Dr.Peedee Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Hei, ikke postet her så mye i det siste, men synes dette er viktig da kanskje enkelte kjøper Xbox One S pga 4K oppskalering. Personlig så kjøpte jeg den mest fordi jeg trenger en box til og ville ha en UHD 4K Blu-ray spiller også. Men jeg håpet jo at den kunne oppskalere rimelig bra også. Men dessverre nei. Når jeg spiller og lar Xbox One stå i 4K utsignal, så er textures/detaljer merkbart mer uskarpt enn om jeg lar den stå i 1080p ut. Med 1080P ut er det jo TV'n som oppskalerer til 4K, og det ser altså tydelig bedre ut i spill. Det er litt synd fordi det betyr at jeg må inn å surre i settingsmenyene til Xbox og endre mellom 4K ut når jeg ser Netflix og UHD 4K Blu-ray og 1080p når jeg skal spille. Synd. Hva synes dere andre? Jeg har relativt stor TV noe som at jeg ser selv mindre forskjeller tydelig. Har Samsung JS9500 (78 tommer UHD, toppmodell 2015, med HDR). Klart, det er en dyr TV med ganske så forsegjort oppskaleringsenhet. Men hadde jo håpet at det var noe mer juice i Xbox One S. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Det er vel som forventet. Skal en ganske kraftig oppgradering av HW til for at XB skal takle 4K og det har ikke XBoneS fått. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Hei, ikke postet her så mye i det siste, men synes dette er viktig da kanskje enkelte kjøper Xbox One S pga 4K oppskalering. Personlig så kjøpte jeg den mest fordi jeg trenger en box til og ville ha en UHD 4K Blu-ray spiller også. Men jeg håpet jo at den kunne oppskalere rimelig bra også. Men dessverre nei. Når jeg spiller og lar Xbox One stå i 4K utsignal, så er textures/detaljer merkbart mer uskarpt enn om jeg lar den stå i 1080p ut. Med 1080P ut er det jo TV'n som oppskalerer til 4K, og det ser altså tydelig bedre ut i spill. Det er litt synd fordi det betyr at jeg må inn å surre i settingsmenyene til Xbox og endre mellom 4K ut når jeg ser Netflix og UHD 4K Blu-ray og 1080p når jeg skal spille. Synd. Hva synes dere andre? Jeg har relativt stor TV noe som at jeg ser selv mindre forskjeller tydelig. Har Samsung JS9500 (78 tommer UHD, toppmodell 2015, med HDR). Klart, det er en dyr TV med ganske så forsegjort oppskaleringsenhet. Men hadde jo håpet at det var noe mer juice i Xbox One S. Litt på siden av Xbox, men samtidig innenfor temaet "hvem skal oppskalere". Har selv 65" av JS9505 og en UHD spiller fra Samsung UBD-K8500. Hvis jeg kjører en valing Blu-Ray 1080p i Samsungspilleren, synes jeg tv-en gjør skaleringsjobben bedre enn spilleren. Altså jeg kjører 1080p ut fra spilleren og JS9505 oppskalerer bildet. Fargene blir mer riktig, og bildet skarpere. MEN, da jeg kjørte en testdisk fra Spears & Munsil og sammenlignet testbilder, så var det på noen områder Samsung sin billige spiller skalerte bedre opp enn hva den dyre tv-en klarer selv. F.eks Moiree. Dette bildet skal helst kun ha sirkler i midten, og ikke på sidene. Første bildet, da er det dyre JS9505 som skalerer, og vi ser tydelige moire på siden av midten hvor sirklene gjentar seg. Og det skal de ikke. Så justerte jeg den billige Samsungspilleren til å oppkonvertere Blu-Ray 1080p til 2160p rett til tv. Og på dette bildet ser vi da at det er tydelig mindre moiree når spilleren gjør jobben. Det samme så jeg med noen tester av jaggies, hvor spilleren klarte det bedre enn om tv-en fikk gjøre jobben. Men igjen. Når jeg går bort fra kunstige testmønstre, og kjører en vanlig film, så synes jeg tv-en gir et bedre bildet i skaleringsjobben, enn hva spilleren gir. 2 Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 3. august 2016 Forfatter Del Skrevet 3. august 2016 (endret) Hei, ikke postet her så mye i det siste, men synes dette er viktig da kanskje enkelte kjøper Xbox One S pga 4K oppskalering. Personlig så kjøpte jeg den mest fordi jeg trenger en box til og ville ha en UHD 4K Blu-ray spiller også. Men jeg håpet jo at den kunne oppskalere rimelig bra også. Men dessverre nei. Når jeg spiller og lar Xbox One stå i 4K utsignal, så er textures/detaljer merkbart mer uskarpt enn om jeg lar den stå i 1080p ut. Med 1080P ut er det jo TV'n som oppskalerer til 4K, og det ser altså tydelig bedre ut i spill. Det er litt synd fordi det betyr at jeg må inn å surre i settingsmenyene til Xbox og endre mellom 4K ut når jeg ser Netflix og UHD 4K Blu-ray og 1080p når jeg skal spille. Synd. Hva synes dere andre? Jeg har relativt stor TV noe som at jeg ser selv mindre forskjeller tydelig. Har Samsung JS9500 (78 tommer UHD, toppmodell 2015, med HDR). Klart, det er en dyr TV med ganske så forsegjort oppskaleringsenhet. Men hadde jo håpet at det var noe mer juice i Xbox One S. Litt på siden av Xbox, men samtidig innenfor temaet "hvem skal oppskalere". Har selv 65" av JS9505 og en UHD spiller fra Samsung UBD-K8500. Hvis jeg kjører en valing Blu-Ray 1080p i Samsungspilleren, synes jeg tv-en gjør skaleringsjobben bedre enn spilleren. Altså jeg kjører 1080p ut fra spilleren og JS9505 oppskalerer bildet. Fargene blir mer riktig, og bildet skarpere. MEN, da jeg kjørte en testdisk fra Spears & Munsil og sammenlignet testbilder, så var det på noen områder Samsung sin billige spiller skalerte bedre opp enn hva den dyre tv-en klarer selv. F.eks Moiree. Dette bildet skal helst kun ha sirkler i midten, og ikke på sidene. Første bildet, da er det dyre JS9505 som skalerer, og vi ser tydelige moire på siden av midten hvor sirklene gjentar seg. Og det skal de ikke. Så justerte jeg den billige Samsungspilleren til å oppkonvertere Blu-Ray 1080p til 2160p rett til tv. Og på dette bildet ser vi da at det er tydelig mindre moiree når spilleren gjør jobben. Det samme så jeg med noen tester av jaggies, hvor spilleren klarte det bedre enn om tv-en fikk gjøre jobben. Men igjen. Når jeg går bort fra kunstige testmønstre, og kjører en vanlig film, så synes jeg tv-en gir et bedre bildet i skaleringsjobben, enn hva spilleren gir. Samme erfaring her også med Samsung UHD BD spilleren og denne TV'n. Men ikke kjørt de testmønstrene, men i vanlig bruk. Synes TV'n skalerer best. Endret 3. august 2016 av Dr.Peedee Lenke til kommentar
samco Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Bare å sette Xbox one til 1080p og allow 4k i advanced menyen så spiller du i 1080p og får ultra hd Bluray i 4k. Ganske så enkelt ... 2 Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Usikker om det er løsningen på problemet, men noen av de vanlige spørsmålene blir besvart her fra og med 30:42 Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 22. august 2016 Forfatter Del Skrevet 22. august 2016 Usikker om det er løsningen på problemet, men noen av de vanlige spørsmålene blir besvart her fra og med 30:42 Hei takk for innsatsen Dette var nok ikke "problemet". Alt funker, det er bare det at Xbox One S gjør en dårligere jobb med oppskaleringen av spill en TV'n. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 ....kanskje enkelte kjøper Xbox One S pga 4K oppskalering. Personlig så kjøpte jeg den mest fordi jeg trenger en box til og ville ha en UHD 4K Blu-ray spiller også. Men jeg håpet jo at den kunne oppskalere rimelig bra også. Men dessverre nei. Når jeg spiller og lar Xbox One stå i 4K utsignal, så er textures/detaljer merkbart mer uskarpt enn om jeg lar den stå i 1080p ut. Med 1080P ut er det jo TV'n som oppskalerer til 4K, og det ser altså tydelig bedre ut i spill. Hva synes dere andre? Jeg har relativt stor TV noe som at jeg ser selv mindre forskjeller tydelig. Har Samsung JS9500 (78 tommer UHD, toppmodell 2015, med HDR). Klart, det er en dyr TV med ganske så forsegjort oppskaleringsenhet. Men hadde jo håpet at det var noe mer juice i Xbox One S. Nå har jeg først helt nylig byttet ut XO til One S. Det eneste spillet jeg har spilt på den siden den kom i hus for 1 uke siden, er Mafia 3. Satte XBOS opp med 4k, HDR og hele pakken uten å tenke noe mer på det. Har jo lest at Mafia 3 fikk litt pes for grafikken. Jeg og synes det er meh! og noe uskarp. Selv i cut-scenes. I går skrudde jeg av 4k, og ned til 1080p på XBOS som du foreslår. Og ja!!. Merkbart mye skarpere og bedre bilde når tv oppskalerer. Jeg har jo samme tv-modell som deg, bare i 65" utgaven. Dette er jo dyre apparater som gjør en god jobb. Så konklusjonen(e) mine blir: 1. For oss som har en god tv, så ikke la XBOS ta seg av oppskalering. Det gir MERKBART dårligere bilde. 2. For dem som ikke ser forskjell, eller synes XBOS gir bedre bilde i 4k, du har mest sannsynlig et "dårlig" tv, og går glipp av god billedkvalitet generelt. 3. For dem som har lite til ingen peiling på innstillinger og tv kvalitet, (noe som faktisk er hovedparten av folk generelt), så risikerer de å ha kjøpt en XBOS og bruker innstillinger som gir dem dårligere bilde enn om de hadde hatt "gamle" Xbox One, eller bare skrudd av 4k i XBOS. Så for meg er Xbox One S sin 4k oppskalering = failed! Ser frem til å se hva PS4 Pro klarer om 10. november. 2 Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Nå har jeg rotet litt til. Testet frem og tilbake med og uten 4k HDR og vanlig 1080p i Gears of War 4.Og det er jo ikke tvil engang. Vanlig 1080p UTEN HDR ser jo mye bedre ut, enn når XBOS får skal skalere til 4k.Hadde jeg visst dette, hadde jeg aldri skiftet ut Xbox One til S-utgaven.Eneste grunnen til at jeg gjorde det var for å få HDR-bilde på min fantastiske tv. Men når det viser seg at HDR må via XBOS interne crappy shit oppskalering. Ja....så vil jeg påstå at hele HDR-biten for XBOS er en flopp, i mine øyne.Er ikke interessert i å ofre skrapt bilde med detaljer (som jeg får via 1080p!!) til en 4k-smørje med HDR. Så til alle dere som ikke skiftet fra Xbox One til S-utgaven. Dere har ikke gått glipp av noe på bildesiden i hvertfall.For meg var dette totalt bortkastet. Lenke til kommentar
RegistrereMeg Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Sikkert noen som har en eldre Xbox one som vil bytte med deg, så får du den gode gamle tilbake Lenke til kommentar
Claus3000 Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Fikk akkurat xbox one s i hus. Hvordan får jeg HDR på TV? Står at TVen min ikke kan vise HDR i xbox-menyen. Har en Samsung 65KS7005 som skal kunne vise HDR. Er mest intressant for å kunne se 4K Blu-ray med HDR.Xboxen er for øyeblikket koblet rett i TV hvis det skulle ha noe å si. Endret 28. oktober 2016 av Claus Racing Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Fikk akkurat xbox one s i hus. Hvordan får jeg HDR på TV? Står at TVen min ikke kan vise HDR i xbox-menyen. Har en Samsung 65KS7005 som skal kunne vise HDR. Er mest intressant for å kunne se 4K Blu-ray med HDR. Xboxen er for øyeblikket koblet rett i TV hvis det skulle ha noe å si. Får du HDR muligheten om du lar Tv stå på Normal visning? Altså ikke SpillModus? Lenke til kommentar
Claus3000 Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Fikk akkurat xbox one s i hus. Hvordan får jeg HDR på TV? Står at TVen min ikke kan vise HDR i xbox-menyen. Har en Samsung 65KS7005 som skal kunne vise HDR. Er mest intressant for å kunne se 4K Blu-ray med HDR. Xboxen er for øyeblikket koblet rett i TV hvis det skulle ha noe å si. Får du HDR muligheten om du lar Tv stå på Normal visning? Altså ikke SpillModus? Fant ut av det. Måtte aktivere HDMI UHD color på TV`en. Men et annet spørsmål litt utfor tema. Går det kun å få Stereo-lyd via TV? Har en ny receiver med mulighet for de nyeste lydformatene koblet til TV`en via ARC. Altiboxen som er koblet likt gir i det minste DD5.1 til reciever når tv-sendingene gir denne muligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå