Gå til innhold

Linux Mint 18 med kryptering, tastatur funker ikke

Anbefalte innlegg

Godtfolk

Jeg prøver å installere Linux Mint 18 og å krysse av for kryptering av disk under installasjonen.

Selve installasjonen går feiende flott, men når jeg rebooter oppstår det problemer.

Når jeg kommer til skjermbildet hvor man skriver inn passordet (like etter post) fungerer ikke tastaturet.

Om jeg trykker esc i tide og velger sånn revocery mode eller hva det heter får jeg skrevet inn passord og alt funker somm fjell...

Bruker forøvrig et kablet usb-tastatur.

Noen som har noen tips om hva som kan være problemet?

Endret av smale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at tastaturet ikke fungerer? Kan du beskrive oppførselen litt nærmere?

Er du klar over at Linux vanligvis ikke gir deg noe synlig tilbakemelding når du skriver inn passordet? Når du skriver inn passord i en terminal, så dukker det vanligvis ikke opp noe tegn på skjermen (ikke engang stjerne) selv om alle tastetrykkene blir registrert. Derfor kan det se ut som at tastaturet ikke fungerer. Men hvis du skriver inn hele passordet og trykker Enter skal du komme videre.

Lenke til kommentar

Har prøvd å skrive passordet og trykke enter, men ingenting skjer. Får heller ikke aktivert caps eller num lock. 

Etter en del googling har jeg funnet ut at en del folk har hatt lignende problemer med tidlige utgaver, og ser at mange mener at man skal legge til ohci_pci i initramfstools/modules (tror forklaringen har vært noe med usb-portene ikke har vært støttet/lagt inn i kernelen?)

Forholdsvis ny hardware (i5 6600 med B150 hovedkort), så kan det være manglende støtte i kernel? Kan en oppdatering av denne i så fall hjelpe?

Prøvde jaffal å legge til ohci_pci i /etc/initramfs-tools/modules.

Kjørte så sudo update-initramfs -u og reboota, uten at det hjalp.

Er i grunn ganske fersk i linux-verdenen, så kan godt være jeg er helt på villspor ;)

Lenke til kommentar

Hvor lenge venter du etter at du skriver inn passordet og trykker enter?

Hos meg, med veracrypt, fungerer det slik:

Jeg booter, så får jeg opp passord prompt. Deretter skriver jeg passord (ingenting skjer på skjermen), så trykker jeg enter to ganger (ingenting skjer på skjermen), så må jeg vente ca 30 sekunder før passordet godkjenner og boot av os starter.

Lenke til kommentar

Hvis du har noen porter på hovedkortet som _ikke_ er USB3, så kan du forsøke å plugge tastaturet i en av dem.

Har prøvd både USB 2.0, 3.0 og 3.1 porter, uten hell.

2.0 og 3.0 portene går visst direkte på CPUs USB kontroller, mens 3.1 går på en ekstern sak.

Prøvde også å oppdatere kernel til 4.7 uten at det gav noen virkning.

Men er sannelig ikke sikker på hvor vellyket kernel oppdateringen var.

Følgte denne guiden:

https://mintguide.org/system/639-install-linux-kernel-4-7-stable-on-linux-mint.html

Men fikk skrekkelig med feilmeldinger under installasjonen. Uname -r sa dog at jeg kjørte 4.7.

Endret av smale
Lenke til kommentar

Kan du sette legacy mode usb eller noe slikt i bios?

Har prøvd å enable legacy mode, uten at det hjalp. Prøvde også å skru på en eller annen form for PS/2 emulering for mus og tastatur.

Prøvde også å installere Ubuntu 16.04 (helt uten kryptering), men det ville ikke boote i det hele tatt. Det fucka derimot UEFI opp til et nivå hvor det ikke var mulig å trykke F2 for å komme inn i setup. Heldigvis var det nok å koble på en SSD med fungerende Windows, så ble ting som normalt igjen etter en reboot.

Er nesten som om jeg vil si at mine fordommer om at Linux kun funker med gammel hardware stemmer ;)

Lenke til kommentar

Er nesten som om jeg vil si at mine fordommer om at Linux kun funker med gammel hardware stemmer ;)

En gammel linux fungerer dårlig med ny hardware. ;)

Du har prøvd å bytte kernel, men det kan også være andre kritiske komponenter som må oppgraderes. F.eks binary firmware, xorg-libs, etc. Så et siste forsøk kan f.eks være med Fedora, som ganske nylig ble sluppet i versjon 24 med kernel 4.6 og alle tilhørende nødvendigheter.

Edit: Fedora er en bleeding-edge rolling-release distro. Dette gjør den veldig oppdatert, men samtidig lever du mer på kanten med tanke på stabilitet.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Problemet er at skjermkortdrivere jeg må bruke p.d.d. kun finnes for Ubuntu og Ubuntu-baserte distroer (AMD RX 480).

Kernel 4.7 skal dog ha innebygd støtte for dette skjermkortet, så spørst om det blir ordnings når det kommer noen "offisielle" distroer med 4.7.

Lenke til kommentar

Vet ikke om noe rart har skjedd hos deg.

Men i Arch Linux så er rekkefølgen på kernelmodulene superviktig å følge i GRUB oppsettet, da spesielt om du har kryptering.

Du må altså sikre deg at Keyboard modulen lastes FØR krypteringen, ellers så står du der uten ett fungerende tastatur for å taste inn passordet, og du må ty til andre autentiserings muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...