Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] DNS problem - defekt router?

Anbefalte innlegg

Har en Cisco EPC3925 fra Get. Har slitt med en del nettverksproblemer - noen sider laster ikke inn, Outlook fikk ikke kontakt. Ping med navn fungerer ikke, mens ping til IP fungerer.

Powercyclet router, da fungerer det en kort stund.

Bytter DNS setting fra "Obtain DNS server address automatically" til Get sin 84.208.20.110, da fungerer det. Har samme problem på flere Windows PC'er, og en Linux boks.

Noen tips til en sikker diagnose?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men det virker som at router ikke klarer å koble DNS forespørsler fra LAN til WAN.

Kjenner ikke til router boksen du har, men det kan virke som den har en DNS forwarder/resolver (dnsmasq/unbound) som ikke funker allverden. Du burde kunne slå "forwarding" av i router slik at den deler ut ISP'en sin(e) DNS IP'er (istedenfor sin egen) i DHCP svaret til klienten(e). Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Kan velge egen dns. Kan gå for 8.8.8.8 for hoved og 8.8.4.4 på sekundær dns. Dise er google sine dns'er og har god og rask cache på nett. Er veldig fornøyd selv. Ellers kan du manuelt skrive inn ISP'n sine dns adresser. Går fint det også.

Lenke til kommentar

Kan velge egen dns. Kan gå for 8.8.8.8 for hoved og 8.8.4.4 på sekundær dns. Dise er google sine dns'er og har god og rask cache på nett. Er veldig fornøyd selv. Ellers kan du manuelt skrive inn ISP'n sine dns adresser. Går fint det også.

Jeg kjører egen intern DNS-server (bind) på egen hw. Og jeg har satt opp disse som forwarders. Da slipper jeg unna Get sine DNS-utfordringer samt tullete norske sperrer.

Lenke til kommentar

Hårek: Svak og svak. Setter du manuell dns fra en stor internasjonal tilbyder fremfor en liten nasjonal operatør, så er du sikret når/om dns tjeneren hos operatøren bryter sammen en dag. Og det skjer oftere enn man tror. :)

Jeg sluttet å bruke Get sine DNS-servere rett og slett fordi jeg litt for ofte opplevde ustabilitet med dem.

Lenke til kommentar

En fordel med å beholde providers DNS-servere er at det kan gi bedre bilde oa. på f. eks. Netflix: Vet at blant annet Altibox har egne CDN-servere for caching av innhold fra Netflix. Ved å bruke tredjeparts DNS-servere hentes data fra kilden og ikke providers CDN og kan dermed gi dårligere bilde*

*Baserer dette på erfaring, ser at jeg får connections mot servere/enheter i Altibox sitt nett når jeg strømmer med A's DNS mens hvis jeg setter til Google DNS (8.8.8.8) får jeg ikke connection mot disse.

Lenke til kommentar

Nå fant jeg feilen. Føler meg skikkelig dum - det er lov å le.

Holdt på med feilsøking i dag - kom ikke inn på Cisco, istedet kom jeg til innlogging for D-Link. Et spøkelse fra fortiden.

For en stund siden satte jeg opp en Arduino i garasjen. Trengte en switch, og tenkte jeg kunne gjenbruke en gammel router.

Men jeg glemte å sette dennes IP adresse til noe annet - den hadde samme IP som Cisco'en!  :wallbash:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...