Gå til innhold

Ny bærbar til autocad, inventor/NX og lightroom

Anbefalte innlegg

Hei! 

Trenger en ny maskin som jeg kan bruke til blant annet til 3D-modellering og bilderedigering.

Jeg har tidligere hatt en Lenovo, der jeg var veldig fornøyd med byggekvaliteten. Asusen jeg har nå går snart i oppløsning, så jeg går litt opp i at det skal være av god kvalitet. 

Budsjett er på maks 20.000

Hvordan vil en T560 eller T460 med integrert skjermkort funke? Eller må man få tak i en med nvidia for at det skal kjøre greit?

Og holder det feks med i7 6600u?

Åpen for andre forslag som innebærer windows 10.  

Apple er ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tanker om disse to? 

Lenovo P50: https://www.dustin.no/product/5010893801/thinkpad-p50

Asus Zenbook ux501: https://www.expert.no/data/datamaskiner/barbar-pc-og-mac/asus-ux501vw-fi020t-156-laptop/p-252287/

Lenovoen har bedre batteritid og bedre (?) byggekvalitet? GPU og CPU er ish like? 

Asusen er billigere, men gir kanskje ikke like gode muligheter for å bytte minne og lagringsenhet? Men bedre skjerm? 

Lenke til kommentar

Hobbybrukeren ville tatt en Asus UX501 og vært veldig fornøyd med hvordan Autocad oppleves på den. UX501 har en rask quadcore og høy skjermoppløsning som gjør det lett å jobbe med større modeller.

Profesjonelle brukere som ikke har toleranse for feil eller kræsj vil ta seg råd til en maskin med sertifiserte drivere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig yter quadro kort bedre på modellering, men dersom det er snakk om enklere modellering så er gtx-kort nesten like greit. Bra ytelse pr krone. Med mindre det er til kommersielt bruk, hadde jeg heller spart meg de kronene og oppgradert pc litt oftere.

i7 er nesten et must. Spesielt siden du er innstilt på å legge litt penger i det. Gjerne hvis du skal drive med litt rendering. Selv bruker jeg en Lenovo y700 med gtx 960 2GB til autocad, rhino og adobepakken inkl lightroom. Funker knall. Anbefaler sterkt 16GB ram og stor SSD. De fleste nyere bærebare har ekstra PCI-spor til raske SSD'er. Godt kjøp hvis pc'n har en liten 2'5 SSD eller HDD installert på forhånd.

Edit: i7 u-modellene har bare 2 kjerner. De er strømgjerrige, men også naturligvis trege. Se heller etter en med i7 6600HQ.

Endret av WiRe
Lenke til kommentar

Selvfølgelig yter quadro kort bedre på modellering, men dersom det er snakk om enklere modellering så er gtx-kort nesten like greit. Bra ytelse pr krone. Med mindre det er til kommersielt bruk, hadde jeg heller spart meg de kronene og oppgradert pc litt oftere.

i7 er nesten et must. Spesielt siden du er innstilt på å legge litt penger i det. Gjerne hvis du skal drive med litt rendering. Selv bruker jeg en Lenovo y700 med gtx 960 2GB til autocad, rhino og adobepakken inkl lightroom. Funker knall. Anbefaler sterkt 16GB ram og stor SSD. De fleste nyere bærebare har ekstra PCI-spor til raske SSD'er. Godt kjøp hvis pc'n har en liten 2'5 SSD eller HDD installert på forhånd.

Edit: i7 u-modellene har bare 2 kjerner. De er strømgjerrige, men også naturligvis trege. Se heller etter en med i7 6600HQ.

Jeg brukte en Asus under studiene med et GT 650M kort og en i7-3610QM, noe som gjorde jobben helt OK, både til autocad, Catia og NX. Så det burde vel gå med et GTX kort også? 

Uansett, hva syns du om byggekvaliteten på y700? Ser ganske tøff ut, men veier jo litt.. 

Lenke til kommentar

Hvis du syntes at et GT 650M kort fungerte OK, burde ihvertfall et GTX kort også gjøre det. På pairet er det en markant ytelsesforbedring fra 650M til 960M. Men i praksis handler det mer om hva driverene støtter. En av grunnene til at et quadro-kort yter bedre er at det støtter openGL som brukes av de fleste cad-programmene. Men jeg synes ikke prisen reflektere ytelsesforbedringene og derfor er et GTX-kort mer forsvarlig til studiebruk.

Det avhenger også litt av hvilket program du bruker, og i mitt tilfelle leste jeg på diverse forums om hvilket kort som var best, og konkluderte med at et GTX-kort gjorde jobben i Rhino. Det kan godt være annerledes med Catia og NX. Autocad i 2D er ikke et veldig krevende program så det var mindre avgjørende for min del. 

Hittil er jeg godt fornøyd med y700. Den hadde fått gode anmeldelser, noe som var en årsakene til at jeg kjøpte den. God kvalitet, grei batteritid, mange tilkoblingmuligheter, OK skjerm men kunne godt vært mer lyssterk, høytallere med trøkk i, godt tastatur (men med harry rød bakgrunnsbelysning), og solid byggkvalitet så den tåler å bli slengt rundt. Men det hele hanlder jo egentlig om pris. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte den var at den var på tilbud akkurat da jeg trengte den. Ser at den er til annonsert pris hos elkjøp nå til 8000, som er en helt grei deal. Jeg kjøpte den også til "annonsert" pris i desember, dog til 7000. 

Et alternativ er å finne en mindre brukt/tilnærmet ny workstation på finn med et quadro-kort. 

Endret av WiRe
Lenke til kommentar

Takk for svar! Tenker at et GTX kort burde holde, det er ikke så heftig modellering jeg holder på med. 

Syns selv Y700 ser litt småharry ut med det tastaturet og den er litt i overkant tung (lik P50). Ellers bra pris, men litt småkjipt batteri sammenliknet med de to andre kandidatene. 

P50 syns jeg har bedre løsninger enn Asus UX501. Er heller ikke sånn suuuper fan av alu kabinett og måten Asus har løst ventilasjonen på (lik som Macbook). Lest noen tester som sier den kan bli fryktelig varm og flere anbefaler å bruke ekstern ventilasjon ved gaming og under belastning. 

Og så er Nvidia på vei ut med noen nye grafikkort snart? :hmm:

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Med sine 2.6 kg er den absolutt i øvre sjikt av 15". Litt slit med mange kilo i sekken, men utover det tenker jeg ikke så mye på det. Marginene er små uansett. Asus UX501 veier 2 kg så det er bare 600 gram som skiller de to. 

Man skal heller ikke undervurdere ventilasjon når man kjører tunge programmer. Y700 synes jeg har god ventilasjon. To vifter med utblåsing bak. Kan bli litt varm på høyre side, men det løser man lett med en mus (som man uansett bruker i Autocad). 

Nvidia har akkurat lansert 1000-serien, men kun til desktop. Vet ikke når de kommer til bærebare og kan heller ikke finne noen dato, så da er det vel ikke noe særlig å vente på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...