meTeddy Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Jeg er en jente på 19. Høyde 172, vekta vet jeg ikke helt. Midten av 50 kanskje. Gått 2 mil i dag. Hvor mye trenger jeg da ? 2500? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 TS. Tviler på at du trenger 2500 kcal/dag, selv om du går 2 mil hver dag. Men det kommer jo også litt ann på hvor raskt du går og om det er bratte bakker. Det er også forskjell på om du går vanlig, i ca 3,5 - 4 km/t , eller om du er oppe i ca 6 km/t. Ei på din høyde (med normalt lange bein), må "stå på" for å klare 6 km/t på god veg. I normalt "gjenge" (arbeid + fritid), trenger ei dame ca 1750 kcal pr. dag. Hvis du har gått uten oppakning (ryggsekk) og på relativt flat veg, tviler jeg på at du trenger mer enn 1800 - 1900 kcal. Men den type morsjon, så bygger du lite muskler, som veier mer enn fett. Så holder du vekta, får du nok kcal. Lenke til kommentar
meTeddy Skrevet 2. august 2016 Forfatter Del Skrevet 2. august 2016 Åjja, for jeg har regna at jeg har en basalforbrenning på rundt 1350. Man forbrenner rundt 1000 på å gå to mil siden dette ikke har noe med hastighet å gjøre. Før når jeg ikke var så mye i aktivitet spiste jeg ikke mer enn 1400-1500, men nå trenger jeg da mer en 1800, jeg forbrenner jo mye mer? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Åjja, for jeg har regna at jeg har en basalforbrenning på rundt 1350. Man forbrenner rundt 1000 på å gå to mil siden dette ikke har noe med hastighet å gjøre. Før når jeg ikke var så mye i aktivitet spiste jeg ikke mer enn 1400-1500, men nå trenger jeg da mer en 1800, jeg forbrenner jo mye mer? Jeg er ingen kostholdsekspert. Men hvis du ikke forbrenner mer enn ca 1350 kcal/ dag, må du i hovedsak ligge og sitte, det meste av døget. Hvis du forbrenner mer enn du "spiser", tar kroppen først fett, dernest muskelmasse, for å "drive" deg. Ikke bra, hvis ikke folk er overvektige. Og du er ikke overvektig, heller det motsatte. Hvordan har du kommet frem til hva du forbrenner og eksakt hva du inntar hver dag? Husk all mat (alt spiselig) og allt sukkerholdig drikke må regnes med. Egentlig en stor jobb å følge med på. En skal vel heller ikke "se seg blind på", kcal heller. Men spise et sunt og varriert kosthold. Uten nok energi, blir en også slapp og orker lite. Tror du bør kontakte en ekspert på ernæring og kosthold. Der får du bedre råd og råd som kan tilpasses deg. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 (endret) Åjja, for jeg har regna at jeg har en basalforbrenning på rundt 1350. Man forbrenner rundt 1000 på å gå to mil siden dette ikke har noe med hastighet å gjøre. Før når jeg ikke var så mye i aktivitet spiste jeg ikke mer enn 1400-1500, men nå trenger jeg da mer en 1800, jeg forbrenner jo mye mer? Kva kalkulator har du brukt? Med denne får eg 1536 kcal i basalforbrenning, som for øvrig er forbruket om du ligg i senga heile dagen. Forbruk utan noko særleg fysisk aktivitet er 1843 kcal, så vil eventuell trening koma i tillegg til det. Endret 4. august 2016 av Zeph Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 (endret) Kva kalkulator har du brukt? Med denne får eg 1536 kcal i basalforbrenning, som for øvrig er forbruket om du ligg i senga heile dagen. Hvorfor ikke bruke en Norsk kalkulator, det finnes flere av dem. Jeg ønsket ikke å trekke inn dette, så jeg ytret meg bare generelt, uten å sjekke kalkulatorer. Men da jeg så hva du har kommet frem til som "basalforbrenning" (antar du mener behov ved hvile), så sjekket jeg og finner jeg noe annet. Vet heller ikke hvilke data du la inn og vekt er jo foreløpig en usikkerhet. Men da jeg la inn 19 år, 172 cm, og 55 kg, kom energibehovet ved hvile til 1370 kcal. Men dette tallet skal ganges med en faktor, avhening av aktivitet. Sengeliggende så benyttes faktoren 1,2 og da blir min. energibehov 1370 kcal x 1,2 = 1670 kcal. Ved stillesittende arbeid og uten vesentlig trim, skal faktoren 1, 4 - 1,5 brukes. 1370 x 1,4 = 1918 kcal. Men TS og folk kan sjekke selv http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html Tror likevel at TS bør kontakte proffe folk, i steden for å benytte internett. Tror hun trenger det. Editt: Oppdaget at det summeres nederst i tabellen, så tallene er litt anderledes enn mine regnestykker. Men se selv. Endret 4. august 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå