Gå til innhold

Hvor mye (lite) kalorier for å dra nytte av oppkarbing?

Anbefalte innlegg

Hei!

Litt info om meg først:

1,95m høy

roughly 85-86 kg

mellom 6-9% fett

Før ferien hadde jeg en oppkarbingsdag i uken, på ca 1100-1200g karbohydrater (Som jeg for øvrig aldri klarte å nå).

I forbindelse med ferie har jeg droppet dette, da det har vært litt vanskeligere å følge nøyaktig kostholdsplan.

Jeg hadde et inntak på mellom 1900-2000 Kcal, som fungerte veldig fint for min del i forhold til forbrenning.

Jeg vurdere å gå litt opp i kalorier for å ligge på en noe lav fettprosent, men samtidig forsøke å øke i muskelmasse (Diskusjonen om hvorvidt dette er mulig/umulig er ikke nødvendig å starte her).

Jeg har gjort svært lite research/regning ifht mitt vedlikeholdsinntak, og alle kalkulatorer ol. Gir meg resultater på alt fra 2200-3500 Kcal/dag. Flere kroppsscanninger har gitt rundt 2200Kcal som vedlikeholdsinntak.

Hva er maksimalt inntak jeg kan ligge på for å fortsatt kunne dra nytte av oppkarbingsdager (Én per uke foreløpig)?

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppkarbing har mange funksjoner, men basic bruker man det i situasjoner hvor kroppen og hormonenes funksjoner er svekket grunnet langvaring underskudd. Metoden er spesielt effektiv for utøvere som nærmer seg konkurransedagen/sceneform. Man får da en real men midlertidig pump i kroppen, og den kan være med å hjelpe til med å senke den siste fett%.

Ved vedlikehold av kroppsvekt eller overskudd fungerer vel kroppen som den skal, og en oppkarbingsdag eller totalt unødvendig - mot sin hensikt siden man allerede får i seg nok karbs som det er?

Du kan jo ta en kikk på denne artikkelen. - ser at artikkelen/nettsiden er nede i øyeblikket, men kan hende den åpner igjen snart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oppkarbing har mange funksjoner, men basic bruker man det i situasjoner hvor kroppen og hormonenes funksjoner er svekket grunnet langvaring underskudd. Metoden er spesielt effektiv for utøvere som nærmer seg konkurransedagen/sceneform. Man får da en real men midlertidig pump i kroppen, og den kan være med å hjelpe til med å senke den siste fett%.

Ved vedlikehold av kroppsvekt eller overskudd fungerer vel kroppen som den skal, og en oppkarbingsdag eller totalt unødvendig - mot sin hensikt siden man allerede får i seg nok karbs som det er?

Du kan jo ta en kikk på denne artikkelen. - ser at artikkelen/nettsiden er nede i øyeblikket, men kan hende den åpner igjen snart.

Jeg har lest gjennom artikkelen tidligere, og svaret er jo egentlig veldig enkelt: Oppkarbingsdager/-perioder er unødvendig på overskudd.

Finnes det - om du vet - noen måte å få et nærmest nøyaktig resultat på vedlikeholdsinntak, annet enn kalkulatorer ol. på nett?

Og hvor mye synker leptin-nivåer i forhold til kaloriinntak, for eksempel? 

Kan man tenke slik?

Inntak på 1900Kcal/dag = Leptin-nivåene synker 70% over 5 dager

2000Kcal = 60% over 5 dager

2300Kcal = 30% over 5 dager

Dersom man vet dette, kan man jo bruke oppkarbingsdager ut ifra dette, for å maxe leptinnivå og glykogen-lagre.

Spørs jo også om jeg har forstått leptin-greiene riktig, selvfølgelig!

Lenke til kommentar

Det vil kanskje ikke være mulig å jobbe på denne måten - :)

Si du har 3 dager som er 100% identiske - både hva du gjør av bevegelser i løpet av dagen, og matinntaket er 100% likt.

-Dag 1 kan kroppen forbruke 2000kcal

-Dag 2 1700kcal

-Dag 3 2300kcal

Om man fokuserer på høyt karbinntak når man kjører vedlikehold/overskuddsdager vil kroppen fungere som den skal, om ikke helt andre individuelle faktorer er inne og forstyrrer. :)

Hvordan man måler kroppens leptinnivå osv er langt over mitt hode :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...