Gå til innhold

Reklamere på en snart 4år gammel laptop?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Asus N56VZ som ble kjøpt i 11.2012. I løpet av det siste halvåret har hengselet på høyre side av maskinen løsnet fra kabinettet, noe som gjør at den nesten går fra hverandre når man åpner lokket (har tapet den midlertidig). I tillegg har HDMI kontakten blitt svært dårlig i det siste, da det skal nesten ingen bevegelse til før signalet faller ut. 

 

Maskinen har aldri gått i bakken og ved litt googling finner man flere andre som har hatt samme problemet med hengselet. Ser ut som et dårlig design når det kommer til feste av hengselet. 

 

Ville dere klagd til firmaet ved en slik defekt? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si om det hengselet er ment å vare i over fire år, eller om det regnes som en slitasjedel. Normalt ville jeg sagt at dette er noe som skal ordnes på reklamasjon ettersom et slikt hengsel er ganske essensielt for at man skal kunne ha laptop'en åpen, men det kommer også an på hvor ofte du åpner/lukker laptop'en, og hvordan du gjør det.

 

Googler man en gitt feil ved et produkt, vil du alltid finne en haug med mennesker som har hatt samme problemet. Av hundretusenvis av solgte laptop'er av omtrent samme modell, vil det alltid være mange som opplever samme feil, enten det er en reklamasjonssak eller ikke.

 

Det samme med HDMI-kontakten, hvis en HDMI-kabel hyppig har vært plugget inn og ut blir kontakten slitt.

 

Men det beste er å spørre i butikken, som sikkert sender til verkstedet for en bedømming. Er du uenig i avgjørelse, kan du ta saken videre til Forbrukerrådet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig med Molekylet. Jobber i databutikk selv, og hører nesten daglig folk som sier "Jeg søkte på nettet og ser det er mange som sliter med det samme på denne modellen". Skulle bare mangle. Du kan søke opp hvilke som helst feil på hvilke som helst maskin og du finner 50+ poster om folk som opplever det samme som deg.

Lenke til kommentar

Ja, jo, jeg ser den. 

 

Men er ikke åpne- og lukkefunksjonen til en laptop en ganske sentral del av bærbar-konseptet? 

 

Valkyria, hva ville dere gjort med en slik maskin hvis dere fikk den inn? 

 

Hvis de sender maskinen til et verksted, kan jeg vel fort ende opp med å betale en pen sum hvis den ikke blir godkjent som en reklamasjonssak? 

Lenke til kommentar

Eeeh. Nå er det jo slik at reklamasjonsretten skal garantere forbrukere at produktet skal holde i 5 år, så det at hengslene har gitt opp etter 4 år er nettopp det reklamasjonsretten skal hjelpe deg med. Om problemet er utbredt eller ei spiller ingen verdens rolle.

 

Si rett ut at du reklamere maskinen siden hengslene har blitt dårligere av vanlig bruksslitasje. Begynner de å grine over dette så sier du at du vet hvilke rettigheter du har og at du ikke vil nøle med å ta kontakt med Forbrukerrådet. Prøver de å henvise deg andre steder så tar du et balletak på personen du snakker med og sier at det er demmes ansvar å få maskinen sendt til reparasjon.

 

Det er ikke vanskelig å se på metallhengsler at de har blitt trøtnet med tiden eller om de har fått et brudd, så det er lite rom for løgner om hvorvidt det var bruksslitasje eller skade. Har selv jobbet som en servicetekniker og sett brudd i alt fra billige plasthengsler til brudd i hengsler mellom magnesium-chassis.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil nå egentlig si at man stiller sterkere hvis problemet er velkjent ved produktet.

 

For eksempel: Det er et velkjent problem at Logitech bruker billige brytere i sine musprodukter. Dette har ført til at Komplett ikke engang gidder å ta inn reklamasjonssaker på Logitechmus som ikke klarer å holde lang kontakt (tenk sikte i førstepersons skytespill) når du holder en museknapp inne. De sender rett og slett bare en ny mus og ber deg kaste den gamle.

 

Når man da har en laptop med topplokkfeste som mange andre har problemer med, så er det greit å peke til disse sakene når man reklamerer på sin egen PC. Det gir problemet litt mer validitet enn et "one-in-a-million"-problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eeeh. Nå er det jo slik at reklamasjonsretten skal garantere forbrukere at produktet skal holde i 5 år, så det at hengslene har gitt opp etter 4 år er nettopp det reklamasjonsretten skal hjelpe deg med. Om problemet er utbredt eller ei spiller ingen verdens rolle.

Det er faktisk ikke helt riktig tolkning av reklamasjonsretten.

 

Man har på alt man kjøper i Norge to års reklamasjonsrett, men fem år hvis produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Det betyr at du har rett til å reklamere i inntil fem år etter kjøp, men om man får medhold er en helt annen sak.

 

Selv om jeg begynner å bli lei av banan-eksempelet selv, så har faktisk bananer (og all annen mat) to års reklamasjonsrett. Man kan likevel ikke ta med en råtten banan til butikken etter to år og kreve en ny. Man må se det i forhold til forventet levetid.

 

Forventet levetid vesentlig lenger enn to år, er ikke automatisk fem år. Forbrukertvistutvalget har kommet frem til at mobiltelefoner har en forventet levetid på cirka fire år. En 4,5 år gammel mobiltelefon kan man derfor ikke automatisk forvente at blir godtatt på reklamasjon selv om det er en mangel direkte eller indirekte på grunn av en produksjonsfeil.

 

Nå skal jeg ikke uttale meg direkte om saken til trådstarter i forhold til dette, men din tolkning av loven krevde en liten korreksjon.

 

Si rett ut at du reklamere maskinen siden hengslene har blitt dårligere av vanlig bruksslitasje. Begynner de å grine over dette så sier du at du vet hvilke rettigheter du har og at du ikke vil nøle med å ta kontakt med Forbrukerrådet.

Prøver man seg på den, så skal man være rimelig sikker på at man har tolket loven riktig. Ellers kan det slå tilbake i form av mindre goodwill fra butikken. Ingen liker påståelige kunder som tar feil.

 

Men det står mange butikkmedarbeidere rundt omkring i landet som ikke kan loven 100%. Så har butikken en annen tolkning av loven enn deg, så ta kontakt med Forbrukerrådet først, og deretter kan du ta kontakt med butikken igjen og si at du har snakket med Forbrukerådet som sier at din tolkning er rett.

 

Prøver de å henvise deg andre steder så tar du et balletak på personen du snakker med og sier at det er demmes ansvar å få maskinen sendt til reparasjon.

Det er ikke direkte feil det du sier her, men du gir et potensielt veldig dårlig råd.

 

Man kan kreve at butikken sender produktet til reparasjon. Men hvis det ligger et godkjent verksted i nærheten så sparer man fort 1-2 uker på å levere produktet selv. Det tar tid om butikken skal behandle saken, pakke og sende det til verkstedet. Og det tar verkstedet tid å pakke og sende tilbake til butikken. Deretter kan det ta en dag eller to før butikken får behandlet saken som klar til utlevering.

 

Selv om man må sende produktet i posten selv, kan man spare litt tid. Og ikke minst penger hvis saken ikke godtas som en reklamasjonssak.

 

Det blir derfor helt feil å påstå at man skal ta et "balletak på personen" som henviser til et verksted. Det holder å si at du ønsker at de tar seg av saken.

 

Men det aller beste tipset: Det kan være en fordel å være høflig og saklig når du reklamerer, for da får man også mer goodwill fra butikken. Selv om Gavekort åpenbart ikke har forstått dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Eeeh. Nå er det jo slik at reklamasjonsretten skal garantere forbrukere at produktet skal holde i 5 år, så det at hengslene har gitt opp etter 4 år er nettopp det reklamasjonsretten skal hjelpe deg med. Om problemet er utbredt eller ei spiller ingen verdens rolle.

Det er faktisk ikke helt riktig tolkning av reklamasjonsretten.

 

Man har på alt man kjøper i Norge to års reklamasjonsrett, men fem år hvis produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Det betyr at du har rett til å reklamere i inntil fem år etter kjøp, men om man får medhold er en helt annen sak.

 

Selv om jeg begynner å bli lei av banan-eksempelet selv, så har faktisk bananer (og all annen mat) to års reklamasjonsrett. Man kan likevel ikke ta med en råtten banan til butikken etter to år og kreve en ny. Man må se det i forhold til forventet levetid.

 

Forventet levetid vesentlig lenger enn to år, er ikke automatisk fem år. Forbrukertvistutvalget har kommet frem til at mobiltelefoner har en forventet levetid på cirka fire år. En 4,5 år gammel mobiltelefon kan man derfor ikke automatisk forvente at blir godtatt på reklamasjon selv om det er en mangel direkte eller indirekte på grunn av en produksjonsfeil.

 

Nå skal jeg ikke uttale meg direkte om saken til trådstarter i forhold til dette, men din tolkning av loven krevde en liten korreksjon.

 

Si rett ut at du reklamere maskinen siden hengslene har blitt dårligere av vanlig bruksslitasje. Begynner de å grine over dette så sier du at du vet hvilke rettigheter du har og at du ikke vil nøle med å ta kontakt med Forbrukerrådet.

Prøver man seg på den, så skal man være rimelig sikker på at man har tolket loven riktig. Ellers kan det slå tilbake i form av mindre goodwill fra butikken. Ingen liker påståelige kunder som tar feil.

 

Men det står mange butikkmedarbeidere rundt omkring i landet som ikke kan loven 100%. Så har butikken en annen tolkning av loven enn deg, så ta kontakt med Forbrukerrådet først, og deretter kan du ta kontakt med butikken igjen og si at du har snakket med Forbrukerådet som sier at din tolkning er rett.

 

Prøver de å henvise deg andre steder så tar du et balletak på personen du snakker med og sier at det er demmes ansvar å få maskinen sendt til reparasjon.

Det er ikke direkte feil det du sier her, men du gir et potensielt veldig dårlig råd.

 

Man kan kreve at butikken sender produktet til reparasjon. Men hvis det ligger et godkjent verksted i nærheten så sparer man fort 1-2 uker på å levere produktet selv. Det tar tid om butikken skal behandle saken, pakke og sende det til verkstedet. Og det tar verkstedet tid å pakke og sende tilbake til butikken. Deretter kan det ta en dag eller to før butikken får behandlet saken som klar til utlevering.

 

Selv om man må sende produktet i posten selv, kan man spare litt tid. Og ikke minst penger hvis saken ikke godtas som en reklamasjonssak.

 

Det blir derfor helt feil å påstå at man skal ta et "balletak på personen" som henviser til et verksted. Det holder å si at du ønsker at de tar seg av saken.

 

Men det aller beste tipset: Det kan være en fordel å være høflig og saklig når du reklamerer, for da får man også mer goodwill fra butikken. Selv om Gavekort åpenbart ikke har forstått dette.

 

 

Og denne forlengelsen på 5 år gjelder nettopp ting som hvitevarer og elektronikk. Datamaskiner har 5 års reklamasjonsrett, ikke 2. Jeg har av erfaring reklamert datamaskiner innenfor 5 år.

 

http://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

 

Jeg er påståelig fordi jeg vet jeg har rett, og jeg har måttet forholde meg til slike situasjoner selv fra begge sidene av situasjonen. Om jeg ga inntrykk at du skulle gå inn i butikken og skrike på de ansatte så har du misforstått. Det jeg vil er at du skal være bastant og vite rettighetene dine, slik at ting som du sier med "to eller fem år - hvem vet?" ikke faller i butikken sin favør når det er fem år på datamaskiner.

 

Selvsagt skal man være høflig, men folkene du jobber mot har i mange tilfeller lite lyst til å hjelpe deg og sende deg på villspor, og tvil vil aldri gå i kunden sin favør. Forbrukerrettigheter blir svekket fordi det skapes tvil rundt svært konkrete ting.

 

Har datamaskinen din blitt ødelagt innen 5 år av bruksslitasje så skal du ha reklamasjonsrett. Tvil går ikke i din favør, så det er lurt å vite hva man holder på med. Du påstår at jeg ikke har peiling, men hele argumentet ditt bygger på å skape tvil rundt en svært konkret sak, gitt at TS snakker sant. Les lenken over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Eeeh. Nå er det jo slik at reklamasjonsretten skal garantere forbrukere at produktet skal holde i 5 år

Det er faktisk ikke helt riktig tolkning av reklamasjonsretten.

(...)

Nå skal jeg ikke uttale meg direkte om saken til trådstarter i forhold til dette, men din tolkning av loven krevde en liten korreksjon.

 

Og denne forlengelsen på 5 år gjelder nettopp ting som hvitevarer og elektronikk. Datamaskiner har 5 års reklamasjonsrett, ikke 2.

 

Men så sier du at reklamasjonsretten skal garantere at "produktet" skal holde i 5 år. Altså kan det forstås som at du snakker generelt om reklamasjonsretten i den første setningen, og ikke datamaskiner spesielt. Og det er akkurat det jeg korrigerer så ingen skal misforstå og tro at man alltid får medhold om man reklamerer innen fem år (selv om produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år). Jeg skriver også at jeg ikke omtaler trådstarters sak direkte.

 

Du vet sikkert dine rettigheter, og kan loven, men det kan være farlig på et forum å si at man skal gå inn i en butikk og påstå at man kan loven mye bedre enn de i kassen. Kanskje kan man det, men gjør man det ikke, så mister man mye potensiell goodwill fra butikken.

 

Jeg har jobbet i butikk i mange, mange år, og det er synd å se at du har den oppfattelsen av selgere at vi ikke ønsker å hjelpe til, og at vi prøver å sende kunden på villspor. Noen er kanskje slik, men da anbefaler jeg deg å bytte forhandler, (eventuelt endre fremgangsmåte i din kommunikasjon med selgere ettersom jeg ekstremt sjelden får det inntrykket av selgere jeg handler hos).

 

Jeg gir gjerne mer enn loven krever til kunder som oppfører seg høflig og saklig, men er de sure eller påståelige uten grunn, så gir jeg de det de har rett på i følge loven og ikke noe mer. Er det tvil, sjekker jeg alltid opp hva som er rett å gjøre, eventuelt lar jeg saken gå i kundens favør. Vil man beholde kunder, så gjør man det.

Endret av Molekylet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Eeeh. Nå er det jo slik at reklamasjonsretten skal garantere forbrukere at produktet skal holde i 5 år, så det at hengslene har gitt opp etter 4 år er nettopp det reklamasjonsretten skal hjelpe deg med. Om problemet er utbredt eller ei spiller ingen verdens rolle.

Det er faktisk ikke helt riktig tolkning av reklamasjonsretten.

 

Man har på alt man kjøper i Norge to års reklamasjonsrett, men fem år hvis produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Det betyr at du har rett til å reklamere i inntil fem år etter kjøp, men om man får medhold er en helt annen sak.

 

Selv om jeg begynner å bli lei av banan-eksempelet selv, så har faktisk bananer (og all annen mat) to års reklamasjonsrett. Man kan likevel ikke ta med en råtten banan til butikken etter to år og kreve en ny. Man må se det i forhold til forventet levetid.

 

Forventet levetid vesentlig lenger enn to år, er ikke automatisk fem år. Forbrukertvistutvalget har kommet frem til at mobiltelefoner har en forventet levetid på cirka fire år. En 4,5 år gammel mobiltelefon kan man derfor ikke automatisk forvente at blir godtatt på reklamasjon selv om det er en mangel direkte eller indirekte på grunn av en produksjonsfeil.

 

Nå skal jeg ikke uttale meg direkte om saken til trådstarter i forhold til dette, men din tolkning av loven krevde en liten korreksjon.

 

Si rett ut at du reklamere maskinen siden hengslene har blitt dårligere av vanlig bruksslitasje. Begynner de å grine over dette så sier du at du vet hvilke rettigheter du har og at du ikke vil nøle med å ta kontakt med Forbrukerrådet.

Prøver man seg på den, så skal man være rimelig sikker på at man har tolket loven riktig. Ellers kan det slå tilbake i form av mindre goodwill fra butikken. Ingen liker påståelige kunder som tar feil.

 

Men det står mange butikkmedarbeidere rundt omkring i landet som ikke kan loven 100%. Så har butikken en annen tolkning av loven enn deg, så ta kontakt med Forbrukerrådet først, og deretter kan du ta kontakt med butikken igjen og si at du har snakket med Forbrukerådet som sier at din tolkning er rett.

 

Prøver de å henvise deg andre steder så tar du et balletak på personen du snakker med og sier at det er demmes ansvar å få maskinen sendt til reparasjon.

Det er ikke direkte feil det du sier her, men du gir et potensielt veldig dårlig råd.

 

Man kan kreve at butikken sender produktet til reparasjon. Men hvis det ligger et godkjent verksted i nærheten så sparer man fort 1-2 uker på å levere produktet selv. Det tar tid om butikken skal behandle saken, pakke og sende det til verkstedet. Og det tar verkstedet tid å pakke og sende tilbake til butikken. Deretter kan det ta en dag eller to før butikken får behandlet saken som klar til utlevering.

 

Selv om man må sende produktet i posten selv, kan man spare litt tid. Og ikke minst penger hvis saken ikke godtas som en reklamasjonssak.

 

Det blir derfor helt feil å påstå at man skal ta et "balletak på personen" som henviser til et verksted. Det holder å si at du ønsker at de tar seg av saken.

 

Men det aller beste tipset: Det kan være en fordel å være høflig og saklig når du reklamerer, for da får man også mer goodwill fra butikken. Selv om Gavekort åpenbart ikke har forstått dette.

 

 

Og denne forlengelsen på 5 år gjelder nettopp ting som hvitevarer og elektronikk. Datamaskiner har 5 års reklamasjonsrett, ikke 2. Jeg har av erfaring reklamert datamaskiner innenfor 5 år.

 

http://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

 

Jeg er påståelig fordi jeg vet jeg har rett, og jeg har måttet forholde meg til slike situasjoner selv fra begge sidene av situasjonen. Om jeg ga inntrykk at du skulle gå inn i butikken og skrike på de ansatte så har du misforstått. Det jeg vil er at du skal være bastant og vite rettighetene dine, slik at ting som du sier med "to eller fem år - hvem vet?" ikke faller i butikken sin favør når det er fem år på datamaskiner.

 

Selvsagt skal man være høflig, men folkene du jobber mot har i mange tilfeller lite lyst til å hjelpe deg og sende deg på villspor, og tvil vil aldri gå i kunden sin favør. Forbrukerrettigheter blir svekket fordi det skapes tvil rundt svært konkrete ting.

 

Har datamaskinen din blitt ødelagt innen 5 år av bruksslitasje så skal du ha reklamasjonsrett. Tvil går ikke i din favør, så det er lurt å vite hva man holder på med. Du påstår at jeg ikke har peiling, men hele argumentet ditt bygger på å skape tvil rundt en svært konkret sak, gitt at TS snakker sant. Les lenken over.

 

Beklager så mye, men du tar faktisk helt feil. Det som Molekylet skriver er helt riktig. At reklamasjonstiden på en vare er 5 år betyr IKKE at du faktisk har et krav 4 år og 11 måneder etter at du har kjøpt varen, det betyr bare at selger ikke kan avskjære kravet ditt med at det har gått for lang tid siden du kjøpte tingen.

 

Jeg foreslår at du leser din egen link, og finner ut hvor det står noe som helst om "bruksslitasje" og at skader på grunn av bruksslitasje gir grunnlag for krav i hele reklamasjonstiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men hva er da forskjellen på 2 og 5 år om årsaken til klagen uansett er det samme? Slitasje på hengsler er helt vanlig bruksslitasje som jeg har reklamert mange ganger før, så jeg aner ikke hvorfor tid skal være et spørsmål når reklamasjonsretten konkret er på 5 år.

 

Lenken min nevner ingenting om bruksslitasje, men det er det nok av andre kilder som sier:

 

http://www.dinside.no/784112/vet-ikke-at-vi-har-reklamasjonsrett

 

 

Når skal man klage? 
- Jeg synes man skal klage hvis produktet har feil eller svakheter som gjør at man ikke får det man betalte for, sier Lange. 

 

http://www.dinside.no/784235/artikkel

 

Eksempel på reklamasjon Radioens volumknapp slutter å fungere helt uten videre før det har gått fem år. Dermed har du krav på at selgeren reparerer radioen, eller gir deg en ny en. Hvis selgeren klarer å bevise at feilen skyldes uriktig bruk eller unormal slitasje, slipper han reparere eller erstatte varen.

 

 

 

Hvis dette ikke fungerer: "Høyesterett har bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid, som ikke krever alminnelig vedlikehold, har du krav på gratis reparasjon i hele femårs perioden. Dette prinsippet gjelder også for andre produkter, som ved normal bruk har en lang levetid." Forbrukerrådet.

"Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid, eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden." Forbrukerrådet.

Jeg skal ikke være kjepphøy om dere sier at jeg har feil, men jeg er seriøst forvirret nå da alt jeg vet om reklamasjon tyder på at TS har reklamasjonsrett på sitt problem. Jeg forstår ihvertfall ikke hvor jeg tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. Men ut fra det TS skriver så skal han ha medhold med mindre personen på andre siden har manglende kunnskaper om forbrukerne sine rettigheter, eller gjør seg vanskelig for å slippe unna kravene. Dette er årsaken til at jeg sier at man må være bastant, og med bastant så mener jeg ikke uhøflig eller innpåsliten.

 

Årsaken til at TS skal kunne reklamere maskinen sin er fordi reklamasjonsretten er på 5 år, så selger kan som sagt ikke avskjære kravet basert på tidsfrist, og at TS sitt produkt har fått en alvorlig svikt under hva han beskriver som normalt bruk. Jeg kan gi etter på detaljer, men faktumet at TS har reklamasjonsrettet inntakt og skal under rettferdige forhold få medhold i saken sin stiller jeg liten tvil på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...