheten av der han bor eller tidligere bodde. Men det er mange steder i London sentrum som ikke er så kjent. F.eks. Bernie Spain Gardens, mange av t-banestasjonene, krysset mellom Ludgate Hills og Farringdon Street og så videre. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Han bodde et eller annet sted i Wandsworth, sammen med moren og søsknene, visstnok. Så syd for Themsen. Ikke så langt med undergrunnsbanen, om han bor nær en stasjon. Hva Russel Square har å tilby for en 19 år gammel somalier, bortsett fra British Museum, er ikke godt å si. Lenge siden jeg har vært der nå. Kilde Geir Takk for informasjon. Det er ikke så nærme, han må først ta t-banen til Waterloo Station og så bytte til en annen linje. Dette tar ca 40 minutter. I hele denne perioden skjulte han en kniv som han ikke brukte. Det tyder på at han hadde Russell Park som et mål, det var ikke et tilfeldig sted. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Rask googling fortalte meg at The School of Oriental and African Studies har hovedcampus ved Russel Square, samt Birkbeck, som tilbyr deltidsstudier og kveldskurs. Kanskje han studerte noe, eller skulle studere noe? Geir 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Rask googling fortalte meg at The School of Oriental and African Studies har hovedcampus ved Russel Square, samt Birkbeck, som tilbyr deltidsstudier og kveldskurs. Kanskje han studerte noe, eller skulle studere noe? Geir Jeg sjekket litt selv, han studerte IT på South Thames College. Ergo, lite trolig at han hadde delstudier på The School of Oriental and African Studies. De sier også at han prøvde å ta livet av seg, folk som prøver å ta livet av seg er ofte veldig sinte på samfunnet. Det ser ikke ut til å være en radikal islamist, men det ser heller ikke ut som et psykiatrisk tilfelle. Dette minner meg om skoleskytterene i USA, og årsaken til at de angrep var hat/depresjon ikke mental sykdom. Jeg tipper denne fyren sliter med hat/depresjon og la skylden på vesten og jøder. http://www.dailymail.co.uk/news/article-3723832/I-don-t-know-s-luck-fate-s-miracle-woman-standing-perished-eyes-Israeli-holidaymaker-18-reveal-horror-Somali-Russell-Square-carnage.html Endret 8. august 2016 av Camlon Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Artikkelen underbygger jo det jeg sa tidligere at kunne være tilfellet, at det virker tilfeldig at det var en jøde, det jødiske offeret var en ung kvinne, uten noen "religiøse kjennetegn" på bildene i artikkelen, og hun gikk bort til gjerningsmannen etter eget initiativ. AtW 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Artikkelen underbygger jo det jeg sa tidligere at kunne være tilfellet, at det virker tilfeldig at det var en jøde, det jødiske offeret var en ung kvinne, uten noen "religiøse kjennetegn" på bildene i artikkelen, og hun gikk bort til gjerningsmannen etter eget initiativ. AtW Det har rett at det var tilfeldig at det var en jøde, men at alle sammen er hvite er ikke så tilfeldig. Russell Square har folk fra hele verden, ikke bare vesten. Det står også i artikkelen at han var ganske normal på skolen, klassekameratene ble overasket, han ble mobbet litt, prøvde å ta selvmord, og var stille. Han passer profilen til en skolemassakrer, ikke til en som er mentalt syk. Hadde det vært psykisk sykdom, så ville vi heller hørt. "Han var litt rar, vanskelig å ha med gjøre, kunne lett bli sint, etc.". Dette er trolig en mann som er sint på samfunnet, og det var et av alternativene jeg ga i starten. Endret 8. august 2016 av Camlon Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Jeg sjekket litt selv, han studerte IT på South Thames College. Ok. De har en avdeling i Wandsworth, så det er rimelig. Jeg skal ikke spekulere på motiv/beveggrunn. Det er hva det er... Geir Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Nivået på spekuleringen i denne tråden er helt fantastisk. At han har forsøkt å ta livet sitt tre ganger den siste tiden er ikke et tegn på psykisk sykdom? 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Artikkelen underbygger jo det jeg sa tidligere at kunne være tilfellet, at det virker tilfeldig at det var en jøde, det jødiske offeret var en ung kvinne, uten noen "religiøse kjennetegn" på bildene i artikkelen, og hun gikk bort til gjerningsmannen etter eget initiativ. AtW Det har rett at det var tilfeldig at det var en jøde, men at alle sammen er hvite er ikke så tilfeldig. Russell Square har folk fra hele verden, ikke bare vesten. Det står også i artikkelen at han var ganske normal på skolen, klassekameratene ble overasket, han ble mobbet litt, prøvde å ta selvmord, og var stille. Han passer profilen til en skolemassakrer, ikke til en som er mentalt syk. Hadde det vært psykisk sykdom, så ville vi heller hørt. "Han var litt rar, vanskelig å ha med gjøre, kunne lett bli sint, etc.". Dette er trolig en mann som er sint på samfunnet, og det var et av alternativene jeg ga i starten. Du har tidligere i tråden uttalt deg om hva som er vanlig for psykisk syke å gjøre, hvor mye vet du om psykisk syke? Jeg får ikke all verdens tiltro til din dybdekunnskap av innlegget ditt her. AtW 3 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Nivået på spekuleringen i denne tråden er helt fantastisk. At han har forsøkt å ta livet sitt tre ganger den siste tiden er ikke et tegn på psykisk sykdom? Nei, det er et tegn på depresjon, og med depresjon så kommer hat. Psykisk sykdom betyr at det er noe feil med hjernen din. Å være sint på samfunnet, eller å føle deg håpløs, er ikke mental sykdom. Du har tidligere i tråden uttalt deg om hva som er vanlig for psykisk syke å gjøre, hvor mye vet du om psykisk syke? Jeg får ikke all verdens tiltro til din dybdekunnskap av innlegget ditt her. AtW Dette er allmennkunnskap. Psykisk sykdom blir lagt merke til av bekjente, fordi psykisk sykdom betyr at noe er galt med din hjerne. Det finnes mentalt syke som plutselig klikker, men det ville hans bekjente ha lagt merke til. Klikker du bare en gang i hele ditt liv, så er det ikke en mental sykdom. Endret 8. august 2016 av Camlon Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Nivået på spekuleringen i denne tråden er helt fantastisk. At han har forsøkt å ta livet sitt tre ganger den siste tiden er ikke et tegn på psykisk sykdom? Nei, det er et tegn på depresjon, og med depresjon så kommer hat. Psykisk sykdom betyr at det er noe feil med hjernen din. Å være sint på samfunnet, eller å føle deg håpløs, er ikke mental sykdom. Du har tidligere i tråden uttalt deg om hva som er vanlig for psykisk syke å gjøre, hvor mye vet du om psykisk syke? Jeg får ikke all verdens tiltro til din dybdekunnskap av innlegget ditt her. AtW Dette er allmennkunnskap. Psykisk sykdom blir lagt merke til av bekjente, fordi psykisk sykdom betyr at noe er galt med din hjerne. Det finnes mentalt syke som plutselig klikker, men det ville hans bekjente ha lagt merke til. Klikker du bare en gang i hele ditt liv, så er det ikke en mental sykdom. Hvilken anerkjent definisjon eller liste over psykiske lidelser er det du operer med som ikke regner med depresjon? Jeg kan ikke huske å ha sett noen. For det første er det mange klassekamerater o.l som ikke legger merke til ting som depresjon, for det andre var det ikke "han ville blitt lagt merke til", du sa konkrete ting som "rar, vanskelig å ha med å gjøre, ble sint". AtW 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Hvorfor kan det ikke være at vedkommende oppførte seg som virkelighetsfjern når politiet fikk han eller de vet noe om hans helse? Hvorfor kan det ikke være at han har psykisk syk og er besatt av amerikanere og jøder? Det er mange her i verden som er besatt av amerikanere og jøder, og jeg tror jeg ville blitt kalt rasist om jeg sa at de var psykisk syke. Er det så vanskelig å tro at politet ikke gir korrekt beskrivning av politiske grunner? Det er noe de har gjort gjentatte ganger før, men de fleste nordmenn blir like overasket hver gang. Jeg tviler på den offisielle teorien, fordi den matcher ikke handlingene til en gjerningsmann som bare er psykisk syk. Han angrep ikke tilfeldige, og han dro ikke til et tilfeldig sted. Er dette den nye måten venstresiden skal bortforklare små terrorangrep. Knivangrepet i Sverige, psykisk syk. Knivangrepet i Tyskland, psykisk syk. Knivangrepet i England, psykisk syk. Argumentet at psykiske syke angriper bare "tilfeldige" mål holder ikke vann. En kan tro men er superman men planlegge og sette mål på hva som helst. En kan være en superman terrorist. At politiet kan lyve er også en mulighet men Å mene at politiet lyver bare fordi ofrene ikke ser ut som tilfeldige bekrefter lite om en er psykiske syke eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Hvilken anerkjent definisjon eller liste over psykiske lidelser er det du operer med som ikke regner med depresjon? Jeg kan ikke huske å ha sett noen. For det første er det mange klassekamerater o.l som ikke legger merke til ting som depresjon, for det andre var det ikke "han ville blitt lagt merke til", du sa konkrete ting som "rar, vanskelig å ha med å gjøre, ble sint". AtW Du kan ikke alltid bruke medisinske definisjoner, fordi det er ikke slik du brukes i tale, eller i media. Hadde de sagt "Han slet med depresjon, og la skylden på vesten" så hadde jeg ikke klaget. Jeg vil også nevne at Breivik og Anton Petterson også slet med depresjon uten at media skyldte på psykisk sykdom. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Psykisk sykdom betyr at det er noe feil med hjernen din. Dette er allmennkunnskap.Psykisk sykdom blir lagt merke til av bekjente, fordi psykisk sykdom betyr at noe er galt med din hjerne. Besitter du virkelig nok viten om temaet til å spre slike bastante generaliserte meninger? Hva menes med psykisk helse? Verdens Helseorganisasjon (WHO) definerer psykisk helse som ”en tilstand av velvære der individet realiserer sine muligheter, kan håndtere livets normale stress, kan arbeide på en fruktbar og produktiv måte og har mulighet til å bidra for samfunnet”. Hva er en psykisk plage og en psykisk lidelse? Felles for alle psykiske plager og lidelser er at de påvirker våre tanker, følelser, atferd, væremåte og omgang med andre. Psykiske plager er symptomer og tilfredstiller ikke nødvendigvis kravene til en medisinsk diagnose. Psykiske lidelser eller sykdommer er definert ved medisinske diagnoser fra internasjonale klassifikasjonssystemer, som for eksempel den Internasjonale sykdomsklassifikasjonen (ICD) fra WHO/Statens helsetilsyn eller Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) som er utarbeidet av den amerikanske psykiatriforeningen. Hvor mange har psykiske plager og lidelser? *En tredjedel av den norske befolkningen vil ha en eller annen psykisk lidelse i løpet av et år og halvparten vil rammes i løpet av livet. Angst og depresjon er vanligst. Økt dødelighet, sykemeldinger og uførepensjon er noen av de viktigste følgene av psykiske sykdommer. Betydelig flere enn tidligere får et behandlingstilbud. Forekomsten har ikke økt de siste årene. Så halvparten av nordmenn har feil på hjernen sin. Og i snitt om du har en mor og far så vil en av dere ha eller ha hatt noe galt med hjernen deres i løpet av 2016. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Hvilken anerkjent definisjon eller liste over psykiske lidelser er det du operer med som ikke regner med depresjon? Jeg kan ikke huske å ha sett noen. For det første er det mange klassekamerater o.l som ikke legger merke til ting som depresjon, for det andre var det ikke "han ville blitt lagt merke til", du sa konkrete ting som "rar, vanskelig å ha med å gjøre, ble sint". AtW Du kan ikke alltid bruke medisinske definisjoner, fordi det er ikke slik du brukes i tale, eller i media. Hadde de sagt "Han slet med depresjon, og la skylden på vesten" så hadde jeg ikke klaget. Jeg vil også nevne at Breivik og Anton Petterson også slet med depresjon uten at media skyldte på psykisk sykdom. Jeg mener personlig at om du har depresjoner, blir medisinert, og legges inn på psykiatrisk, og har selvmordsforsøk, så er du definitivt psykisk syk i dagligtale også, jeg deler ikke ditt syn at depresjoner ikke regnes som psykisk sykdom i dagligtale. AtW 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Argumentet at psykiske syke angriper bare "tilfeldige" mål holder ikke vann. En kan tro men er superman men planlegge og sette mål på hva som helst. En kan være en superman terrorist. At politiet kan lyve er også en mulighet men Å mene at politiet lyver bare fordi ofrene ikke ser ut som tilfeldige bekrefter lite om en er psykiske syke eller ikke. Har ikke sagt at psykisk syke uten motiv bare angriper tilfeldige, men de gjør ofte det, eventuelt angriper noen de kjenner. Men det er ikke det eneste argumentet - Han dro til kjent sted - Han angrep en type mennesker - Bekjente la ikke merke til noen psykisk lidelse - Han var deprimert. Alt dette tyder på at han ikke led av noen psykisk lidelse utenom depresjon. Han hadde mye mer til felles med skolemassakre. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Psykisk sykdom betyr at det er noe feil med hjernen din. Dette er allmennkunnskap. Psykisk sykdom blir lagt merke til av bekjente, fordi psykisk sykdom betyr at noe er galt med din hjerne. Besitter du virkelig nok viten om temaet til å spre slike bastante generaliserte meninger? Hva menes med psykisk helse? Verdens Helseorganisasjon (WHO) definerer psykisk helse som ”en tilstand av velvære der individet realiserer sine muligheter, kan håndtere livets normale stress, kan arbeide på en fruktbar og produktiv måte og har mulighet til å bidra for samfunnet”. Hva er en psykisk plage og en psykisk lidelse? Felles for alle psykiske plager og lidelser er at de påvirker våre tanker, følelser, atferd, væremåte og omgang med andre. Psykiske plager er symptomer og tilfredstiller ikke nødvendigvis kravene til en medisinsk diagnose. Psykiske lidelser eller sykdommer er definert ved medisinske diagnoser fra internasjonale klassifikasjonssystemer, som for eksempel den Internasjonale sykdomsklassifikasjonen (ICD) fra WHO/Statens helsetilsyn eller Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) som er utarbeidet av den amerikanske psykiatriforeningen. Hvor mange har psykiske plager og lidelser? *En tredjedel av den norske befolkningen vil ha en eller annen psykisk lidelse i løpet av et år og halvparten vil rammes i løpet av livet. Angst og depresjon er vanligst. Økt dødelighet, sykemeldinger og uførepensjon er noen av de viktigste følgene av psykiske sykdommer. Betydelig flere enn tidligere får et behandlingstilbud. Forekomsten har ikke økt de siste årene. Så halvparten av nordmenn har feil på hjernen sin. Og i snitt om du har en mor og far så vil en av dere ha eller ha hatt noe galt med hjernen deres i løpet av 2016. Her igjen ignorerer du forskjellen mellom medisinske definisjoner og folkelige definisjoner. Hvis 1/3 av alle i Norge er psykisk syke, hvor mange av dine bekjente og familiemedlemmer vil du beskrive som psykisk syke? Definisjonen som bruker folkelig er begrenset til mer alvorlige psykiske sykdommer. Alle massemordere vil bli regnet som psykisk syke under den definisjonen, men vi kaller dem ikke psykisk syke allikavel. Jeg mener personlig at om du har depresjoner, blir medisinert, og legges inn på psykiatrisk, og har selvmordsforsøk, så er du definitivt psykisk syk i dagligtale også, jeg deler ikke ditt syn at depresjoner ikke regnes som psykisk sykdom i dagligtale. AtW Det var ikke nærheten av hva som skjedde her. Som nevnt i artikkelen så ble han beskrevet som normal, og han har ikke vært innlagt. Endret 8. august 2016 av Camlon Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Spørsmålet var om depresjon var en psykisk sykdom (i dagligtale). AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå