AnonymDiskusjon Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 For ett år siden hadde jeg en alvorlig depresjon og hadde ikke noe annet valg enn å gå på lykkepiller. Det var standard SSRI'er, som Zoloft og Citraplex. Men etter at jeg har gått av dette for lenge siden, er det slik at jeg nå aldri drømmer når jeg sover. Jeg kan iallefall ikke huske drømmene mine. Spørsmålet er: Vil dette noensinne komme tilbake? Har gått ett år, som sagt. Har lykkepillene ødelagt noe i hodet mitt, som gjør at jeg ikke får drømme? Vil ikke skremme noen fra å bruke, da. For meg var det en absolutt livredder, selv om det er bivirkninger. Men synes det er ille at dette ser ut til å være varig. Anonymous poster hash: eb184...ec9 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 (endret) Alle drømmer, man husker det bare ikke med mindre man våkner midt i en drøm. Det er ikke farlig, og helt normalt så vidt jeg vet, for det betyr at man våkner på korrekt sted i søvnen, å ikke huske drømmene sine. Endret 3. august 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. august 2016 Forfatter Del Skrevet 3. august 2016 Det er så. Er klar over at det er ulike faser i søvnen, og at REM-søvn er der hvor vi drømmer. Men saken er at jeg pleide å drømme ganske ofte før i tiden, og nå er ingenting der. Anonymous poster hash: eb184...ec9 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Det er jo når man blir vekket mens man drømmer at man husker drømmene. Kanskje du sover bedre nå? Bruk snooze-knappen litt om morgenen, så du småsover i intervaller. Da skal du se du drømmer. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 (endret) SSRI-preparater kan redusere REM-søvn drastisk, og det hindrer gjenkalling av drømmer. Av og til brukes de til nettopp dette formålet. Har ikke hørt om at REM-søvn ikke kommer tilbake igjen etter seponering eller tilvenning, da. Endret 4. august 2016 av Kakofoni Lenke til kommentar
G Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 (endret) Er det noe viktig med drømmene? Bør man være så opptatt av det? Jeg synes det er artigere med morgenbrød når man hviler eller våkner opp Endret 4. august 2016 av G Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 For ett år siden hadde jeg en alvorlig depresjon og hadde ikke noe annet valg enn å gå på lykkepiller. Det var standard SSRI'er, som Zoloft og Citraplex. Men etter at jeg har gått av dette for lenge siden, er det slik at jeg nå aldri drømmer når jeg sover. Jeg kan iallefall ikke huske drømmene mine. Spørsmålet er: Vil dette noensinne komme tilbake? Har gått ett år, som sagt. Har lykkepillene ødelagt noe i hodet mitt, som gjør at jeg ikke får drømme? Vil ikke skremme noen fra å bruke, da. For meg var det en absolutt livredder, selv om det er bivirkninger. Men synes det er ille at dette ser ut til å være varig. Anonymous poster hash: eb184...ec9 Det er bra når du ikke drømmer, det betyr at hodet ditt fungerer ordentlig og at du ikke har problemer. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2016 Forfatter Del Skrevet 4. august 2016 Jeg opplevde akkurat det samme, fra jeg var liten til jeg var ca 30 år drømte jeg mye og positive drømmer - når jeg begynte på Zoloft forsvant drømmene og nå 7-8 år etter at jeg sluttet på Zoloft er ikke drømmene kommet 'helt tilbake'. Det vil jeg drømmer en sjelden gang nå men ikke på langt nær så mye som før, når jeg startet på Zoloft var det at drømmene forsvant noe av det jeg merket først. Hadde jeg visst at drømmene forsvant hadde jeg valgt å ikke bruke Zoloft. Anonymous poster hash: 61e60...72f Anonymous poster hash: 61e60...72f Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Jeg opplevde akkurat det samme, fra jeg var liten til jeg var ca 30 år drømte jeg mye og positive drømmer - når jeg begynte på Zoloft forsvant drømmene og nå 7-8 år etter at jeg sluttet på Zoloft er ikke drømmene kommet 'helt tilbake'. Det vil jeg drømmer en sjelden gang nå men ikke på langt nær så mye som før, når jeg startet på Zoloft var det at drømmene forsvant noe av det jeg merket først. Hadde jeg visst at drømmene forsvant hadde jeg valgt å ikke bruke Zoloft.Anonymous poster hash: 61e60...72f Anonymous poster hash: 61e60...72f Så hvorfor fortsatte du å ta de? Dobbeltmoral Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2016 Forfatter Del Skrevet 4. august 2016 Husker jeg rett brukte jeg Zoloft i kanskje 1 år, jeg trodde faktisk at drømmene skulle komme tilbake etter at jeg sluttet. Anonymous poster hash: 61e60...72f Lenke til kommentar
G Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Mener du at hjernen da er "omprogrammert" etter Zoloft-bruken? Og at den ikke gitt litt tid vil komme seg igjen (tilbake til normalkjemien) ? Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Mener du at hjernen da er "omprogrammert" etter Zoloft-bruken? Og at den ikke gitt litt tid vil komme seg igjen (tilbake til normalkjemien) ? Det er fordi han ble "frisk" og derfor sluttet han å ha drømmer å bekymre seg om Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 TS her. Det at en som har gjort det samme, altså vært på zoloft ett år, ikke drømmer noe særlig mer, selv etter lang tid, gir en viss indikasjon på at dette er permanent, og at noe i hjernen har blitt omprogramert. Utrolig kjipt. Hadde jeg visst dette, ville jeg ikke gått med på lykkepiller. Var veldig skeptisk den gangen, men følte at jeg ikke hadde noe valg. Hadde alvorlig depresjon og var i ferd med å gå under. Får bare håpe det bedrer seg med årenes løp, men om det er slik etter sju-åtte år så .... da er det mye som tyder på at det er permanent. Får bare leve med det. Man har ikke annet valg. Anonymous poster hash: eb184...ec9 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Selv får jeg nesten aldri brain zaps lenger etter å ha brukt Cipralex. Jeg tror også disse stoffene kan gi varige endringer. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Disse effektene må du rapportere til legen din. Det er viktig at bivirkninger blir registrert, slik at myndighetene har et mest mulig riktig grunnlag når de vurderer helsegevinster mot negative virkninger av legemidler. Jeg ville også forsøkt å ta saken til pasientskadenemnden. Etter beskrivelsen har du fått en kronisk skade etter bruk av legemidler, som du ikke ble informert om. SSRI-preparater har generelt så svak positiv virkning at det er sammenlignbart med sukkerpiller (placebo). Dessverre kan de negative virkningene være langt mer reelle. Spør du meg, burde disse preparatene blitt forbudt, og produsentene saksøkt. Et sted å begynne er at flere rapporterer inn bivirkningene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå