bobbylongnails Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Prisklasse: opp til 6000 kroner. Jeg har sett på dyrere, men har f.eks. bevisst valgt bort IPS-skjerm "ignorance is bliss" skrev noen på et nettforum om IPS vs TN, og jeg velger ignorance en stund til for å spare penger. Jeg har lest endel i det siste, reviews og litt basic stuff om dagens CPU'er og skjermer. Men har minimalt med praktisk bruk på flere ulike maskiner, jeg er en av de som holder på samme PC i 5-6 år om mulig. Bruk: Jeg begynner på master informatikk, det blir mye programmering og skriving. Så tastatur bør være behagelig og ikke være et av disse som blir lett ødelagt av mye tasting (de finnes). Av og til vil god regnekraft være fordelaktig også (simuleringer o.l.), men skal ikke overdrive det punktet. Jeg tror f.eks. ikke det er såå nøye om jeg bruker en 4. generasjon i5 istedenfor en 6. gen. Det er tross alt ikke slikt PC'en skal brukes til i 99,9% av tida. Men jeg kommer til å kjøre mange programmer samtidig. RAM kan alltids oppgraderes senere, og da gjelder ikke 6000 kroners grensa (sammenlagt). Men det koster noe, så fordel om jeg slipper. FullHD vil jeg ha. Ellers blir jeg å se en del film/tv på den. Jeg spiller ekstremt sjeldent, så det skal ikke tillegges noe vekt. Men det skader ikke om jeg kan kjøre Civilization på den da (men det antar jeg mine alternativer kan uansett?). Er litt opptatt av at PC'en ikke skal ha så dårlig byggkvalitet at den må skiftes ut etter 2 år. Den jeg har nå er 5 år gammel, kostet under 4000 kroner, og fungerer fortsatt selv om den er i tregeste laget til 2016 å være. (Toshiba). Utseende bryr jeg meg lite om, helst ikke rosa. Hadde jeg hatt råd ville jeg sikkert kjøpt en av disse dyrere ThinkPad'ene som holder en evighet (brukte en slik i militæret). Jeg har en relativt ny 500GB SSD jeg kan putte inn hvis det ikke er SSD med i den jeg velger (eller den er for liten). Og jeg kommer til å installere Windows 10 Pro jeg får gratis på skolen. Jo mer stillegående, jo bedre. Mange faktorer å vurdere. Noen utelukker hverandre gitt prisklassen. Sånn er det, derfor klarer jeg ikke å bestemme meg. Har noen gode tips eller kommentarer? Her er 3 jeg har sett på: Acer Aspire ES1-571 15,6" Full HD matt Core i5-4200U, 4GB RAM, 128GB SSD, 4795,- kroner https://www.komplett.no/product/893993/pc-nettbrett/pc-baerbar/alle-pc-er/acer-aspire-es1-571-156-full-hd-matt Acer Aspire E5-573G 15,6" FHD matt GeForce 940M, Core i5-4210U, 8GB RAM, 256GB SSD, 5495.- kroner https://www.komplett.no/product/874795/pc-nettbrett/pc-baerbar/alle-pc-er/acer-aspire-e5-573g-156-fhd-matt# Lenovo IdeaPad 310 15.6" Full HD matt GeForce 920MX, Core i5-6200U, 6GB RAM, 5995.- kroner https://www.komplett.no/product/891484/pc-nettbrett/pc-baerbar/alle-pc-er/lenovo-ideapad-310-156-full-hd-matt (Jeg kjenner til Lenovo og "spion"-programmene deres. Har lest meg opp på det og kommet til at det er verdt evt. risiko. Jeg installerer OS fra scratch, og brukere over hele verden følger jo ekstra nøye med på hva de leverer nå (BIOS-endringer). Så det er ikke den dealbreakeren jeg trodde det skulle bli da jeg først ble oppmerksom på dette.) Gitt kriteriene mine virker det som Acer Aspire E5-573G gir meg mest for pengene. Hvis jeg da ikke undervurderer forskjellen mellom en 4.gen. og 6.gen. Men min mor har en Acer, og der går vifta nærmest hele tiden. Nesten så jeg syns synd på den. Det er en gammel maskin da, og hun spiller sånne flash-spill på nettet hele tiden eller ser nett-tv (alt dette får vifta på min PC til å gå også, men min har enda svakere specs enn hennes), så det er slettes ikke sikkert det er representativt for, eller spesielt for, Acer i det hele tatt. Det er mer en svakt begrunnet negativ magefølelse jeg har fått for Acer. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Til din bruk så vil flere kjerner på CPU være ønskelig. Mange programmer samtidig/ multitasking = belastning på CPU. Jeg vil anbefale å gå opp et par tusen i pris siden det er der du får mest for pengene og de er best rustet for ditt bruk. Jeg vil egentlig ikke anbefale deg noe innenfor 6.000,- grensa, men av de du har linket til så synes jeg Acer Aspire E5-573G er mest for pengene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå