Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husdyr i borettslag

Anbefalte innlegg

Jeg er på let etter ny bolig. Mange av de aktuelle boligene er organisert i borettslag og sameier, og de fleste av disse har regler om husdyrhold. Typisk er ordlyden "dyrehold er kun tillatt etter skriftlig forhåndssamtykke" eller "kan kun anskaffes (...)“ Jeg har dyr fra før. Gjelder i så fall denne regelen for meg? Er det forskjell på hva som gjelder meg ut i fra valgt ordlyd?

Anonymous poster hash: dffca...127

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik at det er ulovlig for borettslag å ha generelt forbud mot dyrehold så lenge det ikke fører til ulemper for andre? Da jeg og min samboer kjøpte leilighet i borettslag var vi samme situasjon som Anonym, men styret bekreftet at det var bare å flytte inn. Ikke nødvendig med noen søknad heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

På denne siden fant jeg følgende: 

Hvis borettslaget har innført forbud mot dyrehold, sier loven at andelseiere likevel har rett til å holde seg med dyr, dersom ”gode grunner” taler for det, og dyreholdet ikke er til ”ulempe” for øvrige beboere. Dersom lovens vilkår er oppfylt, behøver altså ikke andelseieren å respektere forbud i husordensregler eller vedtekter. Som leseren vil forstå, er imidlertid lovens begreper svært skjønnsmessige, og det er ikke alltid like enkelt på forhånd å vite om man har retten på sin side. I de fleste tilfeller vil vi derfor fraråde andelseiere å trosse forbudet før spørsmålet er avklart, med mindre det er mer eller mindre gitt at forbudet må vike for loven.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Burettslaget kan lage dei husordensreglane som dei anser som nødvendige, slik som forbud mot å holde kjæledyr, forbud mot å riste tepper fra balkongen, forbud mot å parkere sykler og barnevogner i trappegangen, osv.

Men rettspraksisen som blant annet Emmelinedommen angående innekatten Emmeline har vist at burettslaget ikkje kan håndheve husordensreglane utan at det er gjort ei avvegning mellom burettslagets ulemper og andelseigaren sine fordeler med slikt dyrehold.

Slik er det også med dei andre reglane og forbuda i eit burettslag, men på andre ting enn akkurat kjæledyr er det nok meir intuitivt at ulempen for burettslaget er større enn andelseigaren sitt behov. Det er for eksempel ein langt større ulempe for alle naboane at nokon rister teppet over balkongen slik at støvet som låg rolig i ein andelseigars teppe, no er fordelt som ei irriterande støvsky til alle andre naboane.

Og parkering av syklar i trappeganen er vanligvis begrunna med at trappa er rømningsveg, så då er det også innlysande at behovet for alle dei andre om å ha sikre rømningsvegar er viktigare enn den enkeltes andelseigaren sitt behov for å parkere sykkelen.

Er det nokon som kjenner til den historiske begrunnelsen for at burettslag frå gamalt av ofte har såpass strenge husordensreglar? Eit generelt forbud mot dyrehold vil etter ordlyden ramme alt frå gullfisk til hest, og det har vell aldri vært intensjonen?

Lenke til kommentar

Er det nokon som kjenner til den historiske begrunnelsen for at burettslag frå gamalt av ofte har såpass strenge husordensreglar? Eit generelt forbud mot dyrehold vil etter ordlyden ramme alt frå gullfisk til hest, og det har vell aldri vært intensjonen?

Historisk sett har man ikke eid bolig i borettslag, og slik er det fortsatt. Det man eier er en andel i et selskap, og til denne andelen hører det en leierett. Borettslag har derfor ofte opptrådt som utleiere i større grad enn som en sammenslutning av eiere. Til dette gjelder at det historisk sett har vært - og mange steder fortsatt er - slik at salg av borettslagsleiligheter i praksis innebærer at man "leverer tilbake" boligen til borettslaget/boligbyggelaget for videreformidling til den forkjøpsrettshaver med best prioritet, dette gjaldt særlig den perioden man hadde prisregulering for borettslagsleiligheter (noe man aldri har hatt for seksjonerte leiligheter).

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor borettslag utformer husordensregler som de gjør skyldes det noe ganske enkelt, nemlig byråkratisk treghet. I motsetning til et en-til-en-leieforhold hvor husordensreglene ofte blir revidert mellom hvert leieforhold står nemlig borettslagenes husordensregler fast inntil de blir endret. Frem til husordensreglene ble revidert hos oss i 2008/2009 hadde de stått siden 1959.

Et annet moment er at ordensregler i en organisasjon er et kompromissresultat fra en komité, og gjerne en selvselektert komité som består av de personene som har lyst til å lage regler. Da blir resultatene deretter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...