Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptopen min skrur seg av når lokket lukkes

Anbefalte innlegg

Laptopen min (ASUS ROG G750JM) har plutselig begynt å skru seg av når jeg lukker lokket. Jeg har sjekket strømstyringsinstilingene og der står det at den skal gå i ventemodus. Kjører Windows 10. Har hatt litt problemer med noen disker, men (tror) jeg har løst dette nå, vha windows disk error check. Den fant feil, rettet de opp, og finner da ingen nå. Begynner å bli lettere desperat.

noen tips?

mvh

Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om instilingene dine gjelder med og uten adapter koblet i

Sjekket det, skal fungere utifra hva settingene er.

Når jeg lukker skjermen på min ASUS G750JM og PC'en går til sleep mode, skrur den seg av. Når jeg sjekker event-viewer, har jeg fått kritisk hendelse " Kernel-Power, ID 41, Oppgavekategori (63)

Lenke til kommentar

Laptopen min (ASUS ROG G750JM) har plutselig begynt å skru seg av når jeg lukker lokket. Jeg har sjekket strømstyringsinstilingene og der står det at den skal gå i ventemodus. Kjører Windows 10. Har hatt litt problemer med noen disker, men (tror) jeg har løst dette nå, vha windows disk error check. Den fant feil, rettet de opp, og finner da ingen nå. Begynner å bli lettere desperat.

noen tips?

mvh

Daniel

Tja... Hibernate/ventemodus (suspend to disk) lagrer nåværende tilstand på disken din som et "bilde". Om det er noe galt med disken vil nok ikke det gå selv om det bare gjelder noen få sektorer. Et slikt bilde kan være på en hel del gigabyte og om bildet er korrupt vil du ikke kunne gjenopprette.

Løsningen er å bruke Sleep (suspend to RAM) istedenfor da det ikke vil være sårbart for diskfeil. Ellers kan du jo selvsagt sjekke og bytte disken da om du absolutt vil bruke hibernate.

Selv bruker jeg alltid suspend to RAM siden oppstart igjen er betraktelig kjappere enn suspend to disk.

PS. Jeg bruker ikke windows, uten at det bør ha noe å si i dette tilfellet.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

noen tips?

mvh

Daniel

Tja... Hibernate/ventemodus (suspend to disk) lagrer nåværende tilstand på disken din som et "bilde". Om det er noe galt med disken vil nok ikke det gå selv om det bare gjelder noen få sektorer. Et slikt bilde kan være på en hel del gigabyte og om bildet er korrupt vil du ikke kunne gjenopprette.

Løsningen er å bruke Sleep (suspend to RAM) istedenfor da det ikke vil være sårbart for diskfeil. Ellers kan du jo selvsagt sjekke og bytte disken da om du absolutt vil bruke hibernate.

Selv bruker jeg alltid suspend to RAM siden oppstart igjen er betraktelig kjappere enn suspend to disk.

PS. Jeg bruker ikke windows, uten at det bør ha noe å si i dette tilfellet.

Suspend to RAM, tenker du da Sleep mode? Evt hva da?

Lenke til kommentar

Ja, det er det han tenker. Obs: RAM er volatilt, og bruker nødvendigvis litt strøm, selv når maskinen er i hvilemodus. Lar du en laptop ligge i hvilemodus over noen dager vil du merke det på batteriet når du skrur den på igjen, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar

Klarer maskinen å gå i ventemodus ved at du velger det fra shutdown-alternativene?

Nei, skrur seg av da og

Ok, da kan vi se bort ifra innstillinger. Du har trolig et hardware-problem. Kanskje CPU-kjøler stopper ved lav strøm, eller at strømforsyningen ikke klarer å vedlikeholde denne tilstanden. Du kan også ha problem med disker som nevnt over. Eventulet kan dette skyldes et gammelt og utslitt batteri til hovedkort.

Lenke til kommentar

Suspend to RAM, tenker du da Sleep mode? Evt hva da?

Ja. Men du kan også gjøre som en annen her foreslo og teste om det fungerer å sette maskinen i hvilemodus manuelt. Hvis ikke det fungerer vil jeg anbefale sleep.

Ja, det er det han tenker. Obs: RAM er volatilt, og bruker nødvendigvis litt strøm, selv når maskinen er i hvilemodus. Lar du en laptop ligge i hvilemodus over noen dager vil du merke det på batteriet når du skrur den på igjen, hvis det har noe å si.

Men med greit batteri bør maskinen kunne stå en uke i sleep eller mer uten å tømme batteriet.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...