Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lyspære med for høy effekt

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er muligens noe dum nå, men kjøpte en ny lyspære til stålampa i dag. Desverre var det kun 500W pærer igjen, og lampa er maks 300W. 

Jeg vet at å bruke for høy effekt på lyspære kan skape varme og potensielt brann, men denne lampen har pot-meter for å justere lysstyrken. Betyr ikke det at maks effekt som sendes gjennom pæren er 300W, og at lyspæren bare er litt "overkill"? Derfor bør det ikke være noe fare for varmgang?

Kjenner det er for lenge siden jeg gikk på elektro til å kunne være helt trygg på dette selv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to ting som gjør dette til en veldig dårlig ide. Det første er at strømmen blir høyere og kan skade regulatoren. Det andre er at en glødepære som ikke kjører på full effekt er ekstremt ueffektiv. Det vil si at en 500W pære som lyser like mye som en 300W pære vil bruke mye mer strøm enn en 300W pære. Så du vil både få høyere strømregning og lage en risiko.

Hvis du en gang gikk på elektro så frisk opp kunnskapene og konverter lampa til LED og spar penger. LED lamper er også effektive når man reduserer lysstyrken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...