Alcaid Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hei. Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg billigst mulig kan få meg en løsning for å belyse kretskort med UV lys? Hva trengs for å lage en "belysningsboks" utenom: 1x UV lysrør Elfa(05 33-541-07), 2x lysrørholdere Elfa(33-810-50) 1x tenner Elfa(33-541-23) Det går jo an å kjøpe et ferdig lysarmatur, men det er muligens billigere å lage selv? Noen plasser de selger billige armatur og UV-lysrør? (Stavanger) Takker for svar. Lenke til kommentar
ahdrage Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 ljudia selger vel, vet ikke om de holder til å stavanger. Men er det ikke bedre å etse kortet istdenfor belyse da? Lenke til kommentar
Potetsekken Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 ljudia selger vel, vet ikke om de holder til å stavanger. Men er det ikke bedre å etse kortet istdenfor belyse da? Man må jo belyse kortet før man kan etse da. Lenke til kommentar
ahdrage Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Er kortet som de selger i kittet fra clas ohlson belyst fra før av da? Lenke til kommentar
UPC Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Jeg lagde en boks i metall med 4 rør i topp og 4 rør i bunn med timer (mye jobb) dette er mange år siden. Har jeg skulle laget en nå ville jeg ha brukt en gammel scanner og satt i 2 rør med 3 til 4 cm avstand . Det som er viktig er at filmen blir trykt godt opp mot kortet under belysningen ellers kan overføring bli ut av focus(uskarp) og banene flyter sammen. Jeg bruker alltid 80 sekunders belysning så hvis du ikke skal starte fabrikk så kan du jo hoppe over timeren. Eller du kan koble eska opp mot HAUK som det er skrevet en del om her på forumet og la PC'n passe tida. UPC Lenke til kommentar
Duron rocks Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Et kort er jo selvfølgelig ikke belyst når du kjøper det. Du belyser det for å overføre kretsen du selv har laget til printkortet, før du etser. Når du putter kortet du har belyst i etsebadet, etses printbanene du nettopp har overført ved belysningen. Det er ikke vits å legge innlegg om noe du ikke har peiling på! Lenke til kommentar
Novec Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Det er ikke vits å legge innlegg om noe du ikke har peiling på! Joda - det er jo det som er hele poenget Det bringer fram spørsmål som ikke nødvendigvis kommer fram av hovedinnlegget, men som det ofte er behov for å besvare. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 kitene du får kjøpt på clasern er kun med etseutstyr. De bruker bare sprittusj i stede for fremkallingsvæske/belysning. Kort som er ment for belysning har et belegg som er enten negativt eller positivt. Man bruker så et print av kretsen som maskerer ut det som skal bli kretsen (positivt eller negativt bilde av kretsen) og belyser det. Når man så etser er det bare det som er fremkalt (eller ikke avhengig av om det er negativ eller positiv) som blir etset bort. Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 ljudia selger vel, vet ikke om de holder til å stavanger. Men er det ikke bedre å etse kortet istdenfor belyse da? ljudiarørene har nok mye svakere lys og er nok ikke sterkt nok til å fremkalle...og dessuten er belysningen en del før etsingen ellers selger jo elfa en fremkallingspære på 300 W... den skulle da funke fett Lenke til kommentar
Duron rocks Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Joda - det er jo det som er hele poenget Det bringer fram spørsmål som ikke nødvendigvis kommer fram av hovedinnlegget, men som det ofte er behov for å besvare. Det kan da ikke være meningen at folk skal svare på noe de overhodet ikke har peiling på!? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå