Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

edonkey dreper avidi


Anbefalte innlegg

Har hatt Internett gjennom kabel fra Avidi i 3 år. Fikk i sommer installert ny modem fra Avidi. Har etter dette vært plaget med at modemet henger kort tid etter at overnet/edonkey-klient er startet. Eneste løsning er å restarte modem, og fornye IP-adressen. Da fungerer Internet i noen få minutter (eller timer) til, før det på nytt går ned. Dette skjer kun dersom jeg kjører edonkey/overnet.

 

Etter mye diskusjon med Avidi om saken (kun det at modemet låser seg av og til), har jeg foreløpig gitt dem opp. Tenkte å ta opp saken igjen, eller bare skifte til ADSL fra NextGenTel eller noen andre...

 

Er det noen andre som har erfaring med edonkey og Avidi?

Er dette noe som Telenor Avidi gjør med vilje, eller bør jeg få byttet boksen?

Andre forslag?

 

:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det noen andre som har erfaring med edonkey og Avidi?

Er dette noe som Telenor Avidi gjør med vilje, eller bør jeg få byttet boksen?

Andre forslag?

 

:(

Telenor Avidi liker ikke kunder som bruker linjen sin aktivt. De vil helst bare ha kunder som surfer litt på www.startsiden.no, og sjekker mailen et par ganger om dagen.

 

Jeg har selv Telenor Avidi, og fra dag 1 har jeg hatt altfor lav opplastingshastighet.

 

Da en tekniker var på besøk her, fortalte han meg at de kutter P2P-trafikk med vilje. Han presterte også å si: "Det er ikke noe nedlastingsabonnement, dette. Det er et surfeabonnement".

 

 

Bytt til en annen leverandør hvis du kan.

Lenke til kommentar

Jeg har avidi og bruker overnet! DET suger!

 

Bare med at noen andre surfer mens jeg spiller, så går jeg fra 80 til 200 i ping.. det går sakte rett og slett...

 

Jeg var på et lan med 1024/256 ADSL, der spillte vi 6 stykk på samme server.. og hadde like god ping some jeg har hjemme her ALENE.

 

Avidi suger, og jeg vil bytte.. men vet ikke til hva.. skulle likt og hatt firstmile 1024/640 men det tilbys ikke her i Molde :thumbdown:

 

kanskje adsl.no. men vet ikke hvordan linjene er.. stabil? holder de hastigheten de lover? på den 1500/512 linja :)

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, men min erfaring med Avidi kunne vært 100% positiv, hadde det ikke vært for at nettet nå går ned i hytt og pine. Har kjørt flere målinger på hastighet, og Avidi leverer det de lover, helt til nettet plutselig bare går ned. Jeg ønsker meg en leverandør som ikke sparker meg ut av Internett støtt og stadig.

 

Er det bare jeg som har dette problemet?

Er det noen som kan dele sine erfaring med overnet og andre leveranører av bredbånd?

Jeg vil jo ikke skifte til et enda dårligere bredbåndsselskap.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at overnet/edonkey skaper litt problemer uansett hvilken leverandør du bruker. Grunnen er at disse klientene er litt dårlig skrevet spør du meg. De gir ikke slipp på portene etter at de er brukt og krever dermed masse ressurser etterhvert. Et problem med edonkey og ZoneAlarm, er at ZoneAlarm spiser minne etterhvert som edonkey laster ned/opp. Og det er fordi edonkey ikke frigjør portene etterhvert som de ikke trengs.

 

I Avidi sitt tilfelle, tipper jeg at modemet ikke klarer å henge med, det blir rett og slett for mye. Selv har jeg en Netopia 4352 (eller hva det no er) fra NGT, og det klarer det, selv om jeg ser at CPU bruk på ruteren er markant høyere enn hvis ikke edonkey kjører.

 

På NGT sier de ihvertfall ikke at du bare har et surfe-abbonement :laugh:

Lenke til kommentar

Konklusjon: Det nytter ikke nødvendigvis å skifte leverandør. Overnet og eDonkey er så råtne applikasjoner at det kan drepe nettverksforbindelsen uansett.

 

Har du flaks så går det bra!

 

Jeg er forresten fornøyd med 512/128 fra Avidi, selv om det frister med høyere fart. Er på nett 24/7/365 (så lenge jeg ikke kjører P2P) og har alltid høy fart . Skal vente litt, og så vurde på nytt om det er noe vits å skifte.

Lenke til kommentar
til stranden,

jeg har ett søskenbarn som bor i Molde, han har dem 2mbit linja fra adsl.no (mimer) og han er strålende fornøyd med den. ligger sånn jevnt på ca 2.3-2.5mbit ned, av og til opp til 2.8mbit. pingen er og meget bra, stabilt på rundt 30ms mot cs.vg.no

Oh yeah!

 

For bare overtale folka mine til at det er bedre! :cry:

Lenke til kommentar

Hei Bro2,

 

Fint at jeg klarte å provosere frem din kommentar. Jeg tror nemlig ikke at overnet og eDonkey er så dårlig programmert, tvert i mot. Jeg kjører selv en ruter / brannmur / WebServer / Desktop maskin på en gammel 300MHz PC som ikke har noen problemer med å ta unna trafikken fra opptil 3 andre maskiner på hjemmenettverket, samt å kjøre egne applikasjoner.

 

Tror mer og mer på teorien om at Avidi med viten og vilje har lagt inn sperrer for overnet. Dette fungerte jo utmerket helt inntil jeg fikk nytt modem i sommer. Har forsøkt å skru ned alle parametre til et minimum, men det har ingen effekt.

 

Målet mitt med dette innlegget var å finne ut om andre som har Avidi opplever det samme, eller om det kun er jeg som har dette problemet. Jeg har ikke fått svar.

Lenke til kommentar

klippet ut fra en veiledning hos en online gamer jeg bruker:

 

KAZAA AND FILE SHARING PROGRAMS

 

If you run any file sharing program, you might as well get use to the fact that you will never have a decent connection to the servers.

Turning off those programs after they have been running for any period of time at all does not stop the users on the Internet from pounding on your connection.

This will cause lost packets, switches from UDP to TCP, and just generally lousy connections to the servers.

My testing shows, that after the program has been running longer than 3 hours, it takes over 24 hours for your Internet connection to return to normal.

 

Dette er vel drøy kost for kazaa og andre fildelings brukere men desverre sant, her må man velge spille eller laste ned. Problemet er at man får tusenvis av brukere som pinger deg for og se om du har programvare og laste ned og dette en lang tid etter at du har slått av fildelingsprogrammet.

Regner med et lite hylekor etter dette innlegget men sånn er det.

Det er ikke alltid ISPèn som har skylden.

 

Jeg bruker ikke telenor selv men nextgentel.

Endret av airguard
Lenke til kommentar
ZebGuru:
Konklusjon: Det nytter ikke nødvendigvis å skifte leverandør. Overnet og eDonkey er så råtne applikasjoner at det kan drepe nettverksforbindelsen uansett.

 

det høres ut som at du vet vet hva du skriver om.......NOT!

Det stemmer faktisk det ZebGuru sier.. Har selv to maskiner på nett vha. en SMC 7004BR router. Denne er igjen koblet til NGT sitt modem. Om begge maskinene er oppe med eMule samtidig så kneler SMC'en og all trafikk stopper opp. Den klarer en maskin på eMule, men ikke to. eMule er standard satt opp til å lytte på 600 porter, det sier seg selv at det utstyret som følger med et bredbåndsabb. ikke er beregnet på at 1200 brukere pinger og/eller laster ned fra deg samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...