stigfjel Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Jeg vil i samme slengen tilby deg helt gratis trening hjemme i oppkjørselen min i vintersesongen. Jeg sponser treningsutstyr som spade og snøskuffe. Det blir som balsam for miljøsamvittigheten å vite at bensin-freseren står urørt. Billig, sunt og bra for miljøet I byer går det også fint an å sykle på vinterstid. Det fikk jeg erfare nå sist vinter. Syklet på cyclocrossen gjennom hele vinteren. Det var bare et par dager det var trøbbel, da det snødde tett. Da måtte jeg være ekstra forsiktig mtp. underlaget. Men ellers gikk det stort sett greit. Jeg så flere på 4 hjul som hadde større problemer med å komme seg frem enn meg selv, som kjørte på to hjul, uten noen form for hjelpemotor. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Tja, de er hvertfall veldig synlige, og ikke minst farlige. Akkurat det samme kan man si om de som kjører på trimmede el-"sykler", i realiteten uregistrerte motovogner i lovens forstand som er registreringspliktige for at de skal være lovlige. De har ingenting i sykkelfelt eller på G/S-veier å gjøre overhodet. Lenke til kommentar
Sportylady Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 (endret) Bedre med vanlig sykkel for da får du ekstra trim . Det er nok også en av de aller billigste treningsformene. Man kan spare mange tusenlapper på å trene slik sammenlignet med elsykkel eller treningssenter. Jeg vil i samme slengen tilby deg helt gratis trening hjemme i oppkjørselen min i vintersesongen. Jeg sponser treningsutstyr som spade og snøskuffe. Det blir som balsam for miljøsamvittigheten å vite at bensin-freseren står urørt. Billig, sunt og bra for miljøet Ok, jeg stopper sarkasmen her. Poenget er at treningsargumentet ofte er et ganske tomt argument og mer ord enn handling. Noen er rett og slett ikke innstilt på å svette og slite en hel masse, Andre skulle ønske de gadd og bygger opp dårlig samvittighet og unnskyldninger for at de i praksis ikke gidder. Jeg tror veldig mange vil ha godt av å være ærlige med seg selv og innse at man sjelden gidder å slite med motorløs sykkel. Har man begge variantene kan man se etter en stund hvor mye støv den motorløse varianten samler i praksis og vurdere deretter. Det er en fin måte å trene på.. Jeg må selv beundre noen av kollegaene mine som sykler til jobben. Jeg gjorde det før. Syklet hver dag frem og tilbake til jobb i sin tid. Men det som jeg ville frem til er at en sykkel kan skape kaotiske tilstander og Det er ikke bare positivt i det. Men som trening er det en bra sak! Men som sagt: ser man sykkelkjøringen i Amsterdam så ser man hvor kaos det kan skape om det er for mye sykkeltrafikk på veien . Endret 2. august 2016 av Sportylady Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Akkurat det samme kan man si om de som kjører på trimmede el-"sykler", i realiteten uregistrerte motovogner i lovens forstand som er registreringspliktige for at de skal være lovlige. De har ingenting i sykkelfelt eller på G/S-veier å gjøre overhodet.Altså om man trimmer el-sykkelen er den vel ikke lovlig å bruke i trafikken uansett. Lenke til kommentar
Sportylady Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 (endret) Heldigvis for deg er det forsvinnende få syklister som tror de er profesjonelle idrettsutøvere.Tja, de er hvertfall veldig synlige, og ikke minst farlige. haha da skulle man sett i Holland. Midt i Amsterdam så ligger folk bakpå syklene som medpasasjerer, og leker med livet rett og slett. Må ærlig talt si at jeg fikk sjokk av hvordan sykkelkjøringen var der nede. Men alt med sin måte. Man må jo ha vett i sykkelreglene, og fine sykkelveier så er sykling faktisk en veldig bra ide! . Det skulle være bygget flere bra sykkelstier i landet vårt slik at det var bedre å komme seg frem med sykkel. Endret 2. august 2016 av Sportylady Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Heldigvis for deg er det forsvinnende få syklister som tror de er profesjonelle idrettsutøvere.Tja, de er hvertfall veldig synlige, og ikke minst farlige. Jeg regner med du kan underbygge at disse syklistene er så farlig for omgivelsene med litt god statistikk? Sist jeg sjekket bleknet faren mot faren for omgivelsene biltrafikk står for. AtW Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Altså om man trimmer el-sykkelen er den vel ikke lovlig å bruke i trafikken uansett. Hvis en el-"sykkel" gir motorassistanse i høyrere hastigheter enn 25 km/t er den i utgangspunktet registreringspliktig som motorvogn, på linje med moped. Men det igjen stiller sikkert andre tekniske krav til kjøretøyet uten at jeg har gått veldig i detalj på dette feltet. Jeg var nylig i Amsterdam. Hadde på forhånd hørt at Nederland skulle være et land med god sykkelkultur. Men jeg ble ikke videre imponert over syklisters adferd. Det sto dårlig til, for å si det sånn. Som fotgjenger måtte man passe på, mange syklister syklet med musikk på øret og nesa i mobilen og tok ikke veldig hensyn til andre trafikanter. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Heldigvis for deg er det forsvinnende få syklister som tror de er profesjonelle idrettsutøvere.Tja, de er hvertfall veldig synlige, og ikke minst farlige. Synlige og synlige. Mange av dem ser du ikke før de hiver seg i 40km/t ut i fotgjengerovergangen og blir dritforbanna på deg fordi du står på fire stive hjul og prøver å unngå drepe dem. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Jeg var nylig i Amsterdam. Hadde på forhånd hørt at Nederland skulle være et land med god sykkelkultur. Men jeg ble ikke videre imponert over syklisters adferd. Det sto dårlig til, for å si det sånn. Som fotgjenger måtte man passe på, mange syklister syklet med musikk på øret og nesa i mobilen og tok ikke veldig hensyn til andre trafikanter.Enig der. Sykkelatferden i Amsterdam er ikke bra. Virker som at så lenge de har eget sykkelfelt så er de på en måte fritatt for trafikkvettig opptreden. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Jeg gjør et unntak for kondomdressyklistene. De er unødvendige bråkebøtter i trafikken. Få dem bort!Seriøst, jeg har ikke sett en eneste syklist i kondomdress på det jeg kan huske. Da bør du bare ta deg en sykletur i morgenrushet langs Frognerstranda, Stig. Hundretalls med aggressive kondomsyklister på vei til finansjobbene sine som kjefter og smeller på alle som holder under 40 km/t. Ganske usmakelig. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Min drøm er at det blir så mange elsyklister at kondomdressyklistene blir en ubetydelig minoritet på to hjul. Elsyklister har ennå bondevett og skam, der kondomdressyklistene er narsissistiske rasshøl som burde vært utradert fra trafikkbildet. +1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Må si jeg er veldig skuffa over nivået til kommentarene her. Trafikkenglenes høyborg. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 (endret) Jeg regner med du kan underbygge at disse syklistene er så farlig for omgivelsene med litt god statistikk? Sist jeg sjekket bleknet faren mot faren for omgivelsene biltrafikk står for.Som fotgjenger har jeg som regel grei avstand fra biler i form av gangveier etc. Det er ikke tilfellet med de som bruker trafikken som sitt private treningsområde. Da blir man ofte passert i svært nærme avstand av tullinger i stor fart på sykkel, som ikke evner å justere hastigheten etter forholdene. Jeg har aldri sagt at sykler er farligere enn biler heller. Når disse tullingene setter seg opp mot biler ender det som regel opp med kun deres egen personskade. For min del er det helt uvesentlig om det skjer mange ulykker i biler rundt omkring, så lenge jeg selv som fotgjenger ikke kan ferdes 100% trygt pga. uvettige syklister i hverdagen og oppfatter det som en mye farligere trussel. Hadde det vært like mange bilister som råkjørte rett foran nesa på meg som syklister, ja da hadde jeg vært veldig nervøs når jeg måtte ferdes i nærheten av biler. Endret 2. august 2016 av Vice Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Heldigvis for deg er det forsvinnende få syklister som tror de er profesjonelle idrettsutøvere.Tja, de er hvertfall veldig synlige, og ikke minst farlige. Synlige og synlige. Mange av dem ser du ikke før de hiver seg i 40km/t ut i fotgjengerovergangen og blir dritforbanna på deg fordi du står på fire stive hjul og prøver å unngå drepe dem. Da er du mye snillere enn hva jeg ville vært. Strengtatt er de ikke myke trafikkanter før de er fotgjengere, altså plikter du ikke å stoppe for dem i fotgjengeroverganger, med mindre de leier sykkelen. Jeg tror ikke at jeg ville risikert utforkjøring og/eller frontkollisjon, bare for å bråbremse for en medtraffikant som ikke overholder vikeplikten sin. Jeg tror jeg ville gjort en kontrollert nedbremsing, og om det ikke er nok så får det bare bære eller briste med han som bryter vikeplikta si. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Jeg regner med du kan underbygge at disse syklistene er så farlig for omgivelsene med litt god statistikk? Sist jeg sjekket bleknet faren mot faren for omgivelsene biltrafikk står for.Som fotgjenger har jeg som regel grei avstand fra biler i form av gangveier etc. Det er ikke tilfellet med de som bruker trafikken som sitt private treningsområde. Da blir man ofte passert i svært nærme avstand av tullinger i stor fart på sykkel, som ikke evner å justere hastigheten etter forholdene. Jeg har aldri sagt at sykler er farligere enn biler heller. Når disse tullingene setter seg opp mot biler ender det som regel opp med kun deres egen personskade. For min del er det helt uvesentlig om det skjer mange ulykker i biler rundt omkring, så lenge jeg selv som fotgjenger ikke kan ferdes 100% trygt pga. uvettige syklister i hverdagen og oppfatter det som en mye farligere trussel. Hadde det vært like mange bilister som råkjørte rett foran nesa på meg som syklister, ja da hadde jeg vært veldig nervøs når jeg måtte ferdes i nærheten av biler. Nei, du sa ikke de var farligere enn biler, du sa bare de var "farlige", men om de er mye midnre farlige enn andre i trafikken, så er det litt underlig å klage på denne gruppen konkret. Du som fotgjenger er mer utsatt for fare pga andre trafikantgrupper. AtW Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Syklister er i aller høyeste grad kjørende, og har samme plikter som andre trafikanter. Skal jeg krysse et gangfelt bremser jeg kraftig ned i forkant og forsikret meg at jeg er sett før jeg krysser. På den andre siden, når jeg selv er i veibanen, syklende, er jeg ikke nådig mot syklister som skal krysse gangfelt. De har vikeplikt, og den får de pinadø holde. Da bør du bare ta deg en sykletur i morgenrushet langs Frognerstranda, Stig. Hundretalls med aggressive kondomsyklister på vei til finansjobbene sine som kjefter og smeller på alle som holder under 40 km/t. Ganske usmakelig. De færreste på sykkel kjører kondomdress, men bysyklister er ofte til hinder for annen trafikk der de såvidt tråkker over gangfart på råtne bysykler. En sykkelvei er faktisk et kjørefelt, ikke et gangfelt. Langs Frognerstranda er det skille mellom gående og kjørende. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Nei, du sa ikke de var farligere enn biler, du sa bare de var "farlige", men om de er mye midnre farlige enn andre i trafikken, så er det litt underlig å klage på denne gruppen konkret. Du som fotgjenger er mer utsatt for fare pga andre trafikantgrupper.Så lenge jeg befinner meg hovedsaklig på gangveier er jeg ikke mer utsatt for fare fra andre trafikkgrupper. Syklister utgjør mye mindre fare i trafikken fordi, som jeg nevnte, i en kollisjon med bil vil som regel kun syklisten ende opp med personskade. I kollisjon med fotgjengere vil begge som regel få skader. Men igjen, det er fullstendig irrelevant for meg om det finnes farligere ting enn uvettige syklister så lenge det er denne subgruppen av syklister som utgjør den største trusselen for meg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Nei, du sa ikke de var farligere enn biler, du sa bare de var "farlige", men om de er mye midnre farlige enn andre i trafikken, så er det litt underlig å klage på denne gruppen konkret. Du som fotgjenger er mer utsatt for fare pga andre trafikantgrupper.Så lenge jeg befinner meg hovedsaklig på gangveier er jeg ikke mer utsatt for fare fra andre trafikkgrupper. Syklister utgjør mye mindre fare i trafikken fordi, som jeg nevnte, i en kollisjon med bil vil som regel kun syklisten ende opp med personskade. I kollisjon med fotgjengere vil begge som regel få skader. Men igjen, det er fullstendig irrelevant for meg om det finnes farligere ting enn uvettige syklister så lenge det er denne subgruppen av syklister som utgjør den største trusselen for meg. Ja, begge vil få skader, men skadene er i majoriteten av tilfeller vesentlig mindre alvorlige enn om du treffes av en bil. Jeg synes det virker som dine trusselvurderinger er mer basert på føleri enn fakta. Det er ganske sjeldent folk blir alvorlig skadd av syklister som fotgjengere, selv om det selvsagt forekommer. Å bli drept i fotgjengeroverganger er feks langt vanligere. AtW Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Heldigvis for deg er det forsvinnende få syklister som tror de er profesjonelle idrettsutøvere.Tja, de er hvertfall veldig synlige, og ikke minst farlige. Synlige og synlige. Mange av dem ser du ikke før de hiver seg i 40km/t ut i fotgjengerovergangen og blir dritforbanna på deg fordi du står på fire stive hjul og prøver å unngå drepe dem. Da er du mye snillere enn hva jeg ville vært. Strengtatt er de ikke myke trafikkanter før de er fotgjengere, altså plikter du ikke å stoppe for dem i fotgjengeroverganger, med mindre de leier sykkelen. Jeg tror ikke at jeg ville risikert utforkjøring og/eller frontkollisjon, bare for å bråbremse for en medtraffikant som ikke overholder vikeplikten sin. Jeg tror jeg ville gjort en kontrollert nedbremsing, og om det ikke er nok så får det bare bære eller briste med han som bryter vikeplikta si. Driten er at det alltid er bilisten som får skylden når det ligger en syklist under bilen (syklister kan drepe seg bevisst under en bil og sjåføren blir straffet) , pluss at det tar så latterlig mye tid med ambulanse, politi, avhør i etterkant, advokater osv. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Ja, begge vil få skader, men skadene er i majoriteten av tilfeller vesentlig mindre alvorlige enn om du treffes av en bil. Jeg synes det virker som dine trusselvurderinger er mer basert på føleri enn fakta. Det er ganske sjeldent folk blir alvorlig skadd av syklister som fotgjengere, selv om det selvsagt forekommer. Å bli drept i fotgjengeroverganger er feks langt vanligere.Jeg ønsker ikke å pådra meg unødvendige skader uansett om de er alvorlige eller ikke. "Føleriet" er basert på praktisk opplevelser og observasjon i min egen hverdag. Om jeg er i ferd med å dø av kreft vil jeg klage over kreft, ikke hjerteproblemer selv om det "statistisk sett" vil være større sjanser for å dø av det som menneske! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå