Gå til innhold

Macbook Pro 13 vs Dell XPS 13

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet har sikkert kommet opp før, men hvilke tanker har dere om XPS 13 vs Macbook Pro 13? Tenker da på XPS 13 QHD versjonen vs Macbook Pro 13 Retina. De koster ca. det samme. Jeg er litt mer glad i Windows en OS X, men ikke så mye at det er særlig utslagsgivende. 

Noen som eier noen av / har noen tips?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Dell XPS 13 (ikke den nyeste) og er fornøyd stort sett, men batteri er vel ikke akkurat det beste. Mulig nyeste modell har bedre batteri. Ikke testet Macbook PRO selv, men vet touchpaden er bedre da generellt på Apple sine laptops. Skal du gå for Apple sin, så vent for all del på de nye som kommer med "MacOS Sierra".

Siden du selv sier at du liker Windows best, så har du egentlig svart selv hva du bør gå for da :p

Et råd : Gå for Dell XPS 15. Hadde jeg gjort hvis jeg skulle valgt igjen. 13" skjerm bli litt liten. Spørs kanskje om du drasser den med deg overalt da. Klart at 13 tommeren er mer portabel.

Lenke til kommentar

En ny Macbook Pro er like rundt hjørnet. Jeg ville ventet til den ble lansert, enten for å kjøpe den, eller for å kjøpe den gamle billigere. Ser den allerede begynner å få prisreduksjon.

De gamle blir vel aldri billigere...bare faset ut. Ja nye kommer med MacOS Sierra som jeg nevnte.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke fornøyd med Dell XPS 13. Så høy oppløsning på en så liten skjerm er bare gimmick. Ikke verdt prisen i det hele tatt. Touchpaden er også elendig. Synes viftene bråker veldig også når man kjører programmer som er "lette". Vil anta du finner bedre Windows maskiner til prisen XPS 13" har.

Lenke til kommentar

De gamle blir vel oppdatert til Sierra også. Spesielt den nye Intel Skylake som blir viktig oppgradering av den nye. Ellers pleier vel de nye Macbookene å legge seg på ca samme pris som de gamle modellene, og de gamle modellene må da bli billigere. Apple selger fortsatt den gamle Macbook Pro uten Retina, denne blir nok faset ut nå.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke fornøyd med Dell XPS 13. Så høy oppløsning på en så liten skjerm er bare gimmick. Ikke verdt prisen i det hele tatt. Touchpaden er også elendig. Synes viftene bråker veldig også når man kjører programmer som er "lette". Vil anta du finner bedre Windows maskiner til prisen XPS 13" har.

Hvilken årsmodell? Jeg vet at iallefall nye Dell XPS 15 kan man velge å få med et 1080p panel.

Lenke til kommentar

Dette spørsmålet har sikkert kommet opp før, men hvilke tanker har dere om XPS 13 vs Macbook Pro 13? Tenker da på XPS 13 QHD versjonen vs Macbook Pro 13 Retina. De koster ca. det samme. Jeg er litt mer glad i Windows en OS X, men ikke så mye at det er særlig utslagsgivende. 

Noen som eier noen av / har noen tips?

Vi har begge to, dog er XPS13 ca et år nyere enn Macbook Pro 13. XPS13 er 1080p-versjonen. Noe spesielt du lurer på? Personlig synes jeg XPS13 er bedre, men det er jo fordeler og ulemper med begge.

AtW

Lenke til kommentar

Kommer det ny Macbook Pro eller bare nytt OS? 

Det jeg lurer på er hva som gir meg mest for pengene. Litt redd for at XPS 13 bare er en gimmick med InifityEdge() osv. I tillegg er det jo veldig lett og liten, men det spiller ikke så stor rolle for meg og frykter at det kan gå på bekostning av ytelsen

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hva som gir meg mest for pengene. Litt redd for at XPS 13 bare er en gimmick med InifityEdge() osv. I tillegg er det jo veldig lett og liten, men det spiller ikke så stor rolle for meg og frykter at det kan gå på bekostning av ytelsen

Gimmick og gimmick, den er mindre, og den er lettere, det er betydelige fordeler i mine øyne. Om du synes det er uviktige egenskaper hadde jeg kanskje vurdert noe annet enn begge maskinene. Ytelsen er ganske bra, men du får såklart maskiner som yter bedre, men dette ser du jo best på specsene.

AtW

Lenke til kommentar

Det kommer ny Macbook Pro og ny versjon av OSX, eller MacOS som det heter nå.

Lenke til kommentar

Hvilken årsmodell? Jeg vet at iallefall nye Dell XPS 15 kan man velge å få med et 1080p panel.

Antar jeg har enten 2014 eller 2015. 

Den var ikke mulig å få med 1080p panel, så antar da det gjelder en eldre modell enn den du sikter til. 

Lenke til kommentar

Man kan faktisk installere både Windows 10 og Linux på en MacBook, så man er ikke låst til OSX/MacOS der. Selve maskinen er jo knall bra, men koster mye penger. 

Ja, men windows er suboptimalt på macer, pga drivere og batteribruk.

AtW

Hmm ok. Ubuntu da :)

Lenke til kommentar

Koster vel ikke så mye i forhold til hva man får? 13-14k er jo ikke så ille

Ehh jo. Gamle MacBook PRO som fortsatt selges har disse specsa :

2,5 GHz tokjerners Intel Core i5
Turbo Boost opptil 3,1 GHz
4 GB 1600 MHz minne
500 GB harddisk (5400 o/min)1
Intel HD Graphics 4000
Innebygd batteri (7 timer)2
Multi-Touch-styreflate

For dette må man betale 12 490 kr for...

Går man opp et steg til MacBook PRO 13 med Retina skjerm :

Tokjerners Intel Core i5 på 2,7 GHz
Turbo Boost opptil 3,1 GHz
8 GB 1866 MHz LPDDR3-minne
128 GB PCIe-basert flashlagring1
Intel Iris Graphics 6100
Innebygd batteri (10 timer)2
Force Touch-styreflate

Her må man betale hele 14 990 kr. Noe som er mye siden man bare får med 8GB RAM og en 128GB SSD. Ikke akkurat mye i år 2016. Holder jo fint til lett bruk da, men vil du betale nesten 15K for en maskin du skal bare surfe nettet med?

Så tok jeg å konfigurerte et oppsett med MacBook PRO 15 som jeg selv ville hatt :

2,8 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 4,0 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
512 GB PCIe-basert flashlagring
Intel Iris Pro Graphics + AMD Radeon R9 M370X med 2 GB GDDR5-minne
Force Touch-styreflate
Bakbelyst tastatur (norsk) og brukerhåndbok (norsk)
Tilbehørsett

Den kommer på 30 190 kr... For de pengene kan man bygge en passe heftig stasjonær PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...