Gå til innhold

Slik skal roboter male Øresundsbroen - 20 meter av gangen meter gjennom 13 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke fordeler er det å ha valgt "ordinært stål" i første omgang? Kan det tenkes at man hadde fått spesiallegert stål for 340 millioner norske kroner til hele broens lengde som et påslag til kostnaden av vanlig stål, som ikke ruster med det første?

 

Hvorfor skal det alltid velges billigste materialer?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor leser du "ordinært stål"? De har brukt fancy greier som maling som antagelig holder like lenge som om de skulle brukt spesiallegert stål til 340 millioner ekstra. Regner med at dette er gjennomtenkt og at det er eksperter som har designet broen og stått for materialvalg basert på innkjøpskostnader og vedlikeholdskostnader. Det er ikke Norge det er snakk om her :p

Lenke til kommentar

Spesiallegert stål i de rustfrie varianter er gjerne mye seigere enn vanlig stål. Så broen hadde ikke kun fått rustfrie egenskaper, men helt nye strukturelle egenskaper.
 
Den hadde garantert blitt betydelig tyngre, men stålet seigere, så det hadde kanskje tålt litt mer. Hvor mange millimeter tynnere metallgods de da kunne greid seg med har jeg ikke greie på, men tipper det hadde utgjort noe. Men, kan hende det ikke bare hadde gitt positive egenskaper. Har ikke full oversikt på det, men vekt er garantert en negativ egenskap.
 
Nå synes jeg du snakker litt over ditt eget hode. For artikkelen forteller om en simpel malingsvedlikeholdskostnad. Og om noen år fram i tid, så må du nok regne med nye millioner på en så kjedelig operasjon som å vedlikeholde med lakkpleie.
 
Jamfør det du sa her:
 
 

De har brukt fancy greier som maling som antagelig holder like lenge som om de skulle brukt spesiallegert stål til 340 millioner ekstra.


Jeg vet selvfølgelig lite om hvor mange kilometer med påslag for spesialstål disse 340 mill. hadde rukket. Men, jeg er ihvertfall ærlig om det. Men, du får mye vanlig stål for 340 millioner kroner, det er ihvertfall helt sikkert. Så hvor mange millioner en hel bro med spesialstål koster av samme strukturelle type bro, det får en innkjøper av stål svare for.

 

 

EDIT:

For alt jeg vet så kan det tenkes at titankonstruksjon hadde vært det ideelle valget. Nå vet jeg bare at titan er svært lett, nokså nært aluminium, svært sterkt og litt utfordrende å smelte og bearbeide pga. faren for forurensninger.

 

Titan råstoff er det her på jorden, men jeg kjenner ikke prisen. Men, det jeg vet med sikkerhet er at tilvirkning av titan er en utfordring, da det krever en del skjerming, slik at forurensninger ikke kommer til i smeltebadet, sveis og liknende. Men, gitt at broen er så stor, og at man kunne anlagt en midlertidig fabrikk for titanproduksjon av bærebjelker, og fått leid inn kompetente sveisere. Så kan det godt hende at produksjonen av titanet kunne kommet et stykke ned i pris i forhold til de syke prisene som oljeindustrien gjerne betaler for titandeler sertifisert for det ene med det andre. Men, igjen så må jeg innrømme at jeg ikke har nok kunnskap.

 

Titan er rustfritt. Og det er edlere enn mange andre metaller, slik at utfordringer med galvaniske strømninger forbyr direkte kontakt med andre metaller. Men akkurat slikt er jo ingen nyhet. Alle som har lært litt om metaller bør vite at edlere metaller tærer opp mindre edle metaller. Det er jo lite forskjell mellom titan sammenliknet med andre metaller på denne problemstillingen. F.eks. så bruker man jo offeranode på båt, slik at propell med mere ikke skal tæres opp. Offeranode på f.eks. aluminimsbåter. Når man har en kobberplate, så vil det å bruke spiker, skrue av et annet metall kunne få konsekvenser, det finnes mange flere eksempler  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Snakker over eget hode gjør jeg sikkert hele tiden. Dette er dog ikke en simpel malejobb og dermed ikke en simpel malingsvedlikeholdskostnad. Teknologien de utvikler vil også være verdt en del vil jeg tro, det blir også en engangsutgift så sant den ikke blir ødelagt.

 

Som sagt så regner jeg med at det er eksperter som har vært på jobben som også har sett på materialvalg. Har sett på et par dokumentarer på Discovery om ingeniørkunst og broer er vanskelige greier.

 

Sjekket litt opp rundt rustfritt stål nå og saltvann er ikke dens beste venn. Rustfritt stål vil ikke takle saltvann selv om det vil ruste treigere. Et beskyttende lag maling må da brukes uansett. Du får lese litt selv. Men jeg er ikke ekspert på stål og legeringer så jeg kan jo bare spekulere rundt valget.

Lenke til kommentar

Det var også derfor jeg pratet om spesiallegeringer av stål, for å unngå å komme innom svake legeringer som 18/8-stål, 304-stål. Selv 316 ruster jo i nordsjøen om du gir det nok tid. Og 316 betyr syrefast legering. Rustfritt stål er dømt til å ruste gitt aggressive nok miljø. Broen står jo midt i saltvannsgapet.

 

Det finnes rustfrie legeringer som har mye mere av tunge og dyre metaller. De er ikke billige. Kan hende titan ville vært billigere i masseproduksjon. Det er ihvertfall en del titan i jordskorpen.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Titanium#Occurrence

 

Selv i Norge så har vi steinbrudd, hvor det produseres titan.  Så med gode selgere fra Norge ovenfor svensker og dansker som stod for planleggingen av broen, så kunne man jo tjent en slant selv her på berget:

 

http://norsk-bergverksmuseum.no/titania-sin-gruvevirksomhet-i-sokndal/

Lenke til kommentar

Tror du de kunne ha fikset titanet raskt nok i forhold til tidsfristen til brua, ikke det at de ikke kan forlenge fristen.

 

Jeg tviler på at de hadde fått nevneverdig avslag på titan hvis de utelukkende hadde brukt det. Det beste er vel å bygge broa strategisk i forhold til vedlikehold, noe som ikke alltid er tilfelle når det kommer til store konstruksjoner.

 

Svar fra google;

"The price of commercially pure titanium (CP) has risen sharply since 2003 to 2014, from $15.00 per lb to $30.00 per lb."

 

"The price per pound of stainless steel varies, but as of September 2014, the current price for a pound of stainless steel is between $38 and $40"

 

"The current, as of 29-Jul-2016, price of steel is 300.0 dollars per tonne"  Som blir 0.3$/ kg?

 

Hmmm, disse tallene er nok ikke representative for saken pga lavere pris for høyere mengde. Jeg vet eller om de er 100% korrekte, men regner med at det hvertfall gir en pekepin.

 

Edit; + kostnadene for å få det laget slik de vil ha det, prisene her er nok ikke for ferdiglagde f.eks. rør. Kan få ordnet priser på rør, firkantrør, plater, etc.  fra Norsk Stål via en bekjent, men det blir litt overkill :p

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Se det, så råstoffet titan er egentlig ganske rimelig i forhold til rustfritt stål som er en legering som krever en del krom og nikkel (blant annet). Det samsvarer jo veldig bra med jordskorpens store innhold av titan. Og siden det finnes gruvedrift av mange forskjellige metaller på alle kontinenter, så får man også konkurranse.

 

Dessuten så er nok etterspørselen etter oksyd av titan og rent titanmetall rimelig stor. Det brukes blant annet i hvit husmaling, hvit lakk, hvite fiskeboller, kirurgiske implantat med flere..

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært en robot som kan bevege seg langs broen, så vil jeg tro dette kan gå langt raskere enn over 13 år. Male 2-300 meter med første strøk, deretter gå tilbake og male 4-600 meter med strøk to. Vil også tro at med en skinne montert langs siden av broen, og en heis, så vil det ikke fungere som et særlig stort vindfang.

 

Men det er som alltid lett å forestille seg løsninger, når man sitter 200 mil unna... :)

Lenke til kommentar

Nja, det skal jo være ordentlig rengjort først. Så skal det rengjorte holdes tørt, og det er jo ikke alltid like lett med saltråke siden broen ligger i havet / sundet. Jeg kan godt forstå at operasjonen ikke er like fram, slik du beskriver at du ønsker den.

 

Ellers skal jo roboten også påføre lakken i alle mulige slags vinkler, slik at jobben blir ordentlig gjort. Ellers skal vel kanskje roboten, også ha en automatisk skanning av lakktykkelse elns. Kanskje ting jeg ikke har tenkt over en gang også..

Lenke til kommentar

Hvis det koster 340 000 000 bare for en "enkel" vask og ny maling over snaue 8 km, hvor mange fantasillioner kostet da selve broen? Eller skal de bruke maling med edelstenflak? Det er jo en helt spinnvil pengesum. Det er helt ekstreme estimater over hele prosjektet. 13 år på å male 8 km er helt vilt det også. Jeg tror jeg skal begynne i malebransjen.

Lenke til kommentar

Hvis det koster 340 000 000 bare for en "enkel" vask og ny maling over snaue 8 km, hvor mange fantasillioner kostet da selve broen? Eller skal de bruke maling med edelstenflak? Det er jo en helt spinnvil pengesum. Det er helt ekstreme estimater over hele prosjektet. 13 år på å male 8 km er helt vilt det også. Jeg tror jeg skal begynne i malebransjen.

 

De samlede kostnader med Øresundsforbindelsen var om lag 30,1 milliarder DKK (2000-kr). Se: https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98resundsforbindelsen

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Hvis det koster 340 000 000 bare for en "enkel" vask og ny maling over snaue 8 km, hvor mange fantasillioner kostet da selve broen? Eller skal de bruke maling med edelstenflak? Det er jo en helt spinnvil pengesum. Det er helt ekstreme estimater over hele prosjektet. 13 år på å male 8 km er helt vilt det også. Jeg tror jeg skal begynne i malebransjen.

 

De samlede kostnader med Øresundsforbindelsen var om lag 30,1 milliarder DKK (2000-kr). Se: https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98resundsforbindelsen

Et beløp norske politikere steiler over, og så glemmer de å se på den ekstreme næringsutviklingen som fulgte. Og ikke minst spart reise tid. Så, den broen over Bjørnafjorden, bygge den fort som bare f!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvis broen skal males med roboter, da burde det jo være en smal sak å ta begge sider samtidig, og ha en robot som kommer bak den første og legger på lag to?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...