Chavalito Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Halloien, Det ser ut som, dessverre, at jeg må oppgradere riggen min pga «senskader» forårsaket av en lekkasje fra vannkjølingen. Så jeg er på jakt etter nytt hovedkort, CPU og RAM. Minstekrav til HK er 2011-3 sokkel, minimum 3 stk PCIe 3.0 x16 spor og CPU må ha 40 «PCIe lanes». RAM er vel ikke så nøye, men jeg liker G.Skill, så det blir muligens det. Men når det gjelder HK, vakler jeg litt fram og tilbake mellom Asus, Asrock og MSI. Jeg må vel innrømme at jeg er litt Asus fanboy, men kan godt prøve MSI eller Asrock. Grunnen til at CPU må ha 40 lanes er at jeg har SLI oppsett pluss et PCIe RAID kontroller kort, og det begrenser valget mitt litt. Jeg har tittet litt på i7-5930K og i7-6850K, regner med at den siste er litt mer «fremtidsrettet». Uansett, forslag mottas med takk. Hva jeg har nå finnes i signaturen min. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Tror nok asrock X99 OC Formula Muligens er det beste hovedkortet som tåler vann.Asrock er de eneste som prioriter det så vidt jeg vet. Ellers er jeg enig jeg heller ville foretrekke Asus. Men Asrock er eneste per dags dato som har 10 gigabit ethernet f.eks X99 WS-E/10G så de skiller seg helt klart ut fra andre hovedkort, prisen er ikke så ille heller. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 - 5930K vil jo overklokke bedre enn 6850K, men sistnevnte har jo litt IPC forbedringer. Begge koster ca det samme ny. - Asus X99-Deluxe II anbefales om du går for 6850K. Det har ikke PLX chip, så det takler vel ikke 3 skjermkort i 16X. Men 2 skjermkort i 16X + PCIe RAID kontroller burde gå bra regner jeg med? Kanskje Nizzen kan svare deg bedre her. Alt kan kjøpes hos Proshop.no der de har best utvalg av RAM brikker. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. august 2016 Forfatter Del Skrevet 2. august 2016 (endret) Jeg har jo sett litt på Asrock X99 OC Formula, Asus X99 Deluxe II og begge CPU'ene. Glemte dessverre å si at jeg ikke bor i Norge, men dere kan godt linke til norske nettbutikker. Prisene på 5830K og 6850K er helt like i Norge og Spania, kanskje det skiller 50 kroner. Tittet også litt på MSI X99A GodLike Gaming, det hovedkortet er vel ikke verre enn Asus eller Asrock regner jeg med. På en måte frister jo Asus Strix X99 Gaming også pga at man får Doom "gratis" med det HK'et. Endret 2. august 2016 av Chavalito Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Jeg har mest erfaring med Asus, så vil selvsagt anbefale det. Angående RAM, så skal det sies at 3400 Mhz er ca max av hva du får på X99. Så egentlig kan du bare gå for G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 QC - 32GB. Ikke fra Proshop da, men der du pleier å handle. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. august 2016 Forfatter Del Skrevet 2. august 2016 (endret) Som nevnt så er jeg vel Asus fanboy, har stort sett kun hatt Asus Hk, og nå er det 3 PC'er med Asus HK i huset, 4 hvis jeg teller med laptopen til madamen. Jeg tror nok at det blir Asus, selv om Asrock er en mulighet da det er del av Asus konsernet. Dessverre så har ikke den nettbutikken jeg bruker CL14 RAM brikker, så jeg får nøye meg med CL15 eller CL16. De har en del G.Skill Trident Z, mulig det blir den typen RAM. Endret 2. august 2016 av Chavalito Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Dessverre så har ikke den nettbutikken jeg bruker CL14 RAM brikker, så jeg får nøye meg med CL15 eller CL16. De har en del G.Skill Trident Z, mulig det blir den typen RAM. Du kan jo gå for 3700 Mhz brikker da, og så heller sette dem til 3200/3400 Mhz og så lave timings de klarer. Noe jeg har gjort. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. august 2016 Forfatter Del Skrevet 2. august 2016 Det kunne jeg ha gjort, hvis den hersens nettbutikken hadde hatt slik RAM, men det har de ikke. Får sjekke den andre nettbutikken som jeg bruker da de har helv.... mye av G.Skill RAM. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. august 2016 Forfatter Del Skrevet 2. august 2016 Jeg tror jeg setter denne tråden til Løst. Grunnen til det er at jeg røsket vekk en RAM brikke slik at jeg nå har 24 GB RAM og ikke 32 GB som tidligre. Memtest førte før til spontan restart med 32 GB Ram, nå kjørte den 4 timer uten problemer, så jeg tror at C1 RAM sporet er dårlig. Uansett, så kan dere godt fortsette med å gi gode råd angående oppgradering, just in case. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå