MilKman' Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 (endret) Hei! Litt info om meg først: 1,95m høy roughly 85-86 kg mellom 6-9% fett Før ferien hadde jeg en oppkarbingsdag i uken, på ca 1100-1200g karbohydrater (Som jeg for øvrig aldri klarte å nå). I forbindelse med ferie har jeg droppet dette, da det har vært litt vanskeligere å følge nøyaktig kostholdsplan. Jeg hadde et inntak på mellom 1900-2000 Kcal, som fungerte veldig fint for min del i forhold til forbrenning. Jeg vurdere å gå litt opp i kalorier for å ligge på en noe lav fettprosent, men samtidig forsøke å øke i muskelmasse (Diskusjonen om hvorvidt dette er mulig/umulig er ikke nødvendig å starte her). Jeg har gjort svært lite research/regning ifht mitt vedlikeholdsinntak, og alle kalkulatorer ol. Gir meg resultater på alt fra 2200-3500 Kcal/dag. Flere kroppsscanninger har gitt rundt 2200Kcal som vedlikeholdsinntak. Hva er maksimalt inntak jeg kan ligge på for å fortsatt kunne dra nytte av oppkarbingsdager (Én per uke foreløpig)? Endret 3. august 2016 av MilKman' Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Oppkarbing har mange funksjoner, men basic bruker man det i situasjoner hvor kroppen og hormonenes funksjoner er svekket grunnet langvaring underskudd. Metoden er spesielt effektiv for utøvere som nærmer seg konkurransedagen/sceneform. Man får da en real men midlertidig pump i kroppen, og den kan være med å hjelpe til med å senke den siste fett%. Ved vedlikehold av kroppsvekt eller overskudd fungerer vel kroppen som den skal, og en oppkarbingsdag eller totalt unødvendig - mot sin hensikt siden man allerede får i seg nok karbs som det er? Du kan jo ta en kikk på denne artikkelen. - ser at artikkelen/nettsiden er nede i øyeblikket, men kan hende den åpner igjen snart. 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Oppkarbing har mange funksjoner, men basic bruker man det i situasjoner hvor kroppen og hormonenes funksjoner er svekket grunnet langvaring underskudd. Metoden er spesielt effektiv for utøvere som nærmer seg konkurransedagen/sceneform. Man får da en real men midlertidig pump i kroppen, og den kan være med å hjelpe til med å senke den siste fett%. Ved vedlikehold av kroppsvekt eller overskudd fungerer vel kroppen som den skal, og en oppkarbingsdag eller totalt unødvendig - mot sin hensikt siden man allerede får i seg nok karbs som det er? Du kan jo ta en kikk på denne artikkelen. - ser at artikkelen/nettsiden er nede i øyeblikket, men kan hende den åpner igjen snart. Jeg har lest gjennom artikkelen tidligere, og svaret er jo egentlig veldig enkelt: Oppkarbingsdager/-perioder er unødvendig på overskudd. Finnes det - om du vet - noen måte å få et nærmest nøyaktig resultat på vedlikeholdsinntak, annet enn kalkulatorer ol. på nett? Og hvor mye synker leptin-nivåer i forhold til kaloriinntak, for eksempel? Kan man tenke slik? Inntak på 1900Kcal/dag = Leptin-nivåene synker 70% over 5 dager 2000Kcal = 60% over 5 dager 2300Kcal = 30% over 5 dager Dersom man vet dette, kan man jo bruke oppkarbingsdager ut ifra dette, for å maxe leptinnivå og glykogen-lagre. Spørs jo også om jeg har forstått leptin-greiene riktig, selvfølgelig! Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 (endret) Det vil kanskje ikke være mulig å jobbe på denne måten - Si du har 3 dager som er 100% identiske - både hva du gjør av bevegelser i løpet av dagen, og matinntaket er 100% likt. -Dag 1 kan kroppen forbruke 2000kcal -Dag 2 1700kcal -Dag 3 2300kcal Om man fokuserer på høyt karbinntak når man kjører vedlikehold/overskuddsdager vil kroppen fungere som den skal, om ikke helt andre individuelle faktorer er inne og forstyrrer. Hvordan man måler kroppens leptinnivå osv er langt over mitt hode Endret 6. august 2016 av Countryman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå