Gluestick Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 (endret) Fant ikke et høvelig forum for dette spørsmålet, så håper i minste at jeg var i nærheten. Har trent i 2-3 år nå og sett resultater. Jeg har vært en viktig talsmann for tøying, dynamisk oppvarming før trening og involvere statiske øvelser etter trening. Jeg bruker minst 10 min på å tøye musklene som nettopp har blitt brutt ned etter trening. Jeg har hatt en veldig anspent øvre rygg det siste året. Spesielt så er nakkepartiet utsatt, da jeg daglig "knekker" gassbobler i nakken ved å vrikke nakken og legge hodet på skakke. Jeg hører alltid knekkelyder, og det er utrolig tilfredsstillende. Slik at dette har blitt en daglig rutine. Er det noe galt med nakken min? Det er vel ikke normalt å høre slike knekkelyder ? Jeg bør vel stoppe med det? Burde jeg oppsøke en kiropraktor? Eller er dette urfarlig? Nå skal det sies at jeg tilbringer 4-5 timer daglig på stolen foran pc-skjermen. Da jeg sitter i en slik rigid stilling over en lang periode vil jo kroppen låse seg? Jeg prøver å kompensere med å mosjonere daglig. Men jeg må virkelig ta en pause fra all den sittingen. Problemet er at jeg jobber hele tiden ,og da kan jeg ikke akkurat stå oppreist. Kanskje små pauser etter ca. 15-20 minutter hjelper? Noen som kan besvare spørsmålene mine? Setter utrolig pris på dette! Endret 1. august 2016 av Gluestick Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Burde jeg oppsøke en kiropraktor? Eller er dette urfarlig? Det er den siste du burde oppsøke om du ikke ønsker slike lyder i nakken. 4 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Burde jeg oppsøke en kiropraktor? Eller er dette urfarlig? Det er den siste du burde oppsøke om du ikke ønsker slike lyder i nakken. Ingen medisinsk korrekt kommentar, men min erfaring: Jeg har 'knekket' på denne måten, både fingre, tær, rygg, nakke siden jeg gikk på skolen. Har fått høre mange teorier om leddgikt, leddslitasje og andre uhumskheter. Er nå snart 50 og har fremdeles ikke merket noe til alle dommedagsteoriene... ;-) Lenke til kommentar
Gluestick Skrevet 2. august 2016 Forfatter Del Skrevet 2. august 2016 (endret) Burde jeg oppsøke en kiropraktor? Eller er dette urfarlig? Det er den siste du burde oppsøke om du ikke ønsker slike lyder i nakken. Ingen medisinsk korrekt kommentar, men min erfaring: Jeg har 'knekket' på denne måten, både fingre, tær, rygg, nakke siden jeg gikk på skolen. Har fått høre mange teorier om leddgikt, leddslitasje og andre uhumskheter. Er nå snart 50 og har fremdeles ikke merket noe til alle dommedagsteoriene... ;-) Godt å høre. Men jeg tror jeg muligens lar være å knekke nakken for nå. Det er mye disputt rundt dette emnet. Jeg vet ikke om jeg skal oppsøke en lege for nærmere skjekk. Jeg føler ingen smerte ved å utføre "knekkingen", tvert i mot behag. Muligens stimulerer det den hemmende synapsen til smertesenteret i hjernen som utløser endorfiner . Men hvordan kan man egentlig unngå å sitte for mye? Det høres kanskje banalt ut, men hvis du tenker på det så er det et alvorlig problem blant folk i Norge. Jeg må jo sitte når jeg jobber osv.... ? Ville for øvrig vært interessant å utføre et eksperiment der en person "knakk" bare den ene hånden for en tidsperiode, og da kunne man se om det utgjorde noe forskjell. Endret 2. august 2016 av Gluestick Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Det knekker i hengsler og ledd her også, og det har det gjort i en årrekke og det er som du sier ikke noe ubehag ved det, men heller en måte å bli kvitt "spenning" på, da spesielt i nakke og skulder regionen for min del. Min bedre halvdel bruker å si at det høres ut som om noen tråkker på en haug med tørre kvister hvis jeg skal tøye ut, da spesielt om morgenen. Hun liker å overdrive da, men man kan jo lure på om man er riktig skrudd sammen enkelte ganger. Farlig? Tviler jeg på. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Det er vel rett og slett "luft/vakum" lommer som dannes mellom leddene. Så popper disse når du gjør bevegelser. Vel, var noe lignende manuellterapauten min sa, da jeg knekker noe inni h... Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Dumt å strekke uten grunn. Alt for ofte ser jeg at klienter og andre strekker SVAKE muskler! Når du vrir og vender på hodet uten å spenne muskulaturen, vil dette strekke leddbånd i nakken. Etterhvert kan de bli så strukket at redusert stabilitet i nakkeområdet forekommer. Anbefaler IKKE stretching uten at man først er sikker på at muskelen er overaktiv. De fleste 'stramme' muskler er svake, og blir verre av å strekkes. Lenke til kommentar
Gluestick Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Har unnlatt å utføre voldsomme vrikk i nakken som utløser "knekkelyden" i et par dager nå. Det føles til tider ukomfortabelt, da det er så mye spenning i det partiet. Vanskelig å kvitte seg med den rutinen. Tror jeg må implementere statisk strekking av hele kroppen i hver økt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå