Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stor sjanse for at en henlagt sak blir klaget inn?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk brev i posten om at en sak ble henlagt etter bevisets stilling, av politiet. Det står i brevet at avgjørelsen kan klages inn til statsadvokaten. Er det stor sjanse for at anmelder vil klage inn avgjørelsen? Jeg vet ikke hva som menes med bevisets stilling men jeg er glad for at det er henlagt slik det er mest sannsynlig ute av verden.

Anonymous poster hash: c537c...da0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om anmelderer er enig i at det er ei grei avgjersle å henlegge saka, eller om anmelder meiner at saka burde etterforskast vidare.

Det varierer også litt etter personlegheita til anmelder, enkelte forfølger sine rettigheiter til det fulle og sender inn klager og søknadar på absolutt alt, andre skyr slike byråkratisk e prosessar som pesten.

At saka er henlagt pga bevisets stilling betyr at politiet har så lite konkrete bevis på nåværande tidspunkt at det ikkje blir funnet forsvarlig å bruke ytterligare ressurser på saka, basert blant anna på alvorligheita av forbrytelsen.

Lenke til kommentar

Spørs om anmelderer er enig i at det er ei grei avgjersle å henlegge saka, eller om anmelder meiner at saka burde etterforskast vidare.

Det varierer også litt etter personlegheita til anmelder, enkelte forfølger sine rettigheiter til det fulle og sender inn klager og søknadar på absolutt alt, andre skyr slike byråkratisk e prosessar som pesten.

At saka er henlagt pga bevisets stilling betyr at politiet har så lite konkrete bevis på nåværande tidspunkt at det ikkje blir funnet forsvarlig å bruke ytterligare ressurser på saka, basert blant anna på alvorligheita av forbrytelsen.

Men det betyr ikke at politiet mener at jeg er skyldig?. Jeg får håpe at anmelder ikke klager og at dette er lagt bak oss nå. Jeg var ute for en situasjon tidligere hvor en person anmelder meg. Saken ble på lik måte henlagt. Anmelder klaget til statsadvokaten og klagen ble avvist av statsadvokaten.

Lenke til kommentar

Hva politiet tror eller mener er irrelevant. Hva anmelder synes er umulig å svare på, altså at ingen (ikke du engang regner jeg med) vet hva han kommer til å gjøre. Du får egentlig bare vente å se da det ikke er noe fornuftig råd å komme med, verken fra advokater eller andre.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre betyr [bevisets stilling] at: " Politiet må prioritere andre saker av kapasitetshensyn. Sannsynligheten for å få tilstrekkelig kapasitet er så liten at din sak må henlegges".  Tror jeg.

Det jeg er sikker på er at problemet gjøres verre av samfunnets slim-åler!

Endret av Thonord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig at anmelder ikke tenker lenger på denne saken og derfor ikke klager det inn. Anmelder var ganske sint på meg sist vi pratet sammen. Jeg får håpe på at han ikke er det lenger og at han ikke klager det inn. Dersom han klager det inn så regner jeg med at klagen blir avvist men det er ikke noe greit med slike situasjoner. Får krysse fingrene. Og det kommer ann på hvilke type anmelder er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...