Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

A1 --> A


Anbefalte innlegg

Tok A1 som 16åring men oppgraderte aldri til A (den gang var det ikke noe som het A2). Har nå tenkt litt på å ta A, men regner med ting er annerledes nå enn tidligere mtp oppkjøring og kjøregårdsøvelser.

 

Har lest at jeg må ha 4 timer sikkerhetskurs på bane og 8 timer på vei. Slipper visstnok teoriprøven. Men er det noen som nylig har tatt klasse A eller A2 som kan fortelle meg hvordan oppkjøring og kjøregårdsøvelser foregår nå og sitter sensor bak eller kjører de egen sykkel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok klasse A i 2014.

 

Oppkjøringen skjer ved at du kjører kjøreskolesykkelen alene med sensor på egen sykkel bak deg. På kjøregårdsøvelsene så kjører du også kjøreskolens sykkel alene mens sensor står og ser på.

 

På trafikkskolen og under opplæring så sitter kjørelærer bakpå.

Lenke til kommentar

Når jeg kjørte opp nå i sommer hadde jeg aldri noen folk bak på sykkelen. Både kjørelærer og sensor kjørte etter på egen sykkel hele tiden, Meget bra synes jeg i forhold til da jeg kjørte opp til A1 for mange år siden å de satt bak på sykkelen.

Lenke til kommentar

Jeg tok klasse A i 2014.

 

Oppkjøringen skjer ved at du kjører kjøreskolesykkelen alene med sensor på egen sykkel bak deg. På kjøregårdsøvelsene så kjører du også kjøreskolens sykkel alene mens sensor står og ser på.

 

På trafikkskolen og under opplæring så sitter kjørelærer bakpå.

 

Hvilke kjøregårdsøvelser er det som gjelder nå? Fortsatt 8 tall og nødbremsing? Trekker man fortsatt kort med en "sjekk" av sykkelen før man kjører?

 

Når jeg kjørte opp nå i sommer hadde jeg aldri noen folk bak på sykkelen. Både kjørelærer og sensor kjørte etter på egen sykkel hele tiden, Meget bra synes jeg i forhold til da jeg kjørte opp til A1 for mange år siden å de satt bak på sykkelen.

 

 

Helt enig.. På A1 så var sensoren min sikkert dobbelt så tung som meg :huh:  Så fint at man nå kan kjøre alene.

Lenke til kommentar

Det er 5 øvelser. Den ene er nødstopp, de andre er unnamanøver, så er det sving, brems i sving, og krypkjøring mellom kjegler. Også får du 2 forsøk på hver av dem, og jeg tror du kan velge hvilken rekkefølge selv. Også er det viktig å huske på at sensor ser på helheten, så hvis du driter deg på en av øvelsene, så betyr ikke det nødvendigvis så mye hvis resten av kjøringen går bra.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Det er 5 øvelser. Den ene er nødstopp, de andre er unnamanøver, så er det sving, brems i sving, og krypkjøring mellom kjegler. Også får du 2 forsøk på hver av dem, og jeg tror du kan velge hvilken rekkefølge selv. Også er det viktig å huske på at sensor ser på helheten, så hvis du driter deg på en av øvelsene, så betyr ikke det nødvendigvis så mye hvis resten av kjøringen går bra.

 

Slik som jeg forsto det så får man ikke to forsøk, man må heller gjøre øvelsen 2 ganger. Så litt feil å si 2 forsøk.

Lenke til kommentar

Det er 5 øvelser. Den ene er nødstopp, de andre er unnamanøver, så er det sving, brems i sving, og krypkjøring mellom kjegler. Også får du 2 forsøk på hver av dem, og jeg tror du kan velge hvilken rekkefølge selv. Også er det viktig å huske på at sensor ser på helheten, så hvis du driter deg på en av øvelsene, så betyr ikke det nødvendigvis så mye hvis resten av kjøringen går bra.

 

Slik som jeg forsto det så får man ikke to forsøk, man må heller gjøre øvelsen 2 ganger. Så litt feil å si 2 forsøk.

 

Ja, det har du nok rett i.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...