Gå til innhold

Xperia X performance vs. iPhone SE

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger litt innspill på hvilken mobil som skal bli min neste! Håper dere kan bidra litt. :)

Jeg har tidligere alltid hatt "Sony Ericsson", når smarttelefonene kom var det naturlig å gå over til Sony. Jeg hadde en periode iPhone 4, og var for så vidt greit fornøyd med det, men gikk likevel tilbake til Sony. Har nå en compact Z3. Har vært veldig fornøyd med denne, og trives med de individuelle mulighetene og valgene som ligger i Android fremfor iPhone. Likevel er jeg ikke den som benytter meg mest av denne muligheten.

Det som er viktigst for meg med telefonen er at den har bra kamera, og god batteritid. I tillegg liker jeg ikke at de blir for store i hånda. Meget fornøyd med størrelsen på compacten.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for x performance til tross for størrelsen, men svigerinna mi har nettopp kjøpt den og sier at batteritiden suger (hun gikk også fra z3, så hun vet hva god batteritid er).

Det jeg derimot har merket er at batteritiden på min z3 også har blitt elendig "over natta". Jeg må plutselig lade en gang i løpet av dagen, og bruken min er lik som den har vært hele tiden. Så i den forbindelse så lurer jeg på om det er noen flere med Sony som har opplevd det samme og at det har noe med oppdatering el.l å gjøre, eller om min bare er utslitt og at svigerinna mi har fått en telefon med noe som er feil.

Dette med batteritiden gjør at jeg blir skeptisk.

Grunnen til at jeg vurderer SE er fordi det er en 6'er i en størrelse som funker bedre for meg. Men er åpen for argumenter for å da heller kjøre på med en 6.

Håper noen har orket å lese helt ned hit, og har noen tanker å komme med. :)

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang batteritid - har du prøvd å kjøre fabrikk gjenoppretting? Det hender at apper kan henge seg opp etter programvareoppdateringer og telefonen "spiser" derfor batteri.

Z3 compact er dog en av de beste telefonene når det kommer til batteritid, sjekk evt GSM arena sin tabell over batteritid - gir en grei pekepinn på hva man kan forvente:

http://www.gsmarena.com/battery-test.php3

Som du ser så er det ikke langt fra at sony xperia x performance (61 timer endurance rating) har halvparten av batteritiden til z3 compact (101 timer endurance rating). Så det vil være normalt at man opplever dårligere batteritid om man går fra z3 compact til nesten hva som helst av andre kjente telefoner. Iphone SE har fått 73 timers endurance rating.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Jeg har ikke prøvd fabrikkgjenoppretting, godt tips.

Har heller ikke sjekka sånn endurancetabell før, den gir jo mye informasjon! Det var jo vesentlig forskjell på z3 og x performance.

Men batteritiden hun opplever bør ikke være normalt fordi hun må lade en gang i løpet av dagen, og slå av WiFi og lignende på natta. Både min og hennes tapper seg vesentlig på natt uten bruk, slik skal det jo ikke være.

Når det gjelder z5 har jeg ikke vurdert den av den enkle grunn at jeg er en sucker for nye ting. Når jeg først skal bytte til ny mobil så ønsker jeg å merke forskjell, og at det ikke bare er nytt skall med likt innhold. For øvrig ingen grunn til at jeg bytter mobil annet enn at jeg er lei og vil ha noe nytt. Men jeg tenker jo at jeg bør vurdere det siden du nevner det. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Android bruker mye mer strøm enn iOS. Dette gjør at en Androidtelefon med 3000 mAh batteri varer like lenge som en iPhone med 1500 mAh.

Jeg er sikker på at Xperiaen har sine positive sider, men størrelsen på skjermen gjør at strøm blir fort borte. Dessuten bruker Android mye mer strøm i standby enn IOS. Jeg har ikke noe forklaring på hvorfor, men når jeg legger mine nyoppladede telefoner ved siden av hverandre for å sove om natta, da våkner jeg med  99% på iPhone og 89% på Samsung eller Oppotelefonen min.

iPhone SE har liten skjerm, er strømgjerrig og det er heller ingen tvil om at iPhone SE har et mye bedre kamera enn Sonyen. Kun de mest fanatiske Aplehaterne skal påstå noe annet.

Jeg bruker selv både Android, IOS og WP, men jeg må innrømme at jeg bruker mest min iPhone SE. Lenge siden jeg var så fornøyd med en mobiltelefon!

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Android bruker mye mer strøm enn iOS. Dette gjør at en Androidtelefon med 3000 mAh batteri varer like lenge som en iPhone med 1500 mAh.

Jeg er sikker på at Xperiaen har sine positive sider, men størrelsen på skjermen gjør at strøm blir fort borte. Dessuten bruker Android mye mer strøm i standby enn IOS. Jeg har ikke noe forklaring på hvorfor, men når jeg legger mine nyoppladede telefoner ved siden av hverandre for å sove om natta, da våkner jeg med  99% på iPhone og 89% på Samsung eller Oppotelefonen min.

iPhone SE har liten skjerm, er strømgjerrig og det er heller ingen tvil om at iPhone SE har et mye bedre kamera enn Sonyen. Kun de mest fanatiske Aplehaterne skal påstå noe annet.

Jeg bruker selv både Android, IOS og WP, men jeg må innrømme at jeg bruker mest min iPhone SE. Lenge siden jeg var så fornøyd med en mobiltelefon!

Veldig nyttig tilbakemelding!

Takk!

Det eneste jeg kjenner på med å evt. gå tilbake til Apple er at det var et helvete å gå fra Apple til Android, mye pga. imessage og at jeg ikke fikk smsene jeg skulle, fordi de havna i imessagefengsel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Den ser jeg. Omstilling alltid litt problematisk, og iMessage er noe forbanna herk om du spør meg. Der er jeg helt enig med deg!

Lenke til kommentar

Merk at Sony sin stamina modus er fjernet fra Android 6.0 til fordel for doze mode og app standby mode i 6.0.

Grunnen til at jeg nevner det er at et større antall brukere klager på at dems Sony device ikke har like bra batteritid som føre Android 6.0 oppdatering.

Endurance målingene på gsmarena er utført på sw/versjoner mobiltelefoner hadde ved lansering/test.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt Z3C selv et års tid, har kjørt den med både Android 5.x, 6.x concept og 6.x final. Batteriet holdt vanligvis veldig bra, men i perioder ble det tappet raskt. Du bør starte med å kjøre en "Reparer" fra Sony PC Companion, den installerer nyeste versjon av Android (for din telefonmodell) uten at gammelt grafs tas vare på. Deretter setter du opp telefonen på nytt manuelt, slik at du ikke får med ev. grafs som ligger i en gammel backup. Dersom du fortsatt har problemer, boot telefonen i Safe mode. Da vil alle apper som ikke er med fra Sony ikke starte opp, så dersom batteriet holder fint da, vet du at problemet skyldes en av dine apper. Da er det bare å slette dem en etter en til du finner ut hvilken det er. Dersom batteriet tappes raskt fortsatt, er det en feil på din telefon, ev utslitt batteri.

Jeg har forøvrig byttet fra Z3C til iPhone 6S, og må si at iOS oppleves som mye mer stabilt, og at appene i Store har ofte bedre kvalitet enn de tilsvarende i Play. Valg av operativsystem er smak og behag, selvsagt, både iOS og Android har sine fordeler og ulemper. 

Ikke noe problem å bytte fra iOS med iMessage til Android med kun SMS, bare å slå av iMsg på telefonen før man slutter å bruke den, eller fjerne den over listen over aktive enheter på iCloud hvis telefonen er ødelagt/mistet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...