Tullballj Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Var på overnatting med båten min her om dagen. Jeg har 2 forbruksbatteri på 110 Ah og et start batteri. Hadde med meg kjøleboks. Har koblet opp en vakt som skal kutte strømmen når batterinivået blir for lavt, men jeg hadde koblet den til feil kontakt. Derfor har kjøleboksen ladet ut begge forbruksbatteriene mine. Når jeg kjørte hjem måtte jeg ha varme på, lanterner og vindusviskere. Når båten gikk fikk jeg ikke til å lade skikkelig. Det virket som det gikk for mye strøm til å lade to forbruksbatteri, drive lanterner og varme enn det dynamoen klarer å generere. Når batteriene ikke er så utladet viser voltmeteret rundt 14 volt når motoren går, nå gikk i stedet nålen nedover. Er det normalt at dynamoen ikke klarer å levere nok strøm når batteriene er så utladet og jeg på toppen må bruke varme, lys og vindusviskere for å kunne se og bli sett? Lenke til kommentar
tobixen Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 batteriene har tatt kvelden og må byttes ut Lenke til kommentar
tobixen Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Dersom batterispenningen har fått lov til å synke til et ensifret tall og bli der i mange timer er det antageligvis bare å kassere batteriene. Det er ellers helt normalt med ladespenning på 13V dersom batteriet er ganske utladet. Er ladespenningen på under 12V og dynamoen normalt leverer nok til varme, lanterner, etc, så er batteriet kaputt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå