magiga Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Startet testing på tirsdag.Trodde du Kinas styltebuss var science fiction? Nå har de bygget den Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Jeg må si jeg er litt overrasket de satte denne planen i gang, lurer på hvordan det ordnes med andre høye kjøretøy i praksis. AtW 3 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 (endret) Det er ment for 3 felt i hver retning, + toppen, og det gir nesten seks. Endret 3. august 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Hm.. Hvordan snur man disse enorme kjøretøyene? De går kanskje bare på en linje fra A til B, akkurat som tog? Jeg digger derimot gjennomføringevnen kinesere og japanere ofte viser i slike prosjekter! 9 Lenke til kommentar
Thomas Henden Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Hvis den går på skinner, er det vel ikke en buss, men et slags banekonsept? Er litt overrasket over at TU roter slik med begrepsbruken. Lenke til kommentar
Gunstein Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Jeg må si jeg er litt overrasket de satte denne planen i gang, lurer på hvordan det ordnes med andre høye kjøretøy i praksis. AtW Regner med at der disse skal gå, er det høydebegrensning for annen trafikk. Konseptet er jo laget for å kjøre over når det er trafikkork, og da ville det være dumt å havne bak en trailer eller noen med sykkel på taket, som ikke har mulighet til å skifte felt. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Jeg må si jeg er litt overrasket de satte denne planen i gang, lurer på hvordan det ordnes med andre høye kjøretøy i praksis. AtW Regner med at der disse skal gå, er det høydebegrensning for annen trafikk. Konseptet er jo laget for å kjøre over når det er trafikkork, og da ville det være dumt å havne bak en trailer eller noen med sykkel på taket, som ikke har mulighet til å skifte felt. Det er det helt sikkert, men hvordan blir den ivaretatt i praksis? Regner man bare med at folk følger skilting? AtW 1 Lenke til kommentar
BjoSom Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Lurer litt på hvordan dere får til at den erstatter 40 busser.. Med tanke på maks antall passasjerer som er 300, så vil det si at bussene bare tar 7,5 passasjerer. Svært lite økonomisk... 1 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Tror vi må gå ut ifra at det blir skiltet (med strenge bøter for de som bryter den) og at den har både kameraer og sensorer for bilhøyde. Vi får tro den også står stille ved veikryss slik at andre kan svinge av. Common sense liksom Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 (endret) Lurer litt på hvordan dere får til at den erstatter 40 busser.. Med tanke på maks antall passasjerer som er 300, så vil det si at bussene bare tar 7,5 passasjerer. Svært lite økonomisk... Pr m^2 er det eit bra resultat. Endret 3. august 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Lurer litt på hvordan dere får til at den erstatter 40 busser.. Med tanke på maks antall passasjerer som er 300, så vil det si at bussene bare tar 7,5 passasjerer. Svært lite økonomisk... Jeg tror svaret på dette ligger i de originale planene, som bestod av tre til fire sett sett med slike vogner (http://www.citylab.com/tech/2016/05/can-chinas-futuristic-straddling-bus-finally-become-a-reality/483953/), og ikke bare en vogn, som TEB-1 er. Jeg ser at mange heller vil kvalifisere TEB-1 som en trolleybuss, i stedet for en vanlig buss, da den faktisk kjører på skinner. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 (endret) Tar jeg feil eller ser det ut som hver side av bussen tar ca 1/2 felt? Hva om det feltet hadde vært åpent for fri trafikk i stedet for å være dedikert styltebussene? Ellers så leverer bussprodusenten Van Hool en modell som heter AGG300 som er ca like lang (25m) og tar opp til 180 passasjerer (antagelig med større andel sittende enn styltebussen). Flere produsenter har lignende dobbeltleddede modeller. To sånne eller en spesialutgave med to etasjer, ville altså tatt flere passasjerer enn styltebussen, uten å kreve eget reservert felt på veien eller et eget skinnesystem. Altså mye mer fleksibelt med hensyn på valg av rutetrasé, omkjøringer osv. Neoplan Jumbocruiser er en enkeltleddet dobbeltdekker med plass til inntil 170 passasjerer med bare 18 meters lengde. Kineserne kunne sikkert lagd en dobbeltleddet sak på 24-25 meter med tettere seter og flere ståplasser om de ville. Edit: Kineserne har vist allerede laget en 300-passasjerers dobbeltleddet buss på 25m: Youngman JNP6250G Endret 3. august 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 (endret) Jeg må si jeg er litt overrasket de satte denne planen i gang, lurer på hvordan det ordnes med andre høye kjøretøy i praksis. AtW Regner med at der disse skal gå, er det høydebegrensning for annen trafikk. Konseptet er jo laget for å kjøre over når det er trafikkork, og da ville det være dumt å havne bak en trailer eller noen med sykkel på taket, som ikke har mulighet til å skifte felt. Det er det helt sikkert, men hvordan blir den ivaretatt i praksis? Regner man bare med at folk følger skilting? AtW Har du ikke sett gummiflappene og bjelkene som henger ned foran tunneler, parkeringshus, ol. rundt omkring her i landet? Hvis man ikke kan lese skilt så får man altså fort en tydelig indikasjon på at du burde stoppe når disse smeller inni taket eller ruta. Slike f.eks: Endret 3. august 2016 av flesvik 3 Lenke til kommentar
meandmyself Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Hvis dette fungerer i Kina blir jeg overrasket, de stedene jeg har vært der har aldri bilene stått så pent på linje eller overholdt noe som har med skilting å gjøre... 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Jeg må si jeg er litt overrasket de satte denne planen i gang, lurer på hvordan det ordnes med andre høye kjøretøy i praksis. AtW Regner med at der disse skal gå, er det høydebegrensning for annen trafikk. Konseptet er jo laget for å kjøre over når det er trafikkork, og da ville det være dumt å havne bak en trailer eller noen med sykkel på taket, som ikke har mulighet til å skifte felt. Det er det helt sikkert, men hvordan blir den ivaretatt i praksis? Regner man bare med at folk følger skilting? AtW Har du ikke sett gummiflappene og bjelkene som henger ned foran tunneler, parkeringshus, ol. rundt omkring her i landet? Hvis man ikke kan lese skilt så får man altså fort en tydelig indikasjon på at du burde stoppe når disse smeller inni taket eller ruta. Slike f.eks: Jo, det har jeg, men det betyr ikke 1. At det er løsningen som brukes 2. At folk alltid respekterer det. 3. At det er en god løsning for en slik "buss" om den ikke går hele døgnet. Kan godt hende de har valgt en slik løsning, for all del, men kan være de ikke har gjort det også, derfor jeg er interessert. AtW Lenke til kommentar
TXKLH94E Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Lurer litt på hvordan dere får til at den erstatter 40 busser.. Med tanke på maks antall passasjerer som er 300, så vil det si at bussene bare tar 7,5 passasjerer. Svært lite økonomisk... Det er når man forlenger bussene til 1200 plaser 3 Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Hvis den går på skinner, er det vel ikke en buss, men et slags banekonsept? Er litt overrasket over at TU roter slik med begrepsbruken. At de kaller det for science fiction er vel også feil begrepsbruk selv om ideen ikke ble gjennomført... Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Megakult opplegg, men den var ikke særlig høy under. Hva er høyden? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Jeg må si jeg er litt overrasket de satte denne planen i gang, lurer på hvordan det ordnes med andre høye kjøretøy i praksis. AtW Regner med at der disse skal gå, er det høydebegrensning for annen trafikk. Konseptet er jo laget for å kjøre over når det er trafikkork, og da ville det være dumt å havne bak en trailer eller noen med sykkel på taket, som ikke har mulighet til å skifte felt. Det er det helt sikkert, men hvordan blir den ivaretatt i praksis? Regner man bare med at folk følger skilting? AtW Joa, veldig sant det at folk gjør ting som ikke bør gjøres og det blir sikkert kaos pga dette. I praksis så regner jeg med at det blir som alle andre "merkelige" ting, en tilvenningsfase for befolkningen. Når nok folk har vært tullinger så vil resten la vær. Spørsmålet blir vel; "Blir det så mye kaos i startfasen at de avslutter testingen og dreper prosjektet?". Uansett så er utbygging i høyden en av de eneste mulighetene vi har for å fikse transportproblemer i storbyer. Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Tar jeg feil eller ser det ut som hver side av bussen tar ca 1/2 felt? Hva om det feltet hadde vært åpent for fri trafikk i stedet for å være dedikert styltebussene? Ellers så leverer bussprodusenten Van Hool en modell som heter AGG300 som er ca like lang (25m) og tar opp til 180 passasjerer Om man går for din løsning får du tre felt til fri trafikk, men om man går for å gjøre det siste feltet til kollektivfelt får man ytterligere økt kapasiteten. Imidlertid, om man gjør som her, så tar de plassen til ett felt og får plass tilsvarende tre felt tilbake. med denne løsningen får man i praksis to felt til fri trafikk og tre kollektivfelt på samme arealet som dine tre felt til fri trafikk. Jeg vil påstå det er bedre arealutnyttelse. AGG300 og de andre er sikkert fine til sitt bruk, men med slike løsninger så har du fremdeles et kjøretøy som må oppholde seg i, interagere med og bli forsinket / stå bom stille i. Da mister man hele poenget de har oppgitt er grunnlaget for at de ønsker å flytte kollektivtrafikken over, og dermed ut av, den ordinære trafikken i første omgang. At kollektivtrafikken skal kunne komme seg frem uavhengig av den ordinære, frie trafikken. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå