Gå til innhold

Hjelp til å fikse surround 5.1

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå fått meg ny tv, xbox og 5.1 høyttalere.

Jeg har en Samsung UE65KS7505 2016 modell TV og xBox One S.

Anlegget er logitech z906.

Jeg har koblet alt til men har litt problemer med å få til surrounden.

Måten jeg har koblet det sammen på er optisk kabel fra Tv'en direkte til z906 anlegget.

Det går hdmi kabel fra Xbox til Tv.

Pcen min har displayport hvor jeg bruker en Club3d adapter, displayport til hdmi, som går i Tven.

Jeg får lyd i anlegget både med xbox og pc.

Derimot har jeg noen filmer på pcen som blant annet har DTS og 5.1, men når jeg spiller/ser film osv virker det som det bare er stereo på bakhøyttalene samt de foran.

Jeg lastet til og med ned en 5.1 DTS lydtest for å sjekke hver høyttaler enkeltvis. Link:

Når det da skal spille fra rear left hører jeg lyden på både rear left og right.

Med PC som source står det Inne på tven under lydinnstillinger:

HDMI Audio Format:

-PCM

-Bitstream

Audio Format:

-PCM

-Dolby Digital

-DTS (dette står i grått og kan ikke velges).
-DTS Neo 2:5.

Jeg har prøvd flere kombinasjoner av overnevnte men får ikke til at høyttalerne enkeltvis kobler inn.

Med XBOX som source kan jeg kun velge PCM og DTS på audio format.

Noen råd til innstillinger jeg skal velge og hvorfor?

Takker så meget for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det kanskje best å koble optisk kabel direkte til optisk utgang på hovedkortet i pcen og la bilde gå via hdmi?

Ser at hovedkortet mitt støtter 5.1. Har et ASRock Fatal1ty Z97X Killer hovedkort.

Og kanskje en egen optisk kabel fra xboxen til anlegget og?

Z906 høyttalerne har 2 optiske innganger.

Kan det være slik at tv'en ikke klarer å være mellomleddet for 5.1 signaler når både lyd og bilde går via hdmi?

Lenke til kommentar

Veldig få TVer, om noen støtter DTS. Så det beste er nok å la PCen gå direkte i Logitechen. Hvis du er heldig så kanskje du har Coax utgang på PCen? Logitechen har vel både Optisk og Coax digital inngang? Da kan TVen være koblet til den optiske.

Mange TVer har i mange år slitt med at de ikke sender ekte surround igjennom, noe som har blitt forbedret de siste årene. Dermed vil man kun få stereo på alt som var tilkoblet.

PCM vil den uansett kun støtte i stereo, surround PCM krever HDMI til Logitechen, noe den ikke har. Hvis du får satt PCen til å kun gi ut Dolby Digital, så skal bør det funke. DTS støtte i TVer er så sjeldent at man ikke bør tenke på det. Det er en grunn til at de fleste Blu-ray disker med DTS, og så kommer med ett DD lydspor, selv om det i spesifikasjonene ikke er krav til det som det var på DVD.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig ikke.

Eneste Googlingen jeg finner er de som bruker Kodi osv, som da hacker EDID koden til HDMI signalet for å få det til.

Du har også en annen løsning, og det er å benytte seg av de analoge 5.1 inngangene. Hvis det er løst på samme måte som Z5500, så kan man velge om man skal ha 3 stereo innganger eller 1stk 5.1 inngang. Skal her legge til at det på Z5500 var en enorm forbedring i lyden når jeg benyttet meg av det fremfor de digitale inngangene, da Z5500 tydeligvis hadde ekstremt dårlige DACer innebygd. Kjenner ikke Z906 noe til å kunne si noe om de har forbedret den delen noe.

Lenke til kommentar

Takker for svar:)

På pcen min har jeg et Creative Audigy lydkort med 5.1 utgang, har ellers optisk lydutgang på hovedkortet.

Kanskje greit da å bruke 6channel direct kabelen for å koble Pc til anlegget?

Og optisk kabel fra Xbox One S?

Og Optisk kabel fra Tven til anlegget når jeg f.eks ser på netflix, HBO eller vanlig tv-kanaler?

z906 har 6channel inngang og 2x optiske innganger, så dette burde jo i teorien funke?

Lenke til kommentar

Det høres ut som beste løsning ja. Det fine med den løsningen er at du samtidig kan få HD-lyd i fra kilder som har det, slik som Blu-ray.

En optisk inngang takler ikke det, men de analoge gjør det når du får det dekodet i PCen, de analoge utgangene har full båndbredde. Bare husk å sett lydkortet til 24 bit 96 KHz, så er det kun noen ekstremt få lydspor som blir nedsamplet (fra 24-bit 192KHz)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...