Mastiff Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Jeg har til nå hatt to servere, en hjemme og en i bolig nummer to, der jeg har kjørt OpenVPN og synkronisert fram og tilbake, så alle data fantes på begge stedene. I tillegg har jeg synket data fra alle pc-ene i huset til serveren der det sto, og dermed har det også vært på begge serverne. Men nå flytter vi og får bare ett sted å bo, så da må jeg finne på en annen metode for å ha sikkerhetskopier. Jeg har tilgang til et annet bygg rundt 100 meter unna som jeg deler bredbånd med, så jeg tenkte å sette opp et opplegg der. Jeg skal uansett bygge en ny server, og jeg har diskene jeg trenger til sikkerhetskopiering. Det sitter to 4 TB disker i de to gamle serverne, og i den nye serveren skal jeg sette en WD Red 8 TB. Så da er alternativene å bruke et eksternt kabinett med plass til to disker, eventuelt to kabinetter, koblet til Asus-ruteren, og bruke det som lagringsplass. Jeg vurderer også å kjøpe en NAS og koble til nettverket, plassert i det samme bygget. Så hvis det ene brenner ned, er dataene sikret på det andre. Det er store mengder musikk og film, i tillegg til jobbdokumenter og personlige ting, så i øyeblikket er det vel rundt 6 TB (jeg hadde flere disker i serverne). Er det noen fordel med å kjøpe en NAS til dette? RAID trenger jeg egentlig ikke, siden dataene uansett vil være på to steder. Og det er jo en del kroner å spare på å gjøre det sånn. Dessuten vil det være mulig å koble til enda en disk senere, når (ikke hvis, jeg kjenner meg selv...) det blir nødvendig, med en USB-hub. En NAS med plass til flere enn to disker blir veldig fort veldig dyrt. Asus RT-AC66U støtter 4 TB-disker med EXT-filsysstem, så da bør det funke greit. Men er det altså noen gode argumenter for å kjøre NAS? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 NAS skal jo være enkelt i bruk, gir sikkerhet med RAID, tar ikke mye plass osv. Men personlig har jeg hatt samme løsning som du har hatt i alle år. Dog nå står den andre serveren i utlandet, men prinsippet er jo det samme. Og med en server har du jo mange løsninger, og med en kraftig nok server, kan du kjøre en rekke funksjoner, eller virtuelle servere slik som jeg gjør, som alle har sin oppgave. Men serverens hovedoppgave er backup. Skal du kjøpe en ny server bare for backup løsningen, bør du tenke på å f.eks leie en server. Hos Hetzner i Tyskland får du servere ned i €28/mnd med 6 TB lagring. En annen mulighet, så lenge du bruker mindre enn 10TB, er å f.eks bruke Jottacloud.no, jeg har brukt de i mange år nå, og både opplastning og nedlastning går kjemperaskt, så rask som linjen du har. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 2. august 2016 Forfatter Del Skrevet 2. august 2016 Takk for svar, Myhken! Jeg går som sagt over til bare en server (med masse fnksjoner, ja), og valget sto mellom NAS og ruterlagring i bygget jeg deler nett med. Men da blir det bare ruterlagring, enkelt og greit og rimelig. Det er en hysterisk elendig ADSL-linje her, så nettlagring er dessverre ikke noe reelt alternativ, iallfall foreløpig. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Datalagring tilkoblet Asus RT-AC66U via USB? Er ikke sikker på om du vil oppleve særlig god overføringshastighet, da både skriving og lesing til via USB porten på ruteren vil være en stor flaskehals, sammenlignet med en NAS som er koblet på Ethernet porten. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 9. august 2016 Forfatter Del Skrevet 9. august 2016 Hastigheten har egentlig ingenting å si, den har hele natta til å overføre dagens endringer (som uansett aldri vil være så enorme). De store endringene ordner jeg ved å bære boksen fra der den står og koble den direkte til serveren min. Men jeg må innrømme jeg blingset litt, jeg trodde den hadde USB 3, ikke 2. Jeg har hatt to Asus-rutere, og det var den andre som hadde USB3. Jeg kjøpte uansett en Icy Box IB-RD3640SU3, med plass til fire disker og enkel tilgang til dem. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Hastigheten har egentlig ingenting å si,.. OK :-) Da er det jo greit nok på den måten. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 9. august 2016 Forfatter Del Skrevet 9. august 2016 Jepp, jeg satser på det. Det er i praksis som å ha en nettsky, bare det at hvis noe krasjer, kan jeg gå to minutter, hente skyen ned på jorden og koble den til direkte, så jeg er oppe og kjører kjapt igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå