Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie ut uthus på andres tomt?

Potetsjokolade

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurte på om jeg har lov til å leie ut noe jeg selv ikke eier, med lov fra eierene. For eksempel en leilighet mine foreldre eier, og beholde og skatte av den inntekten. Hvor eierene av leilighet syntes det er greit jeg leier den ut, og beholder inntektene selv.

Tenker dette burde være lov, mtp. Avtalefrihet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg lurte på om jeg har lov til å leie ut noe jeg selv ikke eier, med lov fra eierene. For eksempel en leilighet mine foreldre eier, og beholde og skatte av den inntekten. Hvor eierene av leilighet syntes det er greit jeg leier den ut, og beholder inntektene selv.

Tenker dette burde være lov, mtp. Avtalefrihet

Jeg vet ikke om det er lov eller ikke, men en løsning kan vel være at foreldrene dine leier ut og bare gir deg pengene som gave vær mnd?

Lenke til kommentar

Blir ikkje dette det same som framleige?

Einaste som er unormalt er vell då at du leiger for 0 kr av dine foreldre, og deretter framleiger for X kr til neste person?

Ein skatter jo av inntektene, så om dine foreldre reellt sett ikkje har inntekter, så er det heller ingenting å skatte for.

Du som får inntekter må sjølvsagt skatte på vanlig måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er helt ok såvidt jeg vet (fremleie), men det bør/må lages en kontrakt mellom TS og eier (den/de TS låner eiendommen av).

Problemet oppstår dersom eier av en eller annen grunn vil/må selge eiendommen (eller selv ta den i bruk på annen måte). Denne kan ikke gjøre dette før leietagers (den TS leier ut til) oppsigelsesperiode er utløpt.

Så TS bør skaffe seg en kontrakt med tilsvarende oppsigelsesfrist på sitt lån av eiendommen. Kontrakten bør også inneholde at eier godtar fremleie.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige modeller å gjøre dette på.

Den ene modellen er fremleie. Da er du formelt sett leietaker i et avtaleforhold mellom deg og dine foreldre, og du fremleier eiendommen til noen andre. Dette er lite hensiktsmessig hvis du skal beholde alle inntektene selv og aldri har tenkt å bo i boligen.

En annen modell (kommisjonærmodellen) kan gå ut på at foreldrene dine overdrar bruksretten til leiligheten til deg, varig eller tidsbestemt. Da leier du ut i eget navn, men du er ikke selv leietaker, og det blir ikke et fremleieforhold.

En tredje modell (fullmektigmodellen) kan gå ut på at du er dine foreldres fullmektig, og leier ut i dine foreldres navn.

Alle disse modellene har fordeler og ulemper ved seg, og det gjelder forskjellige regler ved rettslig konflikt. For eksempel har du lov å drive inn husleie for namsmannen/domstolene selv i den første og andre modellen, men ikke den tredje. Det er uansett viktig å ha en grundig forståelse med eier om hvordan rettigheter og plikter skal fordeles i de tre leddene eier-deg-leietaker.

Det er verdt å gjøre oppmerksom på at leieinntektene vil være skattepliktige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...