klappas Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 har en Audi A4 1.9Tdi, har hatt en del problemer med blå røyk, hadde en slitt turbo som gjorde at bilen brukte mye olje denne ble byttet, bruke bil tema olje når bilen trakk mye olje fant ut etter på at dette ikke var det smarteste jeg hadde gjort. når verksteded byttet turbo byttet de olje på bilen med rens dette gjorde at alt kokse og driten fra biltema olja løsnet seg opp i motoren, når jeg fikk bilen var det mye blå røyk, hadde bilen på sjekk hos møller der de ikke fant ut problemet kjørte lenge med blå røyk, det begynte så å gniste fra eksosen da leverte jeg den til et annet verksted. verkstedet her fant ut at både katalysator og diesel partikel filtere var tett dette ble renset oppi, de tok også en test på turboen og fant ut at den var gåen igjen den også så de byttet den, de hadde den på en kjøre tur men bilen røyk fortsatt ekstremt er sånn at står bilen på tomgang i garasjen blir heile garasjen røyke lakt. de testet så turboen igjen å fant ut at den o var røken de konkluderte da med at motoren gidde for høyt trykk eller at det var leksaje sånn at turboen ble brent med en gang en kjørte bilen. prøve å bytte turboen en tredje gang der det samme skjedde igjen fordi de trudde det også kunne være feil med turboen. etter som at bilen fortsatt røyk konkluderte de med at motor stempel ringer og ventil tetninger kunne være gåen eller egr ventil. verksteded byttet da egr ventil, stempelringar, ventil tetningar, toppaking å eindel pakninger ellers i motoren, de sa også at kam akselen var trolig slitt men at den ikke trengte å byttes for den holdt nok 100 000km mer, å kam akslingen å diverse har jo kje noe med blå røyken å gjøre. fikk bilen i går bilen røyk fortsatt ekstremt mye blå røyk men de antydet med at det var bare mye olje i eksos og andre plasser som måtte brennes opp, bilen ble kjørt en gang i 5min før motoren ble overhalt men verkstedet tvilte sterkt på at turboen kunne bli så fort øydelagt igjen har ikke hatt den sjekket igjen. de sa jeg bare skulle få brent opp noe olje å prøve å kjøre i noen dager, kjørte bilen en langt tur i 4-5t i går fortsatt ekstremt med blå røyk, noen som vet hvor lang tid det kan ta før olje er brent opp trudde det egentligt gikk ganske fort, vet jeg bør sjekke turboen for å sjekke om den har blitt gåen igjen men er surt vist jeg bytter igjen å at turboen ryker nok en gang. takker for alt hjelp Lenke til kommentar
toffo Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Kjenner ikke denne motoren og symptomene, men det er en kjent sak fra flere moderne turbodieseler at bruk av feil olje evt. å hoppe over oljeskift kan føre til at kjølingen til turboen tetter seg, noe som igjen dreper turboen selvfølgelig. Mange har byttet turbo uten å bytte/rense kjølerørene og dermed ryker også den nye... verdt å sjekke om denne problematikken også gjelder 'din' motor. Lenke til kommentar
klappas Skrevet 2. august 2016 Forfatter Del Skrevet 2. august 2016 Kjenner ikke denne motoren og symptomene, men det er en kjent sak fra flere moderne turbodieseler at bruk av feil olje evt. å hoppe over oljeskift kan føre til at kjølingen til turboen tetter seg, noe som igjen dreper turboen selvfølgelig. Mange har byttet turbo uten å bytte/rense kjølerørene og dermed ryker også den nye... verdt å sjekke om denne problematikken også gjelder 'din' motor. har byttet olje å røyr men skal få sjekket turboen neste uke tenkte jeg skulle prøve å brenne opp litt olje først å se om det er det som er årsaken før jeg går å maser til verkstedet igjen men trudde ikke det tok så lang tid for å brenne opp olje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå